تأکید زیارت جامعه کبیره بر صبر در راه تبلیغ و مجاهدت‌های دینی
کد خبر: 3180168
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۶
فیض‌آبادی بیان کرد:

تأکید زیارت جامعه کبیره بر صبر در راه تبلیغ و مجاهدت‌های دینی

گروه اندیشه: استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به فراز «و صبرتم علی ما اصابکم فی جنبه، بر مصایبی که از امت به شما رسید، برای خدا صبر کردید» در زیارت جامعه کبیره، گفت: تحمل و صبر ائمه(ع) بر تمام مشکلاتی که به آن‌ها می‌رسیده بیانگر ضرورت صبر در عرصه تبلیغ دین است.

حجت‌الاسلام محمدعلی فیض‌آبادی، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، با اشاره به فرازی از زیارت جامعه کبیره ابراز کرد: در این زیارت نسبت به همه ائمه(ع) می‌گوییم که «و دعوتم الی سبیله بالحکمة والموعظة الحسنة، با حکمت و پند نیکو به راه او دعوت کردید» در واقع این فراز بیانگر آن است که اهل بیت(ع) مردم را به راه خداوند با برهان، حکمت، پند و موعظه نیکو دعوت می‌کردند.

وی با بیان اینکه در این فراز شریف ابزارهای دعوت به خداوند، حکمت و موعظه حسنه بیان شده است، ادامه داد: آمدن این ابزارها در این فراز بیانگر آن است که ما در راه تبلیغ و دعوت مردم به سوی دین، دو راه بیشتر نداریم که همان بهره‌مندی از حکمت، استدلال‌های عقلی و اندیشه در کنار موعظه حسنه و بهره‌مندی از اخلاق و احساسات است.

حجت‌الاسلام فیض‌آبادی اضافه کرد: در ادامه فراز آمده «و بذلتم انفسکم فی مرضاته، و جان هایتان را در راه رضای او فدا ساختید» که بیانگر آن است اگر کسی می‌خواهد ملتی را به سوی خداوند دعوت و راهنمایی کند باید حتی از جان خویش نیز مایه گذارد زیرا بدون شهادت و جان دادن امکان پیروزی در راه رضای خداوند نیست، اما متأسفانه برخی جان را برای دنیای خود می‌دهند.

تأکید زیارت جامعه کبیره بر صبر در راه تبلیغ و مجاهدت‌های دینی
وی با اشاره به فراز «و صبرتم علی ما اصابکم فی جنبه، بر مصایبی که از امت به شما رسید، برای خدا صبر کردید» در زیارت جامعه کبیره افزود: تحمل و صبر ائمه(ع) بر تمام مشکلاتی که به آن‌ها می‌رسیده بیانگر ضرورت صبر بسیار در عرصه تبلیغ دین است زیرا وجود اذیت و آزار، سختی، تبعید، مسخره‌شدن و ... در این مسیر وجود دارد که باید آن را مانند ائمه(ع) به جان خرید.

این استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: در واقع عده‌ای تصور می‌کنند وقتی وارد عرصه دین شدند درهای راحتی، نعمت و فراوانی بر روی آن‌ها گشوده می‌شود در صورتی که در این عرصه تحمل کاستی‌ها ضروری است.

وی در مورد عبارت «و اقمتم الصلوة، و نماز را به پا داشتید» به عنوان بخش دیگری از این فراز ابراز کرد: نخستین گامی که اهل بیت(ع) همیشه برداشته‌اند، اقامه نماز است؛ البته این برپاداشتن فقط به معنای نماز خواندن نیست، بلکه اقامه نماز دارای ابعاد مختلف است که به عنوان نمونه یک بعد اجتماعی آن در سوره نور آمده است یعنی اوقات زندگی خود را با نماز تنظیم کنید.

نبود بخشندگی در جامعه؛ فاصله با اجتماع مطلوب
حجت‌الاسلام فیض‌آبادی با اشاره به فراز «و اتیتم الزکوة، و زکات را پرداختید» ادامه داد: اهمیت این فراز بدان جهت است که اگر جامعه‌ای اهل بخشندگی نباشد، اجتماعی مطلوب وجود نخواهد نداشت.

وی با بیان اینکه در بخش دیگری از این فراز«و امرتم بالمعروف و نهیتم عن المنکر، امر به معروف و نهی از منکر نمودید» به موضوع امر به معروف و شیوه‌های آن از جانب ائمه(ع) اشاره شده است، ادامه داد: امر به معروف و نهی از منکر شیوه دارد و تخصص می‌خواهد لذا به عنوان وظیفه همگانی در قبال افراد جامعه همگی مسئول هستیم تا در برابر انحرافات مانند ائمه(ع) به اجرای این وظیفه بپردازیم.

فرهنگ‌سازی دینی و دعوت مردم به حق جز با روحیَه جهادی امکان‌پذیر نیست
این کارشناس دینی در مورد فراز «و جاهدتم فی الله حق جهاده، و در راه خدا چنان که شایسته جهاد برای اوست، جهاد کردید»، گفت: این عبارت جمله بسیار کلیدی است زیرا به موضوع جهاد در راه خدا اشاره می‌کند، در واقع فرهنگ‌سازی دینی و دعوت مردم به حق جز با روحیَه جهادی امکان پذیر نیست و این مسیر، گزارش کار، آمار و کلاس‌داری ظاهری بر نمی‌دارد.

وی به مجاهدت ائمه(ع) برای دعوت الهی و علنی، تبیین فرایض و حدود الهی از جزیی تا کلی‌ترین امور دینی و عرفانی در فراز «حتی اعلنتم دعوته و بینتم فرائضه و اقمتم حدوده و نشرتم شرایع احکامه، تا دعوتش را آشکار ساختید و واجباتش را بیان نمودید، حدودش را اقامه کردید و دستورهای احکامش را نشر دادید» اشاره کرد و افزود: علاوه بر تک تک عبارات پر محتوای این فراز، همین چند جمله می‌تواند راهنمای ما در زندگی باشد زیرا تمام اقدامات ائمه(ع) به شکل روشن و واضح اعم از اصول،‌ ابزارها و نوع فعالیت‌ عملی و برخوردها آمده است که باید الگو و راهبرد کاملی برای نحوه و نوع اقدامات ما باشد.

حجت‌الاسلام فیض‌آبادی ادامه داد: بنابراین اگر می‌خواهیم جامعه‌ای الهی داشته باشیم باید دعوتمان همراه و توأمان با حکمت، موعظه، اقامه نماز، ‌پرداخت زکات و ترویج امر به معروف و نهی از منکر باشد، همچنین در کنار این اقدامات داشتن صبر در مصیبت‌ها و سختی‌ها، اهدای جان و حرکت با روحیه جهادی ما را به نتیجه مطلوب می‌رساند.

captcha