لزوم اهتمام بیشتر به استعدادیابی قرآنی در استان قزوین
کد خبر: 3456605
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۳
آسیب‌شناسی مسابقات قرآن قزوین؛

لزوم اهتمام بیشتر به استعدادیابی قرآنی در استان قزوین

گروه فعالیت‌های قرآنی: سی‌وهشتمین دوره مسابقات قرآن اوقاف و امور خیریه قزوین در شرایطی به پایان رسید که غالب کارشناسان این حوزه با بیان اینکه نیاز به توجه به مفاهیم از سوی متسابقین بیش از هر زمان دیگری حس می‌شود، معتقدند باید بر استعدادیابی در استان تمرکز بیشتری کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از قزوین، سی‌وهشتمین دوره مسابقات قرآن اوقاف و امور خیریه استان قزوین نیز با شناخت نفرات برتر به پایان رسید و به نوعی می‌توان گفت که یک سال قرآنی برای فعالان قرآنی استان قزوین به پایان رسید و سالی نو آغاز شد. بدون شک مسابقات قرآن اوقاف و امور خیریه بهترین مرجع برای محک زدن دستاوردهای یک سال فعالیت قرآنی فعالان قرآنی در استان است و با بررسی ساده آن به راحتی میتوان فهمید که سطح فنی فعالان قرآنی این استان دارای چه پیشرفت و چه پسرفتی بوده است.

از سوی دیگر نتایج و دستاوردهای این رقابت حساس باید به مرجعی برای تصمیم‌گیری در سال پیش رو قرار بگیرد و مسئولین امر بعد از پایان این رقابت‌ها به یک آسیب‌شناسی جامع و دقیق برسند تا پیشرفت را در استان شاهد باشیم.

یکی از اصلی‌ترین نکات بعد از مشاهده نتایج چند ساله این مسابقات، نفرات برتر این مسابقات است. نفراتی که در چند سال اخیر به صورت مستمر و چرخشی مدام عناوین برتر را کسب می‌کنند و این سوال را به ذهن متبادر میکنند که چرا شاهد این هستیم که در چند سال اخیر تنها نسل محدودی به صورت مستمر عناوین برتر را از آن خود می‌کنند.

از ارتقای سطح فنی در شهرستان‌ها نباید غافل شویم

مجید وفاپور، دبیر شورای عالی قرآن استان قزوین در گفتگویی با ایکنا در رابطه با این مسابقات گفت: سطح قرائت و تلاوت ها بهتر از سالهای گذشته شده  اما این قضیه در شهرستان‌ها نیز باید تسری پیدا کند و شاهد ارتقاء سطح متسابقین در شهرستانها هم باشیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر اینگونه به نظر می‌رسد که قاریان و برجستگان قرآنی استان قزوین در مرکز استان متمرکز هستند، افزود: باید برنامه‌‎ریزی کنیم تا اساتید کشوری در کلاس‌های ارتقا که در استان تشکیل می شود شرکت کنند تازمینه ارتقاء استعدادهای شهرسستانی نیز فراهم شود تا این فرضیه ایجاد نشود که بر روی مرکز استان تمرکز شده است.

وفاپور یکی از اصلی‌ترین امتیازات این دور از مسابقات را در نظم این مسابقات دانست و عنوان کرد: نظم مسابقات قرآن امسال خیلی عالی بود و با سالهای گذشته دارای تفاوت‌های بسیاری بود و این امر نیز قابل تقدیر است.

وی با بیان اینکه توجه قاریان استان قزوین باید بر روی مفاهیم بیشتر شود، بیان کرد: این عدم توجه خیلی به چشم می‌آید و باید برای رفع آن فکری کرد تا شاهد تعمیق بیشتر در بین متسابقین و در نهایت جامعه قرآنی باشیم.

مسئول تیم داوری سی‌وهشتمین دوره مسابقات قرآن استان قزوین یکی از دلایل کسب مداوم مقام توسط عده‌ای محدود در سالیان متمادی را تلاش این افراد  دانست و اظهار کرد: متأسفانه دیگران برای دست‌یابی به مقام تلاش زیادی نمی‌کنند.

