خانواده‌ها شبکه‌های اجتماعی را جدی بگیرند/ لزوم دانش سایبری در مواجه با شبکه‌های اجتماعی
کد خبر: 3498132
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۰
مدیرکل دادگستری خراسان رضوی:

خانواده‌ها شبکه‌های اجتماعی را جدی بگیرند/ لزوم دانش سایبری در مواجه با شبکه‌های اجتماعی

گروه فضای مجازی: مدیرکل دادگستری خراسان رضوی، گفت: خانواده‌ها، بستر اولیه و محل نفوذ فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی هستند که باید این حوزه را جدی بگیرند. لزوم دانش سایبری در مواجه با شبکه‌های اجتماعی یکی از مهم‌ترین عوامل پیشگیری است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آستان قدس رضوی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی مظفری، مدیرکل دادگستری خراسان رضوی در همایش جرایم رایانه‌ای در شبکه‌های اجتماعی که به همت دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) برگزار شد، عنوان کرد: یکی از مباحث جدی که در علوم اجتماعی مطرح می‌شود، بحث جامعه‌پذیری است. در این بخش، اجتماعی، همگون و همسو شدن با هنجارها و ارزش‌های موجود جامعه به شدت دیده می‌شود.
وی ابراز کرد: غرب، تکنولوژی جدید را با سرعت فوق‌العاده‌ای در جوامع ما گسترش می‌دهند و همواره اهداف شومی را دنبال می‌کنند، از این رو باید از خطرات این شبکه‌ها آگاه باشیم.
مظفری افزود: هدف جامعه پذیری ایدئولوژیک، تربیت یا پرورش افراد به صورتی است که اعضای کارآمد جامعه از این قشر باشند، دشمن این اعضاء را که فرهیختگان جامعه هستند به منظور اینکه این فضاها جذابیت بیشتری داشته باشد، مورد هدف قرار می‌دهد و ما ناخواسته در معرض اطلاعاتی قرار می‌گیریم که به مصلحت دنیا و آخرتمان نیست.
مدیر کل دادگستری خراسان رضوی گفت: امروزه تمام جامعه‌شناسان و متخصصان اعتقاد دارند نباید به صورت مستقیم جامعه را مورد هدف قرار دهیم، از این رو باید حواسمان را بیشتر جمع کنیم و افراد فرهیخته و دانشجویان درست و محکم فکر کنند و تصمیم بگیرند.
وی گفت: باید برای شناسایی هنجارهای نظام اسلامی ابتدا از خانواده شروع کرد و در این راه مدرسه، دانشگاه و مراکز علمی، گروه‌های هم‌تا، محیط کار رسانه‌های جمعی و حکومت دینی نیز نقش به سزایی دارند.
وی تصریح کرد: یکی از معظلات جامعه ما این است که تنها مشکلات را مطرح می‌کنیم و راهکاری ارائه نمی‌دهیم. از این رو با تشکیل و جایگزین کردن شبکه‌های اجتماعی امن به جای شبکه‌های موجود، م‌ توانیم علاوه بر شناسایی مشکلات راهکار خوبی به جامعه ارائه دهیم.
لزوم دانش سایبری در مواجه با شبکه‌های اجتماعی
رئیس پلیس فتای خراسان رضوی نیز در حاشیه این مراسم با اشاره به اینکه اگر دانش سایبری نداشته باشیم، باید منتظر تهدیدهایی در این فضا باشیم، اظهار کرد: به موازات پیشرفت فناوری‌ها، دستگاه‌های قضایی نیز باید با دانش و تکنیک خود را تطبیق دهند.
جواد جهانشیری گفت: دسترسی غیر مجاز به داده‌ها، جرایم علیه صحت و تمامیت داده‌ها و سامانه‌های رایانه‌ای و مخابراتی، جعل رایانه‌ای تخریب و اخلال در داده‌های سامانه‌های رایانه‌ای و مخابراتی و... را می‌توان از جرائم سایبری نام برد.
وی به بیان تفاوت‌های جرایم سایبری و سنتی پرداخت و ابراز کرد: تحصیلات بالا، سنین پایین، هوش زیاد، کنجکاوی و پشتکار بالا، عدم نیاز به همکار، نداشتن محدودیت جغرافیایی و مکان ثابت و عدم محدودیت زمان از ویژگی‌های مجرمان سایبری است که درست نقطه مقابل مجربان سنتی قرار دارند.
رئیس پلیس فتای خراسان رضوی، همچنین در ادامه به عوامل موثر در وقوع جرم اشاره کرد و افزود: پایین بودن سطح سواد کاربران، مشکلات فرهنگی و اخلاقی، سهولت ارتکاب و پنهان ماندن مجرمان، افزایش تعداد کاربران و در نتیجه قربانیان را می‌توان از عوامل تاثیرگذار در وقوع جرم برشمرد.
وی فرایند رسیدگی به جرایم سایبری را از طریق اخبار واصله و گزارشات مردمی، پرونده‌ها و مرجوعات ارسالی به پلیس فتا و.. دانست و اضافه کرد: این پرونده‌ها در پلیس فتا شکل گرفته و کارهای تحقیقاتی در زمینه جرم آغاز می‌شود.
یادآور می‌شود،این همایش با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین علی مظفری، مدیر کل دادگستری خراسان رضوی، سرهنگ جواد جهانشیری، رئیس پلیس فتای خراسان رضوی، دکتر جواد جاویدنیا، بازپرس ویژه جرایم رایانه‌ای مشهد و جمعی از مسئولان و دانشجویان دانشگاه امام رضا(ع) در محل پردیس اسرار، سالن همایش الغدیر این دانشگاه برگزار شد.

captcha