وفاق و همدلی؛ رمز بقای اسلام/ افراد نابلد وارد مباحث تخصصی دین نشوند
کد خبر: 3350040
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۸
عین‌القضاتی اظهار کرد:

وفاق و همدلی؛ رمز بقای اسلام/ افراد نابلد وارد مباحث تخصصی دین نشوند

گروه اجتماعی: مدیر مؤسسه قرآن و عترت اصحاب‌الثقلین اراک گفت: وفاق و همدلی بین مسلمانان رمز بقای اسلام بوده و هست، امت اسلامی اعم از شیعه و سنی باید با در پیش گرفتن اخلاق دینی بهانه دست گروه‌هایی همچون سلفی و تکفیری ندهندو همواره مراقب گفتار خود باشند.

پیمان عین‌القضاتی، مدرس دانشگاه‌های اراک در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، با ابراز خرسندی از روند رو به رشد بیداری اسلامی در جوامع اسلامی در دهه اخیر، گفت: با پررنگ شدن بیداری اسلامی گمانه‌زنی و ایجاد شبه درباره اسلام از سوی جوامع غربی از سرعت بیشتری به خود می‌گیرد.

دشمن مدافع اسلام دروغین وهابیت است

مدیر مؤسسه قرآن و عترت اصحاب‌الثقلین اراک بابیان اینکه دشمن با استفاده از به تصویر کشیدن چهره نامناسب از اسلام و قرآن خواستار ممانعت از رشد بیداری اسلامی است، تصریح کرد: رسانه باید به‌عنوان یکی از مهمترین عوامل قوی تبلیغاتی با ترسیم اسلام ناب و حقیقی نه تنها دشمنان را از خواسته‌های خویش دور سازد؛ بلکه در نشر و تنویر افکار عمومی در این حوزه نیز مؤثر عمل کند.

عین‌القضاتی اظهار کرد: دشمنان با در نظر گرفتن اعتبارات کلان از بودجه کشور، تربیت گروه‌های افراطی همچون گروهک‌های داعش و راه اندازی شبکه‌های ضد شیعی، مدافع مبانی اسلام دروغین هستند و با تبلیغات بسیار نامناسب چهره رئوف و رحمانی اسلام واقعی را به خشونت و خونخواری تبدیل می‌کنند.

مسلمانان با گفتار خود بهانه به دست دشمن ندهند

این مقام مسئول در ادامه افزود: گاهی اوقات دیده شده برخی از مسلمانان با بیان سخنان و رفتاری ناشایست این بهانه را به دست دشمن داده و آنها نیز از این فرصت نهایت استفاده را می‌برند؛ ازاین رو مسلمانان هوشیار باشند و بسیار قوی‌تر از قبل عمل کنند، تقویت باورهای دینی و شناخت درست از احکام اسلام آنان را در برابر هجمه دشمنان در امان نگه می‌دارد.

عین‌القضاتی ضمن اشاره به این نکته که وفاق و همدلی بین مسلمانان رمز بقای اسلام بوده و هست، اضافه کرد: تمامی امت اسلامی اعم از شیعه و سنی باید با در پیش گرفتن اخلاق درست و دینی بهانه دست گروه‌هایی همچون سلفی و تکفیری ندهند، همواره مراقب گفتار خود باشند و اجازه ندهند بیان یک کلمه ناشایست، جوامع اسلامی را به مشکل مواجه کند.

وی دامن زدن به برخی از مباحث اخلاقی از سوی شیعیان و اهل تسنن را سمی مهلک برای ریشه دواندن اختلافات کهنه بیان کرد و افزود: علمای عظام با بیان منطق درست از احکام دینی در بین شیعیان و برادران اهل سنت باید از اشاعه نکات بحث‌برانگیز جلوگیری کنند؛ چراکه دامن به اختلافات جزئی تنها به فاصله گرفتن شیعه و سنی می‌انجامد و این همان هدفی است که دشمنان دنبال می‌کنند.

