مؤسسات با امضای طومار، اتحادیه مرجع خود را زیر سؤال بردند
کد خبر: 3456956
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۱

مؤسسات با امضای طومار، اتحادیه مرجع خود را زیر سؤال بردند

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: در پی امضای طوماری از سوی مؤسسات قرآنی مبنی بر واگذاری امور آنها به سازمان تبلیغات نظر مخالفان این طرح را جویا شدیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حسین شائیلوزاده، مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت استان البرز با توجه به طومار امضا شده توسط مؤسسات قرآنی مبنی بر واگذاری امور خود به سازمان تبلیغات اسلامی گفت: هر مؤسسه‌ای با توجه به مجوزی که از سازمان تبلیغات اسلامی و یا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اخذ کرده است، به منظور انتقال نقطه نظرات و پیشنهادات خود می‌تواند به اتحادیه‌های مربوط به سازمان دریافت مجوز مراجعه کند و اتحادیه‌های مؤسسات قرآنی - مردمی و یا  اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور موظف به تحت پوشش قرار دادن این مؤسسات هستند.

مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت استان البرز با اشاره به اینکه مؤسسات قرآنی ـ مردمی به منظور رفع مشکلات خود، طوماری را به دبیر شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر واگذاری امور خود به سازمان تبلیغات اسلامی فرستادند، تصریح کرد: در راستای تعیین آئین‌نامه تشکیل هیئت رسیدگی به امور مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت در سال 93، اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی سازمان تبلیغات اسلامی ساز و کار آئین‌نامه تشکیل هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی را پذیرفته و در راستای آن همگام شد، اما با به امضا درآوردن یک بیانیه، این شبهه به‌وجود می‌آید که آیا اساساً اتحادیه مؤسسات قرآنی - مردمی نماینده مؤسسات سازمان تبلیغات اسلامی است یا نه؟! این در حالی است که اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ‌ مردمی در یک مسیر برای خود در حرکت است و سازمان تبلیغات نیز برای پیشبرد اهداف خود در مسیر دیگری؛ به همین منظور سازمان تبلیغات اسلامی برای این تناقض‌ها باید راه‌گشا باشد.

وی ادامه داد: با توجه به بیانیه‌ای که توسط حدود 300 مؤسسه عضو اتحادیه مؤسسات قرآنی به امضا رسیده است، مؤسسات قرآنی با این کار، اتحادیه مرجع خود را زیر سؤال برده که عملاً اعلام می‌کنند که اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی را قبول نداشته و این موضوع را به سازمان تبلیغات اسلامی هدایت می‌کنند که این موضوع به نوبه خود چالش‌هایی برای سازمان تبلیغات اسلامی و اتحادیه به‌وجود می‌آورد که هر دو نهاد باید پاسخگو باشند.

شائیلوزاده به  دیگر مسئله پیرو این حرکت مؤسسات قرآنی اشاره کرد و افزود: همانطور که قبلاً بیان شد، سازمان تبلیغات اسلامی در راستای تشکیل هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی پیشگام بود و در شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور و تعیین آئین‌نامه تشکیل هیئت رسیدگی نقش داشت و در انتخاب مکان هیئت رسیدگی اعلام آمادگی کرده، اما متأسفانه پس از انتخاب  دبیر هیئت رسیدگی تغییر رویکرد داد؟ صرف اینکه چرا مسئولیت هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی با این نهاد نیست، نوعی تک‌روی را ایجاد کردند و ساز مخالف را نواختند و این وضع برای جامعه قرآنی جای تأسف دارد و یک ضعف اخلاق محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: سازمان تبلیغات اسلامی باید پاسخگوی دو پرسش باشد، یک اینک، چرا تناقض بین مؤسسات قرآنی و سازمان تبلیغات وجود دارد و دوم، چرا قبل از انتخاب دبیر هیئت رسیدگی دوستان بسیار قوی پیشگام امور بودند اما پس از انتخاب حجت‌الاسلام والمسلمین هادی قبادی این چرخه  به سمت دیگری چرخید و جلسات هم‌اندیشی مدیران اتحادیه‌های مؤسسات قرآنی استان‌ها در نجف اشرف برگزار شد که نتایجی مبنی برامضای طومار از آن  بیرون آمد.

شائیلوزاده خاطرنشان کرد: در جامعه قرآنی برای ترویج فرهنگ ناب قرآنی، باید تلاش کرد که مشکلات اصلی این حوزه رفع شود اما متأسفانه مسئولان و مدیران به مسائل جانبی سرگرم شده‌اند که این در شأن جامعه قرآنی نیست.

تهیه بیانیه از سوی مؤسسات قرآنی کار شایسته‌ای نیست

در ادامه این گزارش، غلامعلی دمساز، مدیر مؤسسه قرآنی وحدت‌اندیش جام درباره این طومار مذکور اظهار کرد: تهیه این طومار در اصل حرکت مثبتی نیست زیرا سازمان تبلیغات اسلامی و معاونت قرآن و عترت به نوبه خود امتحانشان را پس داده‌اند و هیچ یک بهتر از دیگری تاکنون عمل نکرده و مشکلات بسیاری را هر دو در دامن پرورانده‌اند که متأسفانه ادامه‌دار بوده است.

وی ادامه داد: کمبود مدیران جهادی در معاونت قرآن و عترت و سازمان تبلیغات اسلامی و عدم شناخت به مسائل مؤسسات قرآنی، مشکلاتی را برای مؤسسات عضو خود به‌وجود آورده است.

دمساز تصریح کرد: نوشتار این بیانیه مبنی بر واگذاری امور مؤسسات قرآنی به سازمان تبلیغات اسلامی، قضیه‌ای است که بسیار جای بحث دارد و باید موشکافانه به بررسی آن پرداخت.

مدیر مؤسسه قرآنی وحدت‌اندیش جام با اشاره به اینکه ارائه تقاضای مؤسسات قرآنی برای رفع مشکلاتشان به این نوع اشتباه بوده است، افزود: بیان درخواست و تقاضا به این طریق از سوی مدیران اتحادیه‌های مؤسسات قرآنی جالب به نظر نمی‌آید و اگر خواستار جدا شدن از پهنه معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند، راه درستی انتخاب نشده است و در این ارتباط با توجه به سابقه 20 ساله بنده در حوزه  قرآن، سازمان تبلیغات اسلامی را جای مناسبی برای این درخواست ندانسته و اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت در اداره امور مؤسسات قرآنی، از توانایی بالایی برخوردار است.

سمیه عیادی

captcha