خراسان قطب تمدن و فرهنگ ایرانی ـ اسلامی به شمار می‌رود
کد خبر: 2763335
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۵
امیری‌صالحی:

خراسان قطب تمدن و فرهنگ ایرانی ـ اسلامی به شمار می‌رود

گروه اجتماعی: مشاور رئیس جمهور گفت: باید نگاه خود را عوض کنیم، ایران، ایرانی اقتصادی، نفتی و هسته‌ای نیست بلکه فرهنگی است و خراسان قطب تمدن و فرهنگ ایرانی ـ اسلامی به شمار می‌رود، لذا باید خدا را شکر بگوییم که در ذیل چتر بزرگی به نام سایه امام رضا(ع) حیات فرهنگی داریم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، سیدرضا صالحی‌امیری، مشاور رئیس جمهور، صبح امروز، پنجم بهمن‌ماه در دیدار با اصحاب فرهنگ و هنر خراسان رضوی در محل تالار اجتماعات روزنامه قدس با بیان اینکه پاسداشت فرهنگ عبارت از مجموعه شعارهای جشنواره و انتشارات نیست، اظهار کرد: اگر به این فرمایش رهبر معظم انقلاب باور داشته باشیم که فرهنگ به مثابه اکسیژن برای انسان در زیست طبیعی است، باید گفت فقدان فرهنگ منجر به مرگ جمعی یک جامعه خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه ارزش‌های فرهنگی موجب بقای یک جامعه می‌شود، گفت: ما در مقابل زیست فردی، زیست فرهنگی را مطرح می‌کنیم، امروز در همه جا سخن از سوخت، هدفمندی یارانه و نیازهای مادی انسان است که بر حق بوده اما حق‌تر از آن زیست فرهنگی کسانی است که در فضای فرهنگی آلوده و پرمشغله زندگی می‌‌کنند.

مشاور رئیس جمهور با بیان اینکه ما در طول سال‌های اخیر از ظرفیت عظیم توریست غفلت کرده‌ایم، عنوان کرد: استراتژی توسعه فرهنگی باید تدوین شود زیرا امروز ما به این نتیجه رسیده‌ایم که نفت نمی‌تواند کشور را نجات دهد و تنها راه حل مشکلات توجه ویژه به موضوعات فرهنگی است.

امیری‌صالحی با تأکید بر اینکه اگر امروز تصویر فرهنگی جامعه ما آنگونه که باید باشد، نیست، محصول عملکرد ما در سه دهه گذشته است، گفت: تلاش برای فرافکنی و فرار از مسئولیت مشکل فرهنگ کشور را حل نخواهد کرد و همه باید اعتراف کنیم که نسبت به نسل جدید پاسخگو هستیم.

وی با بیان اینکه امروز انبوهی از چالش‌های اخلاقی مانند طلاق، فرار از خانه، حاشیه‌نشینی و ... را می‌بینیم،‌ افزود: در تهران بیش از 100 هزار نزاع در سال گذشته ثبت شده، از طرفی کاهش آمار ازدواج و بالارفتن آمار طلاق ریشه در فقدان زیست فرهنگی این جامعه دارد.

مشاور رئیس جمهور ادامه داد: متأسفانه فضای زیست فرهنگی جامعه برای رشد دانش‌آموزان مطلوب نیست و دانشجویان ما دچار مدرک گرایی شده‌اند که برای خروج از این بحران‌ها نیازمند یک انقلاب فرهنگی عمیق هستیم.

امیری‌صالحی با بیان اینکه آموزش مقدم بر زیست فرهنگی نیست و مکتب‌گرایی نباید به جای زیست فرهنگی قرار گیرد، اظهار کرد: نیازمند انقلاب فرهنگی در جامعه هستیم تا فضیلت‌جویی، معرفت‌جویی و اخلاق‌گرایی باید ثمره این انقلاب باشد.

وی با بیان اینکه در حوزه فرهنگی با آسیب‌های جدی مواجه هستیم، ابراز کرد: بر این باورم که باید نگاه خود را عوض کنیم، ایران، ایرانی اقتصادی، نفتی و هسته‌ای نیست بلکه ایران، ایران فرهنگی است و خراسان قطب تمدن و فرهنگ ایرانی ـ اسلامی به شمار می‌رود، لذا باید خدا را شکر بگوییم که در ذیل چتر بزرگی به نام سایه امام رضا(ع) حیات فرهنگی داریم.

captcha