ترویج قرآن‌های زینتی؛ مصداق بارز تجمل‌گرایی/ عرضه بر اساس تقاضا شکل می‌گیرد
کد خبر: 3388723
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۷
فتحعلیان:

ترویج قرآن‌های زینتی؛ مصداق بارز تجمل‌گرایی/ عرضه بر اساس تقاضا شکل می‌گیرد

گروه فعالیت‌های قرآنی: پیشکسوت قرآنی استان مرکزی گفت: به لحاظ معنوی، ترویج قرآن‌های زینتی در جامعه مصداق بارز تجمل‌گرایی است، البته شاید افزایش چاپ این قرآن‌ها پاسخی به توهین‌هایی باشد که از جانب برخی مخالفان غربی صورت گرفته است.

عقیل فتحعلیان، پیشکسوت قرآنی استان مرکزی در گفت‌‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، با اشاره به فلسفه چاپ قرآن‌های زینتی گفت: زینت‌ قرآن در اصل معنویات است تا مادیات، زینت قرآن در نگاه اهل‌بیت(ع) به ویژه نبی مکرم اسلام(ص) صدای خوش است و همچنین زمانی که نه در پستو و تاقچه اتاق‌ها؛ بلکه در قلب مردم جای بگیرد.

اصل قرائت و تدبر در نگاه زینتی به قرآن رعایت نمی‌شود
وی بیان کرد: در دیدگاه مادی، قرآن‌های زینتی برای برخی افراد نظیر زوج‌های جوان و کسانی که به عنوان یک شی زینتی به آن نگاه می‌کنند برای زینت دادن به منازل و برخی مکان‌ها استفاده می‌شود که متاًسفانه در این دیدگاه، خواندن و تعمق در قرآن کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد؛ چرا که قرآن‌های زینتی معمولاً به دلیل خاص بودن و گرانقیمت بودن و ترس از آسیب دیدگی آن کمتر استفاده می‌شوند.

چاپ قرآن‌های زینتی در مقابل توهین به مقدسات
فتحعلیان در ادامه بیان کرد: از دیدگاه معنوی، ترویج قرآن‌های زینتی می‌تواند به عنوان یک نمونه از تجملگرائی محسوب شود اما در سال‌های اخیر با توجه به توهین‌هائی که از سوی برخی کشورهای آمریکائی و اروپائی به قرآن شده و نمونه‌هایی مثل قرآن سوزی که توسط کشیش آمریکائی صورت گرفت شاید رواج قرآن‌های زینتی یک نمونه از واکنش‌ها به امر توهین به قرآن باشد.

پیشکسوت قرآنی استان مرکزی، با اشاره به نقش سلیقه مردم در نوع چاپ قرآن ادامه داد: معمولاً عرضه بر حسب تقاضا ایجاد می‌شود و سلایق مردم پس از وصول توسط ناشران قرآن کریم در کیفیت آن بسیار موثر خواهد بود.

فتحعلیان، با اشاره به کمیت و کیفیت چاپ قرآن و نقش آن در ترویج فرهنگ قرآنی اظهار کرد: خوشبختانه وضعیت قرآن در کشور ما از نظر کمیت خوب است و مردم به سهولت برای خرید آن می‌توانند اقدام می‌کنند؛ ولی کیفیت آن از حیث جنس کاغذ، جلد، اندازه و قطع، نوع خط و غیره به شرط آنکه با قیمت مناسب ارائه شود می‌تواند تا اندازه‌ای موثر باشد.

وی ادامه داد: تا زمانی که یک همت و عزم جدی در راستای ترویج فرهنگ قرآنی وجود نداشته باشد نه از حیثیت کیفیت و نه کمیت نمی‌توان توقع تاثیرگذاری داشت.

متولیان قرآن با رفتار خود مروج فرهنگ قرآنی باشند
پیشکسوت قرآنی استان مرکزی در پایان گفت: پیامبر(ص) و ائمه معصومین(ع) و برخی بزرگان دین ما همیشه با رفتار و کردارشان مروج قرآن و فرهنگ قرآنی بوده‌اند و تا زمانی که مسئولین، بزرگان و متولیان امور کشور خودشان نسبت به جاری ساختن بی‌چون و چرای دستورات قرآنی در زندگی و رفتارشان اقدام و تلاش نکنند این امر به درستی محقق نخواهد شد.

خبرنگار: زهره داودآبادی

captcha