اعجاز علمی قرآن پیرامون آفرینش انسان
کد خبر: 2849574
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۰
قرآن‌پژوه عراقی بررسی کرد؛

اعجاز علمی قرآن پیرامون آفرینش انسان

گروه بین‌الملل: قرآن کریم در زمانی نازل شد که علم پزشکی در مراحل اولیه خود قرار داشت، تا جایی که بسیاری از رموز عملکرد سیستم درونی بدن انسان ناشناخته بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) به نقل از پایگاه (ruqayah.net)، «مواهب الخطیب»، بانوی پژوهشگر علوم قرآنی عراق در مقاله‌ای با عنوان «القرآن وأسرار خلق الإنسان من وجهة نظر علم الطب»(قرآن و اسرار آفرینش انسان از منظر علم پزشکی) می‌نویسد: طب یونانی و طب ایرانی در مجامع علمی آن زمان(نزول قرآن) رایج بود، اما پیشرفت آن به اندازه‌ای نبود که قادر به تشریح(آناتومی) بدن انسان باشد؛ چراکه علم آناتومی بدن انسان تنها در قرن‌های اخیر و با تأسیس دانشگاه‌های بزرگ در جهان به پیشرفت کنونی خود رسید، این در حالی است که بهره عرب‌ها در جوامع بشری از پیشرفت علم پزشکی بسیار اندک بود.
در چنین زمانی آیاتی از قرآن کریم نازل شد که اشاره به اسرار و رموز آفرینش انسان و حقایقی داشت که بشر تا قرن‌ها بعد از نزول قرآن هم آن را کشف نکرد و شناخت این حقایق به وسیله تجهیزات و امکانات علمی جدید حاصل شد. بنابراین سخن قرآن کریم در این زمینه از امور خارق‌العاده‌ای بود که از جمله اخبار غیبی محسوب می‌شود.
در ادامه به برخی از این نمونه‌ها در آیات قرآن کریم اشاره می‌کنیم:

مراحل آفرینش انسان و اعجاز علمی قرآن
آیات زیادی در قرآن کریم از مراحل آفرینش انسان صحبت می‌کند که این آیات مورد شگفتی بسیاری از صاحب‌نظران و متخصصان علم پزشکی تا قرن‌ها پس از عهد نزول قرآن بوده است و صاحب‌نظران این آیات را دلیلی بر اعجاز علمی و بلاغی قرآن می‌دانستند، بنابراین آیات مربوط به آفرینش انسان از آغاز شکل‌گیری جنین تا زمان تولد نوزاد را می‌توان اینچنین تقسیم‌بندی کرد:
1. مرحله خاک (خاک - گل)
2. مرحله آب (آب – آب گرم – آب پست)
3. مرحله منی (نطفه از منی)
4. مرحله نطفه مخلوط (لقاح نطفه)
5. مرحله خون (خون بسته)
6. مرحله پاره‌گوشت
7. مرحله تنظیم، تصویر و تشکیل
8. مرحله استخوان‌بندی (تشکیل استخوان)
9. مرحله رویاندن گوشت بر استخوان
10. مرحله  آفرینش جنس جنین (مذکر یا مؤنث)
11. مرحله آفرینش روح و دمیدن آن در بدن انسان
12. مرحله ولادت طفل
13. مرحله بلوغ
14. مرحله پیری
15. مرحله پایان حیات(مرگ)
برخی مفسرین این مراحل را در هفت مرحله خلاصه می‌کنند.
«موریس بوکای»، پژشک فرانسوی در مورد تاریخ شناخت مراحل آفرینش انسان می‌نویسد: «اگر این آیات قرآن کریم را با نتایج علم جدید مقایسه کنیم، مطابقت بسیار واضحی را شاهد خواهیم بود. هنگامی که این معلومات و اطلاعات قرآن کریم را با شناخت و علم انسان‌های آن زمان مقایسه کنیم، متوجه خواهیم شد که تا چه اندازه ناآگاه بوده و از این معلومات به دور بوده‌اند. در واقع این معلومات تنها در قرن نوزدهم کشف شده است».
در قرون وسطی، اساطیر و نظریات مختلفی منتشر شد که پایه و اساس منطقی نداشت و منجر به ظهور آرای متعدد و بسیاری در قرن‌های بعد شد.
آیات قرآن کریم به صورت موجز، خلاصه و در چند کلمه اعجازآمیز به حقایق آفرینش انسان اشاره می‌کند، این در حالی است که بشر زمان زیادی را صرف کرده تا این حقایق را کشف کند.

خلاصه پایانی بحث مراحل آفرینش انسان
آیاتی که در مورد آفرینش انسان صحبت می‌کند، مطابقت آن با حقایق علمی جدید کاملا ثابت شده و این امری است که شگفتی انسان را برانگیخته و وی را به اقرار به اعجاز علمی قرآن کریم واداشته است. البته که هر یک از آیات به تنهایی و به‌طور مستقل از آیات دیگر نمی‌تواند دلیل بر اعجاز علمی قرآن کریم باشد.
سؤال مطرح شده در اینجا اینست که: آیا ذکر آیات به ترتیب مذکور می‌تواند دلیل اعجاز علمی قرآن کریم باشد؟ به عبارت دیگر، آیا این ترتیب، با ترتیب مراحل آفرینش انسان بر اساس کشفیات علم جدید موافق است؟
به نظر مؤلف، ترتیب مراحل آفرینش انسان در قرآن کریم - همچنانکه موریس بوکای، پزشک فرانسوی اشاره کرده است ـ به‌‌ویژه در آیه 5 سوره حج، آیات 12 تا 14 سوره مؤمنون و آیه 67 سوره غافر، از جمله امور جدیدی است که در عصر نزول قرآن کریم شناخته‌شده نبوده است.
بر این اساس می‌توان نظم قرآن کریم در ذکر آیات مربوط به مراحل آفرینش انسان را دلیلی بر اعجاز علمی قرآن کریم و دلیل عظمت این کتاب الهی و اتصال آن به منبع غیب دانست.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
امیدالله
|
Afghanistan
|
۱۴۰۱/۰۴/۰۵ - ۱۳:۴۲
0
1
معلومات بیسار مفید خداوند شما را اجر بدهید!
captcha