بیش از ۹۰ درصد آثار فرهنگی ما تاکنون شناسایی نشده‌اند
کد خبر: 3404991
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۵

بیش از ۹۰ درصد آثار فرهنگی ما تاکنون شناسایی نشده‌اند

گروه هنر: مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی کشور با اشاره به اینکه بیش از ۲۰ سال از ظرفیت تاریخی ثبت آثار غفلت کرده ایم،اظهار کرد: در سالهای اخیر حرکت خوبی را برای حضور در عرصه جهانی آغاز شده است چرا که بیشترین ظرفیت آثار فرهنگی چه از نظر معنوی و چه مادی در ایران وجود دارد که متاسفانه تاکنون بیش از ۹۰ درصد آثار شناسایی نشده‌اند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، سیدرضا صالحی‌امیری، مشاور رئیس جمهور و مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی کشور در نشست فرهنگی مرکز اسناد و کتابخانه ملی خراسان رضوی که امروز، ششم آبان‌ماه در محل پژوهشگاه فرهنگ اسلامی این نهاد در مشهد برگزار شد، با اشاره به اینکه بیش از 20 سال از ظرفیت تاریخی ثبت آثار غفلت کرده‌ایم، اظهار کرد: اما در سال‌های اخیر حرکت خوبی را برای حضور در عرصه جهانی آغاز شده است چرا که بیشترین ظرفیت آثار فرهنگی چه از نظر معنوی و چه از نظر مادی در ایران وجود دارد ولی متأسفانه تاکنون بیش از 90 درصد آثار شناسایی نشده‌اند.

وی با بیان اینکه امیدوارم خراسان رضوی روزی به عنوان مرکز تولید فرهنگ و اسناد ملی کشور اعلام شود، گفت: خراسان رضوی قطب فرهنگی است و می‌تواند مرجع فرهنگی ایران اسلامی نیز باشد زیرا این مرکز در کنار آستان قدس رضوی که افتخار همه ماست و نهادهای آموزشی و فرهنگی استان همچون قطره‌ای در مقابل اقیانوس است.

دو اثر مهم کلیات سعدی و مسالک الممالک استخری ثبت جهانی شدند

صالحی امیری در ادامه با اشاره اینکه دیروز از دو اثر بزرگ مهم و تاریخی کلیات سعدی و مسالک الممالک استخری که ثبت جهانی شد در کتابخانه ملی رونمایی کردیم، عنوان کرد: این رونمایی نتیجه دو سال تلاش است و افتخار بزرگی برای کشور به شمار می‌رود؛ با ثبت این دو اثر، آثار جهانی ما از هفت به 9 اثر تغییر یافت و رتبه جهانی ما هم‌اکنون در دنیا هفتم است.

وی ضمن بیان این مطلب که دو میلیون نسخه خطی مربوط به ایران در دنیا وجود دارد که تاکنون تنها 120 هزار جلد آن در ایران شناسایی و در مراکز مختلف تجمیع شده‌اند، عنوان کرد: بیش از نیم میلیون آن در آسیای میانه و بیش از یک میلیون در شبه قاره وجود دارد؛ همچنین قرآنی نیز که متعلق به دوره حیات رسول گرامی اسلام(ص) بوده است را نیز اخیرا شناسایی و توسط نسخه‌شناسان انگلیسی اعلام شد که هیچ تفاوتی با قرآن موجود ندارد.

قید توسعه را باید ابتدا از فرهنگ آغاز کنیم

مشاور رئیس جمهور با اشاره به اینکه این مسائل نشان می‌دهد که باید قید توسعه را ابتدا از فرهنگ آغاز کنیم، تصریح کرد: اگر بناست به قله توسعه و پیشرفت برسیم باید ابتدا بستر فرهنگی را برای این امر آماده کنیم چرا که امروز پدیده‌ای به اسم فرهنگ و پس از آن، دانش، انسان، رسانه و دیپلماسی بزرگترین میراث ملی محسوب می‌شود.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه دنیای امروز، دنیای تعامل و گفت‌وگو است و ما در مذاکرات توانستیم از بین دو مسیر منازعه و تعامل، تعامل را انتخاب کنیم، افزود: بزرگترین آثار فرهنگی ما در خراسان واقع شده است اما در حال حاضر تصویر اقتصادی سیاسی، اجتماعی و اقتصادی این استان مطلوب نیست.

صالحی‌امیری اضافه کرد: اگر امروز در کشور درگیر مشکلات اجتماعی از قبیل فقر، فساد، پارتی بازی، رانت و اتهام‌زنی سیاسی هستیم، ریشه‌اش فرهنگی است و از این نگاه خراسان می‌تواند منبع توسعه و پیشرفت ملی ما در عرصه فرهنگی باشد زیرا خراسان قطب فرهنگی و نیازمند احیای ظرفیت‌های فرهنگی و تبدیل آن از بالقوه به بالفعل است که این امر خود نیازمند یک کار بنیادی و علمی همراه با برنامه‌ریزی و بلندمدت است.

