پرداخت مهریه بر اساس قرآن باید با رغبت همراه باشد
کد خبر: 3394994
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۵
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد همدان:

پرداخت مهریه بر اساس قرآن باید با رغبت همراه باشد

گروه اجتماعی: لغت نحله هم‌خانواده نحل است به معنی زنبور عسل و چون زنبور، عسل مصفای شیرین می‌دهد‌، قرآن در این آیه به مردان می‌گوید که مهریه خود را با لذت به همسرانتان پرداخت کنید.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از همدان، حجت‌الاسلام والمسلمین سعید دینی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد همدان سه‌شنبه، پنجم آبان‌ماه در کارگاه «تشکیل خانواده ‌سالم و بانشاط» اظهار کرد: خداوند هر چیزی را به‌صورت زوج خلق کرده و این امر در علم تجربی هم اثبات شده است، امر ازدواج یک موضوع است و مهم‌تر از آن استمرار‌دادن به این زوجیت است، امروز مشاهده می‌شود که مؤسسان و نهادهای مختلف با هدف ازدواج آسان در حال فعالیت هستند.

وی ادامه داد: آنچه که دانشجویان و جوانان به آن نیاز دارند ازدواج آسان نیست بلکه آنچه که امروزه حاد شده است و باعث ایجاد طلاق می‌شود عدم حفظ زوجیت است چراکه بر اساس آمار ارائه شده قریب 6 میلیون طلاق در کشور اتفاق افتاده‌است.

دینی بیان کرد: طلاق در سنین پایین و در شش ماه اول ازدواج اتفاق می‌افتد و دلیل این امر این است که هنر زندگی‌کردن و امری که باعث استحکام ازدواج شود را بلد نیستیم‌ و می‌بینیم که بسیاری از زوج‌ها در آغاز زندگی خود مشکلی ندارند بلکه در ادامه زوجیت خود دچار مشکل می‌شوند.

وی با بیان اینکه حفظ، استمرار و استحکام  زوجیت نیازمند نکاتی است تا باعث ایجاد خانواده سالم و بانشاط شود، گفت: بسیاری از زوج‌ها دارای امکانات رفاهی هستند ولی جای خالی آرامش در زندگی آن‌ها احساس می‌شود، بسیاری از افراد فقط به دنبال ابزار رسیدن به آسایش هستند که باید توجه‌کرد که آسایش با آرامش متفاوت است.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد همدان اضافه کرد: انسان در صورت وجود آرامش می‌تواند عدم وجود امکانات مادی را تحمل کند و زندگی سالم و با نشاطی داشته باشد؛ هنگامی که ازدواج اتفاق می‌افتد استمرار زوجیت بسیار مهم است که باید اتفاق بیفتد و ادامه داشته باشد.

وی با بیان اینکه حفظ زوجیت یکی از عوام استحکام ازدواج و زندگی است، بیان کرد: طلاق ‌عاطفی امری است که امروزه بین زن و مرد ایجاد شده ‌است و این امر به این دلیل است که زوجیت از بین‌ رفته‌ است؛ قرآن دو مشخصه را برای حفظ زوجیت بیان می‌کند که در صورت توجه به آن می‌توان بسیاری از مشکلات ‌را رفع کرد و حتی از به وجود آمدن آن جلوگیری کرد.

این استاد دانشگاه اذعان کرد: نخستین عامل بهیج بودن و زوج بهیج است که در قرآن به عنوان مشخصه زن و مرد بیان شده‌است؛ بهیج یعنی نشاط‌آور و زن و مرد باید نسبت به یکدیگر به این نکته بسیار توجه کنند، زن باید با چهره‌ای مناسب و آراسته در مقابل همسرش ظاهر شود این امر باعث حفظ زوجیت و ایجاد زوجیت بهیج می‌شود که متأسفانه مشاهده می‌شود که زنان کمتر به این امر توجه می‌کنند.

دینی با بیان اینکه برای زنان بسیار مهم است که مرد در جمع اقوام احترام زن را به خوبی حفظ کنند، اضافه کرد: این امر یکی از دلایل ایجاد زوجیت بهیج است؛ زنی که از یکی از اقوام خود بشنود که همسرش از او تعریف و تمجید کرده ‌است، احساس آرامش به دست می‌آورد و مرد با این عمل زندگی خود را بیمه کرده‌ است و باید توجه کرد که عکس این امر نسبت به مردان صادق است.

