توهین به مقدسات در فضای مجازی را با منکری دیگر پاسخ ندهیم
کد خبر: 3126734
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۷
امام جمعه درمیان:

توهین به مقدسات در فضای مجازی را با منکری دیگر پاسخ ندهیم

گروه اندیشه: وقتی در فضای مجازی با توهین به مقدسات برخورد می‌کنیم نباید بی‌تفاوت بمانیم اما نکته‌ای که باید مدنظر قرار گیرد این است که توهین به مقدسات در فضای مجازی را با منکری دیگر پاسخ ندهیم.


حجت‌الاسلام علیرضا حسینی، امام جمعه درمیان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، گفت: وقتی در فضای مجازی با توهین به ارزش‌ها و مقدسات برخورد می‌کنیم بهترین راه برخورد همان نهی از منکر است.



وی اظهار کرد: اما گاه مشاهده می‌کنیم که نه تنها نهی از منکر به شکل صحیح آن صورت نمی‌گیرد بلکه این توهین به مقدسات با منکری دیگر مثلا توهین و تمسخر و...پاسخ داده می‌شود که مطلوب نیست.



امام جمعه درمیان عنوان کرد: وقتی توهین دیگران به مقدسات و ارزش‌هایمان را با منکر دیگری پاسخ می‌دهیم بی‌شک اثر عکس دارد چرا که فرد توهین کننده را در شیوه و روشی که در پیش گرفته مستحکم‌تر می‌کند.



پاسخ‌هایمان از حیث استدلال محکم، قوی و بر اساس گفتمان انسانی باشد

حسینی درباره ویژگی‌های پاسخی که به توهین‌های دیگران در فضای مجازی باید بدهیم، افزود: پاسخ‌هایمان بنا به گفته قرآن کریم باید از حیث استدلال محکم، قوی و بر اساس گفتمان انسانی باشد که جایی برای برخورد و توهین‌های بعدی پیش نیاید.



وی ادامه داد:  البته گاهی بحث توهین نیست و فرد صرفاً شبهه‌ای را هرچند مغرضانه مطرح کرده است که هیچ اشکالی ندارد و باید بر اساس راهبردهای اسلام محترمانه برخورد کنیم.



امام جمعه درمیان گفت: اینکه پاسخ‌هایی که به توهین‌های دیگران می‌دهیم تا کجا باید ادامه پیدا کند را بر اساس شرایط امر به معروف پاسخ می‌دهیم که آمده نهی از منکر را تا زمانی باید ادامه داد ضرر و خسارت حیثیتی و جانی برای ما نداشته باشد.



حسینی گفت: البته زمانی کسی تحریک شده و مزدور گروهی است و بر این اساس توهین به مقدسات می‌کند و پاسخ‌های ما هم در او اثری ندارد در این فقط شرایط صرفاً اندیشه و نظر خود را ارائه می‌دهیم.



مخاطب خود را بشناسیم

وی ادامه داد: از حیث اعتقادی فرقی نمی‌کند که فرد توهین کننده چه مذهب و اندیشه‌ای دارد بلکه در همه این موارد باید با استدلال و محترمانه برخورد کرد هر چند از حیث فصاحت و تأثیرگذاری بهتر است مخاطب‌شناسی داشته باشیم.



امام جمعه درمیان یادآور شد: برخی از افراد بنا به دلایلی ممکن است خود را متولی دین و مذهب بدانند در حالی که متولی دین تنها مراجع و روحانیت اصیل هستند و افراد دیگر هرچند سال‌ها در محافل و مجالس مذهبی حضور داشته باشد متولی دین نیستند.

انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حسین
|
-
|
۱۳۹۴/۰۱/۲۳ - ۱۶:۰۵
0
0
حرف عاقلانه ای است
captcha