توهین از نگاه روانشناسان اسلامی برگرفته از خود برتربینی است
کد خبر: 3173379
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۰
کارشناس مذهبی:

توهین از نگاه روانشناسان اسلامی برگرفته از خود برتربینی است

گروه اندیشه: یک کارشناس مذهبی گفت: روانشناسان اسلامی بر این باورند که توهین و ناسزاگویی برگرفته از عقده خود برتربینی در افراداست.


حجت‌الاسلام دوست‎علی محمدی، کارشناس مذهبی در گفت و گو با خبرگزاری بین‎المللی قرآن (ایکنا) از زنجان، درخصوص رواج فحش و ناسزاگویی در سطح جامعه، اظهار کرد: خداوند متعال در آیه 108 سوره انعام می‎فرماید:« وَلاَ تَسُبُّواْ الَّذِینَ یَدْعُونَ مِن دُونِ اللّهِ فَیَسُبُّواْ اللّهَ عَدْوًا بِغَیْرِ عِلْمٍ کَذَلِکَ زَیَّنَّا لِکُلِّ أُمَّةٍ عَمَلَهُمْ ثُمَّ إِلَى رَبِّهِم مَّرْجِعُهُمْ فَیُنَبِّئُهُم بِمَا کَانُواْ یَعْمَلُونَ، و آنهایى را که جز خدا مى‏خوانند دشنام مدهید که آنان از روى دشمنى [و] به نادانى خدا را دشنام خواهند داد این گونه براى هر امتى کردارشان را آراستیم آنگاه بازگشت آنان به سوى پروردگارشان خواهد بود و ایشان را از آنچه انجام مى‏دادند آگاه خواهد ساخت» که با توجه به این آیه شریفه خداوند سبحان مؤمنان را حتی از فحش و ناسزاگویی به بت‎‏ها نهی کرده است تا چه برسد به این که مسلمانی در جامعه اسلامی مسلمانی دیگر را ناسزا گوید.

وی با اشاره به فحش و ناسزا در منظر کلام پیامبر گرامی اسلامی، عنوان کرد: پیامبر اکرم(ص) می‎فرمود:«خداوند سبحان بهشت را بر کسانی که اهل ناسزاگویی هستند، حرام کرده است»

این کارشناس مذهبی با بیان این که مؤمن به صبر و سعه صدر شناخته می‌شود، گفت: آدمی وقتی که غذا می‏خورد اگر نتواند آن را هضم کند، بالا می‎آورد و فردی که ناسزا می‎گوید نیز چون از درجه ایمان پایینی برخوردار است، عصبانیت خود را با ناسزا بروز می‎دهد.

حجت‌الاسلام محمدی بیان کرد: روانشناسان اسلامی بر این باورند که توهین و ناسزاگویی برگرفته از عقده خود برتربینی است؛ بنابر فرمایش امام صادق (ع) «افراد باید خود را کوچک‎تر از دیگران ببینند چرا که به گناهان دیگران شک داشته اما به گناهان خود یقین دارند و از آنجایی که مقام یقین بالاتر از شک است باید خود را کوچک‎تر از دیگران دید.» البته این خصیصه با مشکل خود کوچک‌بینی یکسان نیست.

وی خاطرنشان کرد: زبان انسان چیزی را می‎گوید که به آن عادت کرده است و اگر فرزند من کلام ناسزایی را یاد گرفته است اگر یکی دو روز تحت کنترل باشد این ناسزا را فراموش می‎کند.

این کارشناس مذهبی در پایان یادآور شد: فحش و ناسزاگویی در جامعه را می‎توان با توجه نکردن و رفتارهای کلامی کنترل کرد. چرا که نوع سکوت و زاویه دید در این مسئله موثر است.

captcha