رونمایی از صحیفه سجادیه کفعمی

وی همچنین با اشاره به رونمایی از صحیفه سجادیه کفعمی ابراز کرد: صحیفه‌ای که امروز از آن رونمایی صورت گرفت، به قدری ارزشمند است که علامه مجلسی و شیخ بهایی آرزوی دیدن آن را داشته‌اند و مراجع نیز قطعا از دیدن این اثر خشنود خواهند شد.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی کشور با تأکید بر اینکه یکی از مهمترین الزامات فرهنگی جامعه امروز ما انسجام فرهنگی است، بیان کرد: انجام تلاش‌های جزیره‌ای، انتزاعی و بخشی ما را به هدف نمی‌رساند؛ همچنین با شعار سخنرانی و پوستر نیز این اتفاق رخ نمی‌دهد بلکه نیازمند یک برنامه استراتژیک در این حوزه هستیم.

وی با بیان اینکه انسجام بر دو گونه است، انسجام اجباری و الزام‌آور که با بخش‌ نامه و دستورالعمل پیش می‌رود و انسجام ارگانیکی که مبتنی بر باورها و یک امر درونی است، گفت: به عنوان مثال مسئله پوشش که امروز مطرح است، ناشی از عدم درک همین مسئله است؛ از این رو نیازمند یک انسجام در مدیریت، ساختار، برنامه‌ها وعملکرد در حوزه فرهنگی هستیم زیرا در این حوزه ضعف جدی وجود دارد.

افول نشاط اجتماعی؛ یکی از معضلات پیش روی جامعه ایران

صالحی‌امیری در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه در جامعه ایران با مسئله افول نشاط اجتماعی روبه رو هستیم، ابراز کرد: مکانیزم‌های نشاط در جامعه تعریف نشده است که نتیجه آن گسترش آسیب‌های اجتماعی است؛ به عنوان مثال امروز فروپاشی خانواده به معنای فروپاشی انسجام اجتماعی در ایران است زیرا عدم نشاط، میل به انزوا گریزی، اعتیاد و بسیاری از آسیب‌های اجتماعی را در پی دارد. امروز یک میلیون و 800 هزار زن سرپرست خانواده در کشور وجود دارد که یک میلیون و 13 هزار آنها در معرض ازدواج هستند و ما از این ظرفیت نگران کننده غافلیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ما تا حدی از مرزهای اخلاقی فاصله گرفته و نیازمند تولید اخلاق در جامعه هستیم، اظهار کرد: روابط اخلاقی افراد و گروه‌ها متناسب با اصول اخلاقی نیست و سعه صدر در کشور کاهش یافته است، فقدان اخلاق نیز باعث ایجاد آسیب‌های اجتماعی می‌شود که رهبر معظم انقلاب نیز نسبت به این قضیه بارها حساسیت نشان داده‌اند و احتمالا طی روزهای آینده نشستی را در این خصوص با مسئولان کشور برگزار خواهند کرد.

مشاور رئیس جمهور با اشاره به نکات دیگری از الزامات فرهنگی جامعه امروز اضافه کرد: یکی دیگر از نکاتی که باید به آن توجه شود، موج نگران‌کننده مهاجرت است که در کشور در جریان است زیرا جمعیت شهری به 72 درصد و جمعیت روستایی به 28 درصد کاهش پیدا کرده است؛ نکته دیگر به تولید اجتماعی مربوط می‌شود که یک ضرورت است زیرا بدون سرمایه اجتماعی بقا و ادامه حیات اجتماعی ممکن نیست.

وی در توضیح این مطلب افزود: همگرایی و همزیستی محصول اجتماع است و شاخص‌های میدانی نشان می‌دهد که این موضوع در این دولت ارتقا پیدا کرده است؛ همچنین در موضوع هسته‌ای نیز طبق آمار بیش از 93 درصد جامعه از این توافق رضایت داشته‌اند.

تغییر ذائقه، رفتار و پوشش مردم در جامعه امروز جدی است

صالحی‌امیری در بخش دیگری از سخنانش به پدیده سبک زندگی اشاره کرد و گفت: باید بپذیریم که تغییر ذائقه، رفتار و پوشش مردم جدی است و این امر نیازمند مطالعه است بنابراین باید نسبت به این تحولات رویکرد مدیریتی داشته باشیم نه مقابله. همچنین طبق گزارش میدانی که هفته قبل اعلام کردند، مشخص شد که خوشبختانه بنیان‌های ارزشی جامعه ما مستحکم است یعنی اعتقاد مردم به خدا، معاد، حساب و عقاب بالای 90 درصد است یعنی ما در سطح مناسک دچار مشکل بوده و در سطح معرفتی مشکلی نداریم که می‌توانیم با تعامل، آموزش و تولیدات فرهنگی آن را ارتقا دهیم.

وی در ادامه با بیان اینکه نیازمند یک نگاه جدید در کشور هستیم زیرا میراث فرهنگی از موادی همچون نفت که می‌سوزد و ارزشی تولید نمی‌کند، بسیار ارزشمندتر است، گفت: فرهنگ صدها بار تولید و باز تولید می‌شود لذا باید بر روی الگوی توسعه بازنگری شود چرا که ریشه‌های توسعه از توسعه فرهنگ آغاز می‌شود.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی کشور ضمن اشاره به اینکه اخیرا یکی از شخصیت‌های فرهنگی گمنام 280 هزار عکس و اسلاید را جمع‌آوری و به کتابخانه ملی کشور اهدا کرد، گفت: متأسفانه در حال حاضر تنها کمتر از پنج درصد از منابع ما دیجیتال شده‌اند؛ اما راه‌اندازی اندیشگاه و کرسی‌های آزاداندیشی از دیگر اقداماتی بود که در سال گذشته بیش از 120 نشست آن در تهران برگزار شد.

captcha