بیانیه هیئت داوران جشنواره روستاهای دوستدار کتاب/ تنوع قومی و زبانی و رنگین‌کمانی از ایده‌ها
کد خبر: 2879238
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۶

بیانیه هیئت داوران جشنواره روستاهای دوستدار کتاب/ تنوع قومی و زبانی و رنگین‌کمانی از ایده‌ها

گروه ادب: براساس بیانیه هیئت داوران جشنواره روستاهای دوستدار کتاب، ۱۰ روستا به عنوان روستای دوستدار کتاب انتخاب و معرفی شدند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مراسم اختتامیه نخستین جشنواره‌های روستای دوستدار کتاب و پایتخت کتاب ایران عصر شنبه، دوم اسفندماه در سالن همایش‌های کتابخانه ملی ایران برگزار شد.

بیانیه هیئت داوران جشنواره روستاهای دوستدار کتاب بدین شرح است:

در فرهنگی که معجزه بزرگ پیامبر بزرگوارش کتاب است، و کتاب ارجمند دینی‌اش به قلم سوگند خورده است، کتاب خواندن، ارزش و اعتباری ویژه دارد. در این فرهنگ تمام فعالیت‌‌هایی که به ترویج کتابخوانی می انجامد، رفتاری دینی و ارزشی است.

از این رو جشنواره روستاهای دوستدار کتاب که برای نخستین بار در سال «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» بنیانگذاری شده است؛ حرکتی ارجمند است.

استقبال مردم صدها روستا از سراسر کشور و ارسال پرونده فعالیت‌ها و برنامه‌های ترویج کتابخوانی‌شان، همزمان که نشان‌دهنده وجود ظرفیت‌های کشف نشده است، از تأثیرگذاری این جشنواره حکایت می‌کند.

تنوع قومی، زبانی و جغرافیایی روستاهای شرکت کننده در جشنواره، رنگین‌کمانی از ایده‌ها و فعالیت‌های کتابخوانی و کتابخانه‌ای را ساخته است که گاهی داوران را شگفت زده می‌کرد، اما نکته مهم و مشترک در بیشتر پرونده‌ها این بود که کتابخانه در روستا مرکز مجموعه‌ای متنوع از فعالیت‌های فرهنگی، مذهبی، هنری، آموزشی، اجتماعی و حتی ورزشی است.

کارکردهای متنوع کتابخانه در روستا ویژگی بدیعی است که در داوری مورد توجه قرار گرفت و شایسته است که سیاستگذاران و برنامه‌ریزان فرهنگی و اجتماعی نیز به آن توجه کنند.

برای هیأت داوران مقدماتی و نهایی انتخاب 10 روستا از میان صدها روستایی که پرونده فعالیت‌‌ها و برنامه‌‌هایشان را با شور و شوق ارسال کرده بودند، کاری دشوار بود، به خصوص که کیفیت و کمیت برنامه‌ها و فعالیت‌های بسیاری از روستاها به هم نزدیک بود.

با این همه هیئت داوران مقدماتی و نهایی ناگزیر از انتخاب بودند. هیئت داوران مقدماتی پس از بررسی پرونده بیش از 620 روستا که از مراکز استان‌ها و به طور مستقل به دبیرخانه ارسال شده بود، 20 روستا را به عنوان نامزد نهایی معرفی کردند.

سپس هیئت داوران نهایی متشکل از رضا برزگر، اسماعیل زیارتی نصرآبادی، عبدالمهدی مستکین، نعمت‌اله فاضلی، حسین ایمانی جاجرمی، علی اصغر سیدآبادی، سید ابولفضل هاشمی با بررسی روند داوری مقدماتی و پرونده روستاهای نامزد، 10 روستا را به شرح زیر به عنوان بهترین روستاهای دوستدار کتاب ایران معرفی کردند.

روستای رحیم آباد از شهر کرمان از استان کرمان، روستای ضامنجان از شهر اراک از استان مرکزی، روستای دهکهان از شهر کهنوج از استان کرمان جنوب، روستای ابراهیم آباد از شهر اشکذر از استان یزد، روستای ینگیجه از شهر مریوان از استان کردستان، روستای گوگ تپه از شهر مهاباد از استان آذربایجان غربی، روستای ابوی سان از شهر جغتای از استان خراسان رضوی، روستای رمین از شهر چابهار از استان سیستان و بلوچستان، روستای پوده از شهر دهاقان از استان اصفهان و روستای خرما کلا از شهر قائم شهر از استان مازندران.

captcha