پیامبر اعظم(ص) همه مشرکان به جز هجوکنندگان را بخشیدند
کد خبر: 2721530
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۶
محسن قرائتی:

پیامبر اعظم(ص) همه مشرکان به جز هجوکنندگان را بخشیدند

گروه دانشگاه: حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی در جمع دانشجویان دانشگاه تهران، ضمن بیان نکاتی تاریخی، اظهار کرد: پس از فتح مکه، پیامبر همه مشرکان مکه را بخشید، الا سه نفر که او را هجو می‌کردند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی دیروز 27 دی‌ماه در جمع دانشجویان دانشگاه تهران، به بیان مطالبی در خصوص توهین اخیر به ساحت پیامبر اعظم(ص) پرداخت.
وی ضمن نقل نکته‌ای از تاریخ صدر اسلام، اظهار کرد: پس از فتح مکه، مشرکین نزد پیامبر آمده و گفتند که میخواهی با ما چه کنی؟  ما 13 سال تو را شکنجه دادیم از نظر زبانی هرچه خواستیم به تو گفتیم: شاعر، کاهن، ساحر، مجنون و... . از نظر عملی هم به خانه‌ات ریختیم که تو را بکشیم و حضرت علی(ع) به جایت خوابیده بود و هم اصحابت را شکنجه دادیم و... هرچه از دستمان بر می آمد کم نگذاشتیم، حالا مکه فتح شده و به دست شما افتاده، می خواهی با ما چه کنی؟
وی افزود: پیامبر اعظم(ص) در پاسخ به مشرکان گفتند: برادرم یوسف چه کرد؟ برادرم یوسف همه برادرهایش را یک ضرب بخشید. من همه مکه را در یک لحظه می‌بخشم، الا سه نفر، گفتند کیست که رحمت للعالمین هم شامل حال این سه نفر نمی شود؟ اینها چه جنایتی کرده‌اند؟ حضرت گفت‌: اینها مرا هجو می‌کردند. (یعنی کاریکاتور می‌کشیدند).
قرائتی ادامه داد: هجو ، به فارسی چه می‌شود؟ یعنی مرا دست  می‌انداختند. هجو یعنی مسخره و کاریکاتور.
وی با اشاره به آیات قرآن، اظهار کرد: البته در قرآن آمده ، به پیغمبران که جسارت می کردند‌، آن پیغمبر خودش دفاع می کرد، مثلا «قَالَ الْمَلأُ الَّذِینَ کَفَرُواْ مِن قَوْمِهِ إِنَّا لَنَرَاکَ فِی سَفَاهَةٍ وِإِنَّا لَنَظُنُّکَ مِنَ الْکَاذِبِینَ * قَالَ یَا قَوْمِ لَیْسَ بِی سَفَاهَةٌ وَلَکِنِّی رَسُولٌ مِّن رَّبِّ الْعَالَمِینَ: سران قومش که کافر بودند گفتند در حقیقت ما تو را در [نوعى] سفاهت مى‏بینیم و جدا تو را از دروغگویان مى‏پنداریم. گفت اى قوم من در من سفاهتى نیست ولى من فرستاده‏اى از جانب پروردگار جهانیانم (اعراف/ 66-67).
وی در ادامه اظهار کرد: اینجا دانشگاه تهران است، شما هم دانشجو هستید. به پیغمبر شما جسارت شده، چه طرحی به ذهنتان می‌آید، 5 دقیقه فکر کنید، چون در دنیا همه جا به هم ارتباط دارد، هر کاری بکنید روی سایت‌ها است و فردا آن طرف کره زمین است. طوری نشود که بگویند ما به پیغمبرشان فحش دادیم آب از آب تکان نخورد.
وی افزود: چطور است که به خودت متلک می‌گویند، چهارتا پس می دهی؟ هجو به پیغمبر باید جواب داده بشود. کاری کنید که برای دیگران امام باشید. قرآن می فرماید: وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِینَ إِمَامًا(فرقان/74). کاری کنید که برای دیگران الگو باشید. کاری فرهنگی کنید و طرحی علمی بدهی.  چون ممکن است چیزی به ذهن شما برسد که ما پنجاه ساعت هم فکر کنیم به ذهن ما نرسد ، شما باشید چه می‌کنید؟

captcha