کاریکاتوریست‌های ایرانی در حوزه مقاومت حرف اول را می‌زند/ اصلاح گرایش مطبوعات به آثار خارجی
کد خبر: 3365287
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۶
یک کاریکاتوریست ابراز کرد:

کاریکاتوریست‌های ایرانی در حوزه مقاومت حرف اول را می‌زند/ اصلاح گرایش مطبوعات به آثار خارجی

گروه هنر: دارنده مقام اول جشنواره بین‌المللی کاریکاتور داعش گفت: آثار هنرمندان ایرانی در حوزه مقاومت همیشه در دنیا حرفی برای گفتن داشته است و در جشنواره‌های بین‌المللی معمولا مقام‌های اول را به دست می‌آورد اما مطبوعات و جراید ایران به آثار خارجی گرایش دارند.

محبوبه پاکدل، برنده دوره چهارم جایزه بین‌المللی ناجی علی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، با بیان اینکه کاریکاتور هنری است که در پشت پرده پیامی دارد و معمولا همه آن را درک می‌کنند، به همین دلیل مخاطب آن عامه مردم هستند، گفت: کاریکاتور می‌تواند به راحتی با همه مخاطبان رابطه برقرار کند، به همین دلیل در حل معضلات اجتماعی و فرهنگی بسیار تاثیرگذار است.

رابطه کاریکاتور در حوزه مقاومت مانند یک سلاح است

وی در ادامه به رابطه کاریکاتور با فرهنگ مقاومت اشاره کرد و یادآور شد: همواره فرهنگ مقاومت بین اقوام مختلف وجود داشته است و هنر نوپای کاریکاتور توانسته است با این فرهنگ رابطه خوبی برقرار کند زیرا رابطه کاریکاتور در حوزه مقاومت مانند یک سلاح است، به این صورت که با زبان افشاگری خود به گونه‌ای تأثیرگذار جنایات ظالمان را آشکار می‌کند.

برنده جشنواره بین‌المللی کاریکاتور داعش، به بررسی و تبییت آثار کاریکاتور هنرمندان ایرانی در جشنواره‌های بین المللی پرداخت و افزود: آثار هنرمندان ایرانی در حوزه مقاومت همیشه در دنیا حرفی برای گفتن داشته است و در جشنواره‌های بین‌المللی معمولا مقام‌های اول را به دست می‌آورد.

ناشناخته ماندن آثار کارتونیست‌های ایرانی

وی در ادامه ابراز کرد: با وجود کیفیت بالا در آثار کارتونیست‌های ایرانی، متأسفانه این آثار در کشور ناشناخته مانده است و علت آن، گرایش مطبوعات و جراید ایران به آثار خارجی است.

پاکدل با اشاره به اینکه مدیران رسانه‌‌ای باید تدابیری بیاندیشند تا آثار فاخر ایرانی در مطبوعات استفاده شود، ابراز کرد: در این راستا باید  گرایش غلط به آثار خارجی اصلاح شود تا مردم با آثار هنرمندان خود آشنا شوند.

وی در ادامه افزود: هیچ رسانه‌ای مانند کاریکاتور نمی‌تواند مفاهیم را به صورت تأثیرگذار به مخاطب انتقال دهد و اگر مطبوعات پل ارتباطی بین آثار هنرمندان و مردم ایجاد کنند، این تأثیر نمایان خواهد شد.

در پایان این کاریکاتوریست برتر کشور به نقش مطبوعات و خبرگزاری‌ها در انتقال مسائل هنرمندان به مسئولان اشاره کرد و گفت: با توجه به گرایش زیاد هنرمندان به کاریکاتور، مسئولان باید برای این جریان ارزش قائل شوند و با حمایت‌های مادی و معنوی باعث شکوفاشدن استعدادهای هنری جامعه شوند.

captcha