این مسئول قرآنی استان قزوین با بیان اینکه این روند به معنای پسرفت نیست، تأکید کرد: استعدادهای خوبی در استان وجود دارد که در حال رشد هستند و باید برای آنها برنامه‌ریزی مناسبی کرد.

با سطح مطلوب تلاوت معنامحور فاصله داریم

محمدجواد آهویی، فعال قرآنی استان قزوین نیز که توانست در این مسابقات نیز یکی از عناوین برتر را کسب کند در رابطه با سطح فنی مسابقات آن را خوب و قابل قبول ارزیابی می‌کند اما معتقد است این سطح فنی به مانند سالهای گذشته است و باید با یک آسیب شناسی به دنبال رفع نقاط ضعف آن بود.

وی بخش اعظمی از آسیب‌ها و نقاط ضعف را نه تنها مربوط به این مسابقات بلکه آسیب‌هایی سراسری و کشوری دانسته و گفت: متأسفانه گرایش زیادی به کسب نمره و جلب رضایت هیئت داوری وجود دارد و این امر، امر پسندیده‌ای نیست.

این فعال قرآنی استان قزوین با اشاره به اینکه خوشبختانه به سمت تلاوت معنامحور که دغدغه مقام معظم رهبری است در حال حرکتیم، عنوان کرد: باید دقت کنیم که با سطح مطلوب دچار فاصله زیادی هستیم و برای حرکت به این سمت نیازمند برنامه‌ریزی بیشتری هستیم.

وی تأکید کرد: متاسفانه امروزه علی‌رغم وجود استعداد، نیروی لازم تربیت را نمی‌کنیم و حمایت لازم از فعالیت‌های قرآنی در استان وجود ندارد.

گویا این نظرات در بین همه فعالان قرآنی یکسان است و همه بر اینکه فعالیت‌ها و آموزشهای قرانی در استان مناسب نیست تأکید دارند.

تفکیک مسابقات زیر 16 سال، آسیبی جدی برای جامعه قرآنی است

سید مصطفی حسینی، نفر نخست رشته قرائت این مسابقات نیز در گفت‌وگویی سطح مسابقات امسال را به نسب سالهای گذشه بهتر دانسته و اظهار کرد: حس بنده این است که در مرحله استانی کمیت کاهش پیدا کرده است و باید دلیل این کاهش را پیدا کرد  که آیا با تغییر قانون روبرو هستیم یا سهمیه استان کم شده است.

وی افزود: باید به دنبال ارتقاء کمیت باشیم اما نباید این افزایش کمیت ما را از کیفیت غافل کند و از کیفیت مطلوب متسابقین نیز کم شود.

این قاری بین‌المللی با طرح این پرسش که امروز چه بستری برای تربیت نسل جدید قرآنی فراهم کرده‌ایم، ادامه داد: استعداد‌یابی جدیدی در استان صورت نمی گیرد و همین امر در آینده برای جامعه قرآنی استان قزوین آسیب را به دنبال خواهد داشت.

وی یکی از آسیب‌های جدید در حوزه تربیت استعدادهای قرآنی را سپردن مسابقات زیر 16 سال به آموزش و پرورش دانسته و گفت: این کار از نظر من به معنای به حاشیه رفتن مسابقات زیر 16 سال است.

حسینی عنوان کرد: موفقیت بخش عمده‌ای از برجستگان قرآنی استان قزوین مدیون همان حمایت‌ها و شرکت در  مسابقات زیر 16 سال است.

وی یادآور شد: امیدوارم این تغییر قانون و سطح مسابقات آسیبی را بدنبال نداشته باشد و باید منتظر بایستیم و ببینیم نتیجه این تفکیک مسابقات چه خواهد بود.

با همه این اوصاف به نظر می رسد زمان آن رسیده که مسئولین امر با یک آسیب شناسی مدون و برنامه ریزی دقیق دریچه‌های جدیدی را برای ارتقاء سطح فنی و همچنین استعداد یابی در حوزه قران داشته باشند تا شاهد رکود بیشتر در قرآن استان نباشیم.

captcha