حل شبهات دینی تخصص می‌خواهد

عین‌القضاتی هشدار داد: مردم باید اجازه دهند مباحث تخصصی فقهی و دینی صرفاً از سوی علمای عظام مورد بحث و تحلیل قرار گیرد؛ چراکه مطرح شدن این مباحث در ملأ عام و آن هم از سوی افراد نابلد  تنها به اختلاف و ایجاد شبه در فضاهای عمومی می‌انجامد ؛ ازاین رو حل مباحث از سوی علما به صورت تخصصی از بروز تفرقه بین فرقه‌های اسلامی جلوگیری می‌کند.

مدرس دانشگاه‌های اراک اظهار کرد: تزلزل و اختلاف در نظام اسلامی مانع از همه گیری شریعت اسلام خواهد شد و باید با تقویت باورهای دینی و شناخت درست مبانی از هسته اصلی دین ناب محمدی دفاع کرد.

مدیر مؤسسه قرآنی اصحاب الثقلین اراک ضمن اشاره به فعالیت تقریب مذاهب و فراهم سازی زمینه اتحاد بین مذاهب مختلف، ابراز کرد: فعالان این حوزه باید در نظر داشته باشند با یکی کردن نظرات خویش و نشان دادن چهره واقعی اسلام در جهت کاهش تنش‌های موجود بین شیعه و سنی گام بردارند.

عین‌القضاتی ضمن تأکید برلزوم مطرح شدن مبانی فقهی و اسلامی در حوزه‌های علمیه، تصریح کرد: امروز جهان اسلام درگیر فرقه دست ساخته‌ای  به نام وهابیت است، این فرقه نوظهور نه تنها با تشیع به ستیز برخاسته بلکه به واسطه به چالش کشاندن باورهای دینی اهل تسنن بزرگان این حوزه را نیز درگیر کرده است.

داعش؛ مولود نامبارک وهابیت

وی نتیجه فعالیت وهابیت را تولد نامبارک گروهک‌هایی همچون داعش و القاعده خواند و اظهار کرد: آنان با فعالیت خویش اسلام را به عنوان دینی خشن، غیرعقلانی، متعصب و متحجر معرفی می‌کنند که قصد دارد تنها با خونریزی و ایجاد رعب و وحشت خود را به جهانیان عرضه دارد.

عین‌القضاتی بابیان اینکه علمای جهان اسلام به‌ویژه در حوزه اهل تسنن باید تلاش کنند مانع رشد جریان تفکری تکفیر و وهابیت شوند، افزود: خوشبختانه با تقویت باورهای دینی بین شعیان کمتر شاهد جریانات افراطی بین شیعه هستیم اما تمامی مسئولان باید متوجه خطر باشند و با اجرای برنامه‌های رسانه‌ای مناسب، تبلیغات درست با استفاده از ظرفیت صدا و سیما، شبکه‌های ماهواره‌ای و ساخت برنامه‌های تأثیرگذار بر آگاهی مردم در خصوص اهداف جریانات افراطی بیفزایند.

فعالیت‌های ضد‌شیعی رسانه‌های وهابی تازگی ندارد

مدرس دانشگاه های اراک در پایان، ضمن محکوم کردن اقداماتی همچون پخش کلیپ یک رقاصه از سوی شبکه ماهواره‌ای البغدادیه، که لباس توهین آمیز نسبت به مقدسات شیعیان بر تن داشت، گفت: این اقدام که از سوی جامعه وهابیت ساماندهی و اجرا شده احساسات میلیون ها پیرو اهل بیت عصمت و طهارت(ع) را جریحه‌دار کرده است؛ اما برنامه‌های ضد شیعی قدمت دیرینه داشته و این کار اولین و آخرین اقدام بی‌شرمانه نسبت به ائمه(ع) نبوده و نیست.

captcha