بهجت و سرور را  با شنیدار می‌توان برای همسر ایجاد کرد

وی ادامه داد: می‌توان با شنیدار، بهجت و سرور برای زوجیت خودمان ایجاد کنیم چراکه امری که باعث زجر زن و مرد می‌شود، بیان جملات منفی نسبت به یکدیگر است و هنگامی که یکی از زوجین از یکی از اقوام ادرباره بدگویی همسرش بشنود،زوجیت آنها به خطر می‌افتد، نکته حایز اهمیت این است که اگر عملمان با میل و رقبت انجام شود، اثرگذاری بسیار بالایی در زندگی دارد که در آیه چهارم سوره نساء خداوند فرموده است «و مهر زنان را به عنوان هدیه‏‌اى از روى طیب خاطر به ایشان بدهید و اگر به میل خودشان چیزى از آن را به شما واگذاشتند آن را حلال و گوارا بخورید».

دینی ادامه داد: لغت نحله هم‌خانواده نحل است به معنی زنبور عسل و چون زنبور، عسل مصفای شیرین می‌دهد‌، قرآن در این آیه به مردان می‌گوید که مهریه خود را با لذت به همسرانتان پرداخت کنید و می‌بینیم که با میل انجام دادن عمل در بدترین لحظات مثل جدا شدن از همسر بر ما تأکید شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد همدان با تأکید بر اینکه در برخورد با دیگران برای حفظ زوجیت بهیج، صحبت‌هایی که از دیگران شنیده می‌شود و حتی تمجید همسر پیش فرزندان نیز بهجیت ایجاد می‌کند، گفت: استفاده از رنگ‌های شاد در لباس، خوشرویی و وجود گفتگو  بین زن و مرد از عواملی هستند که باعث ایجاد بهجیت می شوند.

وی کرم و بخشش را از عوامل دیگر در بهیج‌بودن زوجیت دانست و اذعان کرد: این ویژگی برای زن و مرد در قرآن ذکر شده‌است و گذشت،محبت،نگاه محبت‌آمیز،وقت‌گذاشتن برای یکدیگر،آماده‌کردن شرایط برای استراحت مرد، احترام‌ گذاشتن به خواسته یکدیگر و غیره جزء بخشش است.

فرزندآوری عامل قوام ازدواج است

دینی با بیان اینکه دومین عامل استحکام خانواده فرزندآوری است، بیان کرد: برخی از زوج‌ها با گذشت پنج سال از شروع زندگیشان هنوز صاحب فرزند نشده‌اند و می‌گویند که هنوز زود است؛ هنگامی که صاحب فرزند می‌شویم امکانات رفاهی زندگیمان نسبت به قبل افزایش می‌یابد چراکه فرزندآوری باعث رفع بسیاری از مشکلات عمومی در زندگی می‌شود.

وی اظهار کرد: اگر فرزندآوری دیر شود مخل زوجیت خواهد شد چراکه فرزندآوری به زوجیت قوام می‌دهد و از بسیاری از بگو‌مگوها و تکراری‌شدن زندگی جلوگیری می‌کند و باعث ایجاد تنوع در زندگی و روان زن و مرد می شود و باید دانست که بیشترین تأثیر مثبت فرزندآوری بر روی زن است چراکه مردان به دلیل کار بیرون کمتر دچار روزمرگی می شوند.

وی سومین عامل را تفریح و شادی عنوان کرد و افزود: فرح و شادمانی باید مانند چشمه بجوشد نباید به صورت جعلی باشد و خود ما باید آن را ایجاد کنیم و در خصوص ایام عزاداری اهل بیت(ع) باید توجه کرد که بر اساس روایات، از هفتم محرم تا سوم عاشورا  اوج مصیبت اهل بیت(ع) است و ایام فاطمیه شامل فاطمیه اول و دوم است که هر کدام سه روز است لذا نباید با اقدامات افراط‌گرانه اصل عزاداری امام حسین(ع) را تضعیف کرد.

یادآور می‌شود، کارگاه «تشکیل خانواده ‌سالم و با نشاط» به همت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی استان همدان در دانشگاه بوعلی‌سینا با حضور جمعی از این دانشجویان برگزار شد.

captcha