شهید بهشتی معمار دستگاه قضایی است
کد خبر: 3319705
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۵
رئیس کل دادگستری گیلان:

شهید بهشتی معمار دستگاه قضایی است

گروه اجتماعی: رئیس کل دادگستری گیلان گفت: شهید بهشتی معمار دستگاه قضایی و یکی از موثرترین شخصیت ها در تدوین قانون اساسی است.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از گیلان، احمد سیاوش پور، رئیس کل دادگستری استان گیلان روز گذشته، 5 تیر پیش از خطبه های نماز جمعه شهر رشت، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید بهشتی و هفته قوه قضائیه، اظهار کرد: شهید بهشتی معمار دستگاه قضایی و یکی از موثرترین شخصیت ها در تدوین قانون اساسی است.

وی با اشاره به اصل 156 قانون اساسی و نقش قضایی و نظارتی دستگاه قضایی، افزود: بر اساس قانون، قوه قضائیه قوه ه‏ای است مستقل که پشتیبان حقوق فردی و اجتماعی و مسئول تحقق بخشیدن به عدالت است. رسیدگی و صدور حکم در مورد تظلمات و شکایا، احیای حقوق عامه و گسترش عدل، نظارت بر حسن اجرای قوانین، کشف جرم و تعقیب مجازات و تعزیر مجرمین و اقدام مناسب برای پیشگیری از وقوع جرم و اصلاح مجرمین بر عهده قوه قضائیه است.

رئیس کل دادگستری گیلان با تاکید بر لزوم اعتماد مردم به دستگاه قضایی از حیث بی طرفی، تصریح کرد: دادرسی باید مطابق احکام و قوانین نظام جمهوری اسلامی باشد و بی‌طرفی در قضاوت مراعات شود.

این مقام مسئول حفظ کرامت انسان را یکی از مصادیق حقوق شهروندی دانست و گفت: حقوق شهروندی باید مراعات شود لذا شهروندمداری رویکرد اصلی آیین دادرسی کیفری است، زیرا انسان دارای کرامت و احترام است و قانون‌گذار بر حفظ این احترام تاکید دارد.

وی با اشاره به ورود 550 هزار پرونده قضایی گیلان در سال 93، خاطرنشان کرد: تعداد پرونده های ورودی به دستگاه قضایی در کل کشور، حدود 15 میلیون پرونده در سال 93 می باشد.

سیاوش پور بر پیشگیری از وقوع جرم بعنوان راهکار عقلانی در کاهش معضلات اجتماعی تاکید کرد و ادامه داد: متاسفانه امروز به لحاظ شرایط اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، اخلاقی و اعتقادی درگیر کثرت پرونده‌های قضایی هستیم.

وی با بیان اینکه سطح آگاهی مردم نسبت به مسائل حقوقی پایین است، عنوان کرد: مردم باید قانون پذیر باشند و همه چیز نباید به حکم دادگاه ختم شود.

رئیس کل دادگستری گیلان با بیان اینکه بیشترین آمار مربوط به طلاق زوجین در 5 سال اول ازدواج است، گفت: متاسفانه در استان گیلان به ازای هر 3 ازدواج، یک طلاق صورت می گیرد. درگیری های فیزیکی، مطالبه مهریه، نفقه و حضانت بیشترین پرونده های قضایی گیلان در دادگاه خانواده می باشد.

سیاوش پور با اشاره به سیمای جرائم گیلان طی 10 سال گذشته، یادآور شد: جرائم مربوط به مواد مخدر(نگهداری، استعمال، خرید و فروش) بیشترین فراوانی را در پرونده های قضایی گیلان دارد. 52 درصد از 8 هزار نفر زندانی استان گیلان را مواد مخدر تشکیل می دهد که یکی از دلایل افزایش آمار طلاق در استان نیز است.

وی ادامه داد: ضرب و جرح عمدی، سرقت‌های تعزیری، توهین به اشخاص عادی، تهدید، تخریب(اعم از اماکن خصوصی و اراضی ملی)، تصادفات و خیانت در امانت به ترتیب دارای بیشترین فراوانی در سیمای جرائم گیلان است. آستانه تحمل مردم پایین آمده که ریشه روانی دارد. وضعیت نامناسب اقتصادی نیز مزیت بر علت شده است.

رئیس کل دادگستری گیلان با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری درخصوص برخورد جدی با پدیده زمین خواری، خاطرنشان کرد: حفاظت و صیانت از انفال، جنگل ها، مراتع، سواحل دریا و بستر رودخانه ها از جمله وظایف قوه قضائیه است و دستگاه قضایی بدون ورود به حواشی با مصادیق فساد اعم از اقتصادی، اجتماعی، اخلاقی و... برخورد قاطع می کند.

captcha