انگیزه فردی نقش اساسی در موفقیت قرآنی دارد/ حمایت مسئولان از نخبگان قرآنی
کد خبر: 3465898
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۱
در برنامه بشری مطرح شد؛

انگیزه فردی نقش اساسی در موفقیت قرآنی دارد/ حمایت مسئولان از نخبگان قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی: برنامه بشری این هفته شبکه قرآن که میزبان دو تن از قاریان بین‌المللی کشورمان بود به زندگی شخصی و قرآنی این دو قاری پرداخت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در برنامه بشری روز جمعه، 18 دی‌ماه که از شبکه قرآن با اجرای محمد‌هادی صلح‌جو پخش شد، دو قاری بین‌المللی کشور از استان آذربایجان غربی حضور داشتند که در ذیل به‌شرح این برنامه می‌پردازیم.
در آغاز این برنامه، مجری با عرض تسلیت برای درگذشت حمیدرضا عباسی، قاری بین‌المللی طلب عف و مغفرت کرد و تلاوتی از وی که در مسابقات بین‌المللی کویت، حائز رتبه سوم شد، برای بینندگان پخش شد. 
بنابراین گزارش؛ در این برنامه مهمانانی از برگزیده‌های برتر مسابقات سراسری قرآن کریم، از شهرستان ارومیه، آقایان وحید وکیلی، مقام نخست مسابقات سراسری قرآن و حامد ولی‌زاده ممتاز سال 94 حضور داشتند.
در ابتدای این برنامه وحید وکیلی با عرض تسلیت به مناسبت عروج حمیدرضا عباسی و حامد ولی‌زاده نیز نیابتاً از سوی مجمع قاریان آذربایجان غربی این ضایعه را تسلیت عرض کرد و گفت: در مسابقات کرمانشاه حمیدرضا در مسابقات کرمانشاه کنار ما بود و خیلی خوشحال بود از اینکه بنده به‌عنوان برتر انتخاب شدم و در آن زمان به من گفت، حامدجان این هدیه‌ای را که خداوند برای شما عنایت کرده است در تقدیر شما بیشتر از دوستان ضرورت داشت و کسب این رتبه را مایه برکت زیادی در تقیر بنده  دانست و من به او گفتم که شما هم برای مسابقات آماده بودید و زحمت کشیده بودید، پس تکلیف شما چی می‌شود، که او گفت من اصلا ناراحت نیستم، اگر چه  خداوند در این مسابقات، خیر کسب رتبه را برای من  قرار نداد بلکه خیری بزرگ‌تر را برای تقدیر من قرار خواهد داد که پس از چند روز این اتفاق برای این عزیز پیش آمد و پس از آن هم به دیار باقی شتافت.
وکیلی قاری بین‌المللی کشور که در حال حاضر 30 ساله است، درباره توانایی‌های ارومیه در حوزه قرآن کریم گفت: بدون شک تمام موفقیت‌ها لطف خدا بود، بنده از سال 1381 که 16 سال داشتم، آموزش‌های قرآن کریم را در تهران، نزد استاد ابوالقاسمی در امامزاده عبدالعظیم حسنی(ع) آغاز کردم و از حضور ایشان بهره‌ها برده و حمایت‌های خانواده و انگیزه و پشتکار بنده در این موفقیت سهم داشته است.
ولی‌زاده نفر ممتاز مسابقات سراسری قرآن کریم که 28 ساله است و در مسابقات بین‌المللی دانشجویان در سال 89 کسب رتبه اول را در کارنامه کاری خود دارد، گفت: وقتی موفقیتی در هر زمینه‌ای کسب می‌شود، مجموعه عواملی در پشت صحنه قرار دارند و فرد را حمایت می‌کنند، لذا موفقیت ما نیز توفیق خداوند و حمایت‌های خانواده و ایجاد فضایی مناسب در خانه نقش بسزایی دارد. 
 وی ادامه داد: از سنین کودکی آغاز به قرآن خواندن کردم که سن دقیق تلاوت‌های قرآنی را به خوبی یاد ندارم اما تصاویر شاهد بر 5 سالگی است در مسابقات دانش‌آموزی در سال 79 نفر اول مسابقات حضور داشتم که در آن زمان، استاد اربابی را ملاقات کردم که ایشان به من امر کرد که تمرینات را ادامه دهم و پیش بینی کردند که در آینده نفر اول در مسابقات خواهم شد و مسابقات شروع راه ما بود که بعدها در سال 1379 در کلاس‌های استاد ابوالقاسمی در حرم عبدالعظیم شرکت کردم و در اولین بار به همراه پدر و شوهر خاله‌ام به این کلاس‌ها قدم گذاشتم و شناختم از استاد به زمانی برمی‌گردد که وی در برنامه‌ای به نام قرآن و الحان در رادیو قرآن  ایشان حضور داشتند و در حضور ایشان سوره لقمان را  خواندم و در سال‌های بلوغ جوانی  روحیاتم افت کرده بود که استاد به من نوید این را داد که پس از سن 25 سال به بالا صدای طنین‌اندازی برای تلاوت پیدا می‌شود که همینطور نیز شد.
