بازی در نقش یک روحانی مانند راه رفتن روی لبه تیغ است
کد خبر: 2646960
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۲
مهدی پاکدل:

بازی در نقش یک روحانی مانند راه رفتن روی لبه تیغ است

گروه هنر : بازیگر سینما و تلویزیون گفت: بازی در نقش یک روحانی از نگاه من راه رفتن بر روی لبه تیغ است، چون حساسیت بسیار زیادی دارد.

مهدی پاکدل، بازیگر سینما و تلویزیون، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره کیفیت پیشنهادات بازیگری در سال‌های اخیر اظهار کرد: من طی 15 سالی که در سینما و تلویزیون حضور دارم، کیفیت بازیگری را آنچنان متغیر ندیدم. منظورم این است که کیفیت کارهای پیشنهادی، تغییر فاحشی پیدا نکرده است، زیرا در هر برهه از زمان ممکن است هم پیشنهاد بد وجود داشته باشد و هم پیشنهاد خوب، اما این انتخاب خود بازیگر است که مشخص می‌کند تا چه حد توانایی‌ برگزیدن نقش‌های مختلف را دارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا به نظر وی کیفیت سریال‌ها یا فیلم‌های تلویزیونی، افت پیدا کرده است؟ گفت: از نگاه من در زمان حال نیز، هم کار خوب تولید می‌شود هم کار بد، پس نمی‌توان گفت که در این سال‌ها تعداد کارهای با کیفیت در مقایسه با گذشته، بیشتر یا کمتر شده‌اند. حداقل طی این 15 سالی که من در بازیگری حضور دارم چنین وضعیتی را ندیده‌ام.

این بازیگر در پاسخ به سوالی دیگر که آیا کیفیت بازیگری در دهه 60 را می‌توان با زمان حال مقایسه کرد؟ تصریح کرد: من در آن دهه در عرصه بازیگری حضور نداشتم که بتوانم درباره آن اظهار نظر دقیقی کنم، اما همین اندازه می‌دانم که کیفیت آثار بازیگر به مدیریت کلان فرهنگی مربوط می‌شود، چون هر گاه مسئولان به هنرمندان اعتماد کرده‌اند ما نتایج خوبی را گرفته‌ایم و هرگاه شرایط این‌گونه نبوده، نتایج منفی به دست آورده‌ایم.

وی در این گفت‌وگو تجربه خود را از حضور در نقش یک طلبه در فیلم سینمایی«آزادراه» چنین توصیف کرد: ایفای نقش یک طلبه یا روحانی کاملا متفاوت با دیگر کارهاست، چون حساسیتی که پیرامون این قشر وجود دارد در دیگر اقشار وجود ندارد؛ بنابراین کاری که در این حوزه تولید می‌شود باید با دقت نظر کاملا بالایی صورت گیرد.

وی افزود: در پرداختن به شخصیت روحانی در سینما به یک نکته بسیار مهم اشاره می‌کنم. آن نیز این است که در این حوزه نمی‌‌شود به نقاط منفی شخصیت پرداخت. برای همین کار بازیگر بسیار دشوار می‌شود؛ به‌نحوی‌که باید گفت ایفای نقش یک روحانی یا طلبه در سینما، نوعی روی لبه تیغ راه رفتن است. با این توضیح در فیلم «آزاد راه» با صحبت‌هایی که با کارگردان و فیلمنامه‌نویس داشتم،،سعی کردیم تا حد امکان نقش‌آفرینی خوبی داشته باشم، همچنین فیلمبرداری ما حدودا یک ماه در حوزه علمیه قم (جهانگیر قشقایی) به طول انجامید که طی این مدت ما با طلبه‌های بسیاری گفت‌و‌گو کردیم.

این کارگردان در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: اگر می‌بینیم در فیلم‌هایی با محوریت روحانیون، کیفیت‌ کارها تا این اندازه متفاوت است، دلیلش تنها به فیلمنامه و اندیشه‌هایی که در کار وجود دارد، برمی‌گردد، چون وقتی اندیشه‌های نهفته در سناریو دارای کیفیت لازم باشد، ناخودآگاه کار بازیگری نیز با همان میزان، نمود پیدا خواهد کرد.

وی درباره ملاک خود در انتخاب نقش‌ها گفت: به صورت دقیق نمی‌توانم بگویم یک معیار برایم در انتخاب نقش‌های پیشنهادی مهم است، زیرا عوامل مختلفی است که برای من دلیل پذیرش یا رد یک نقش می‌شود، اما با این وجود فیلمنامه و کارگردان را جز اولین آیتم‌هایی می‌دانم که به آنها توجه می‌کنم.

پاکدل درباره تجربه حضور در فیلم «محمد (ص)» هم چنین توضیح داد: ما فعلا  از خبر رسانی در این حوزه معذور شده‌ایم، اما همین اندازه باید بگویم در این کار من نقش حضرت ابوطالب(ع) را ایفا کردم و در زمان اکران هم درباره ویژگی این کار عظیم و فاخر، سخن خواهم گفت.

بازیگر سریال «ستایش» در انتها درباره کارهای جدید خود خبر داد:  هم‌اکنون مشغول بازی در سریال «کیمیا» هستم. در ضمن یک تئاتر نیز به کارگردانی برادرم (حسین پاکدل) به زودی روی صحنه دارم، همچنین فیلم سینمایی «تمشک» را نیز به زودی روی پرده سینماها خواهم داشت و اولین تجربه خودم در مقام کارگردان که «فردا» نام دارد به احتمال زیاد عید نوروز اکران می‌شود.

captcha