جلسات هماهنگی ماه محرم فقط در حد نوشتن صورت‌جلسه است
کد خبر: 3433417
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۶
کوچکی مطلق:

جلسات هماهنگی ماه محرم فقط در حد نوشتن صورت‌جلسه است

گروه اجتماعی: عضو هیئت امنای قدیمی‌ترین هیئت عزاداری خمین گفت: هر سال چند روز قبل از محرم برای هماهنگی بیشتر چند جلسه در فرمانداری بدون حضور هیئت‌های مذهبی برگزار می‌شود که فقط در حد نوشتن صورت‌ جلسه است و هیچکدام از ادارات متولی در هیئت‌ها شرکت ندارند.

محمد کوچکی مطلق، عضوهیئت امنای هیئت فاطمیه خمین در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، با اشاره به پراکندگی‌های دسته‌جات عزاداری گفت: بیش از ربع قرن از انقلاب اسلامی می‌گذرد و هنوز هیچ نهاد و سازمانی مسئولیت اداره و هدایت عزاداری‌های ماه محرم را به صورت عملی به عهده نگرفته است.

اشعاری که به نام عزاداری و طبق مد روز خوانده می‌شود

وی با بیان اینکه هنوز مداحان ما تحت آموزش صحیح قرار نگرفته‌اند که هر چیزی را به هر شکلی نخوانند افزود: اشعار بی‌محتوا، عبارات سخیف و شعارهای آزار دهنده‌ای که متاسفانه به نام عزاداری توسط مداحان خوانده می‌شود، مورد تنفر سیدالشهدا(ع) و هر انسان صاحب دردی است.

کوچکی مطلق ادامه داد: در عزاداری‌ها شاهد حرکات و رفتارهایی هستیم که عزاداری اباعبدالله(ع) را تبدیل به یک کارناوال توهین‌آمیز میکند و در آنها نه تنها شعارهای اصلی عاشورا مورد غفلت قرار می‌گیرند که به شکلی تلویحی و یا حتی صراحتاً شعارهای مد روز و اینترنتی و شاد کننده دل دشمنان مطرح میشوند.

وی با اشاره به اینکه عزاداری صحیح نیازمند برنامه‌ریزی بلند مدت است گفت: هرسال چند روز قبل از محرم چند جلسه در فرمانداری بدون حضور هیئت‌های مذهبی گذاشته می‌شود که فقط در حد نوشتن صورت‌ جلسه است اما هیچکدام از ادارات متولی فرهنگ ومذهب در هیئت‌ها شرکت ندارند.

هیچ نهادی حمایت مالی از هیئت‌ها ندارد

عضوهیئت امنای هیئت فاطمیه تصریح کرد: همه مدعیان با این باور که می‌دانند چگونه دهه محرم را سپری کنند اما چند سال است عزاداری‌های خمین بدون برنامه و خیلی بی‌شور برگزار می‌شود که مورد انتقاد شدید مردم نیز هست، هیئت‌های مذهبی از یک سال قبل برای ماه محرم سال بعد برنامه‌ریزی می‌کنند و تمام هزینه‌های آن را از جیب خودشان پرداخت می‌کنند  اما مدیران و مسئولان شهرستان هیچگونه همکاری با این هیئت‌ها ندارند.

جلسات فرمایشی متولیان عزاداری

کوچکی مطلق هیئت فاطمیه خمین را اولین هیئت عزاداری در این شهرستان عنوان کرد و گفت: در سال‌های گذشته دسته‌جات عزاداری خیلی شلوغ و پرشور بود اما امروزه ادارات دولتی با کاغذ بازی‌های اداری و برگزاری جلسات فرمایشی سعی دارند به عزاداری‌ها کمک کنند اما فقط حرف می‌زنند و در عمل هیچ کاری انجام نمی‌دهند.

وی با اشاره به اینکه عزاداری برای امام حسین(ع) مال فرد یا گروه خاصی نیست افزود: اگر این مراسم مذهبی ومعنوی خوب یا بد برگزار شود همه باید مورد تشویق و انتقاد قرار بگیرند و اجازه منفعت طلبی دنیوی اشخاص حقیقی وحقوقی از آن داده نشود.

عضوهیئت امنای هیئت فاطمیه در پایان با بیان اینکه باید تدبیری اتخاذ و ستادی تشکیل شود که از حالا برای سال‌های آینده برنامه‌ریزی شود خاطرنشان کرد: این اتفاق نیازمند دقت بیشتر و حمایت و پشتیبانی بهتر سازمان‌های دولتی شهرستان است تا حرمت عاشورا نگه داشته شود.

خبرنگار: سعیده مجتهدی

captcha