وکیلی، قاری بین‌المللی قرآن درباره این مسیر قرآنی و موفقیت در این مسیر از ثمرات زحمت در این راه گفت: بنده در سابقه تلاوت جزو کم سابقه‌ترین افراد ایران هستم و در سنین کودکی مشهور به  مداح اهل بیت(ع) بودم و کمتر در مسیر قران قرار داشتم و تا سال 79 به مداحی مشغول بودم و استاد رسول سلیمانی من را هدایت به قرآن خواندن کرد. در کشور ایران با توجه به تئوری‌هایی که در تلاوت قرآن کریم داریم در کشور مصر، اینطور نیست، اما کرسی‌های تلاوتی که در این کشور برگزار می‌شود، باعث رشد و پویایی این افراد می‌شود که این امر در ایران وجود ندارد و باید در ابتدا در جایی موفقیت کسب کرده و سپس به  کرسی‌های تلاوت راه پیدا کنی  که در ابتدای امر، راه درست را پیش رفتن تا به موفقیت رسیدن ، بسیار مهم است.
پیمودن مسیر درست و منطقی راز موفقیت است
این قاری بین‌المللی قرآن کریم افزود: عامل موفیت بنده پیمودن یک مسیر درست و منطقی است که توسط استاد در زمان‌های گذشته ترسیم شد و اعتماد به این مسیر از رکن‌های موفقیت بود و برای جوانان توصیه می‌شود که در ابتدا تلاوت را الویت کاری خود قرار دهند.
ولی‌زاده، کارمند دانشگاه علوم پزشکی ارومیه به‌عنوان تکنسین فوریت‌های پزشکی مشغول به کار است.
وی در رشته  فوریتهای پزشکی در مقطع کاردانی دارد و همچنین در حال تحصیل مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت است  که دریان مورد می‌گوید: دوست داشتم سنخیت بیشتری با قران داشته باشد که خدا رو شکر در تمام  شرایط  یاد خداوند هستم.
وکیلی نیز در رشته مدیریت در مقطع کارشناسی  تحصیل کرده است و در حال تحصل در رشته ادبیات عرب در مقطع کارشناسی ارشد است و استاد دغاغله یکی از مشوقان ما در رشته ادبیات عرب بود.
مسئولان استان آذربایجان غربی  نخبگان قرآنی را دریابند
وجود دو قاری در استان آذربایجان غربی گرایش جوانان را برای قرآن باید ایجاد کندکه وکیلی درباره فضای پیشرفت در استان اظهار کرد: فضا در استان آذربایجان غربی وجود دارد اما برای رسیدن به پیشرفت‌های بالاتر باید بیشترین کارها اعمال شود. واز اساتید برجسته این استان بهره‌مند برد اما متأسفانه دردی است برای من که مرتضی احمد‌نژاد سال 90 رتبه اول حفظ را در مسابقات قرآن اوقاف را کسب کردند که متأسفانه در محور توجه قرار نگرفته است، که باید در این مورد بسیار تلاش شود و مسئولان نخبگان قرآنی را دریابند تا جوانان بتوانند از این اساتید استفاده کنند و هر کسی که مأنوس می‌کند با قران در برابر ناهنجاری‌ها ایمن می‌شود.
ولی‌زاده در ادامه افزود: جلسات قرآن کریم اساتید شهر ارومیه که ما از دل آنها پرورش یافته‌ایم، هم اکنون نیز به طور مستمر در حال برگزاری است و اگر کسی مایل به شرکت در مسابقات قرآن کریم باشد می‌توان با بهره مندی از این جلسات راه پیشرفت را طی کند و در اینجا حلقه انگیزه شخص مهم است. که ارومیه اساتید مجرب با کمیت و کیفیت در هر رشته دارد که می‌تواند جوانانی مانند ما را تربیت کنند.
وکیلی درباره تلاوت های معنا محور گفت: در دوران آموزش قرآن کریم، از تلاوت‌های استاد شعشائی بسیار بهره‌مند شدم، کسی را مانند ایشان نمی‌توان در بحث معنا‌محور یافت که به این دقت رعایت می‌کنند.
ولی‌زاده نیز افزود: جهان‌بینی افراد هر اندازه قوی تر باشد نقش‌آفرینی در جامعه پررنگ تر است که عبدالفتاح شعشائی و قاریان قدیم، تلاوت قاری را به جهان‌بینی تلاوت‌های قدیم روشن می‌کند و درک تلاوت‌ها را در ذهن قاری باز می‌کند و فلسفه تلاوت را در افراد قوی‌تر می‌کند و این بسیار نقش‌آفرینی می‌کند و ار مرحوم علی محمود نیز بسیار در روش  کار موثر بوده است.
در ادامه استاد احمد ابوالقاسمی قاری بین‌المللی قرآن کریم در ارتباط تلفنی افزود: در راستای موفقیت این دو عزیز مهمان برنامه می‌توان گفت که این افراد  بسیار تلاش کردند و در این راه  قدم برداشتند و تمامی برنامه‌ها را انجام دادند تا موفق به دستیابی این مقام شدند که  شایسته هستند و در ابتدای امر در کلاس‌ها  با سخت گیری‌هایی که انجام شد اما با جدیت این عزیزان موفق شدند و آقای وکیلی در برنامه‌های آموزشی بسیار جدی رفتار کرد و آقای ولی‌زاده در معنا محور تلاوت خوبی را در مسابقات سراسری قرآن داشتند که بسیار با کنترل صورت گرفت که کنترل صوت کاملا  با تسلط مشهود بود.
قاری ولی‌زاده با اشاره به اینکه در تلاوت مسابقات قرآن کریم در آخرین لحظات وجود مادرم را حس کردم، گفت: مادرم همیشه برای تلاوت‌های من حامی بود و برای مسابقات نیز دعاگو بودند که در انتهای تلاوت لحظه ای دلم لرزید و به یاد مادرم افتادم که این لحظه شیرینی برای من بود. 
حسن ختام این برنامه تلاوت حامد ولی‌زاده در مسابقات سراسری قرآن کریم در استان کرمانشاه پخش شد.
captcha