درخواست کمیسیون اقتصادی از هیئت‌رئیسه برای تسریع در تصویب طرح بانکداری بدون ربا
کد خبر: 3516883
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۹
قانون جدید بانکداری بدون ربا در بوته نقد/ موسوی‌لارگانی عنوان کرد:

درخواست کمیسیون اقتصادی از هیئت‌رئیسه برای تسریع در تصویب طرح بانکداری بدون ربا

گروه اقتصاد: عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد: درخواست ما از هیئت‌رئیسه مجلس این بوده است که طرح اصلاح قانون عملیات بانکی بدون ربا از سوی هیئت‌رئیسه به کمیسیون اقتصادی ارجاع شود تا کمیسیون بررسی این طرح را آغاز کرده و هرچه سریع‌تر به تصویب برسد اما تاکنون نتیجه‌ای حاصل نشده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدناصر موسوی‌لارگانی، عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در پاسخ به پرسشی درباره سرنوشت طرح اصلاح قانون عملیات بانکی بدون ربا در مجلس دهم اظهار کرد: طرح اصلاح قانون عملیات بانکی بدون ربا که در مجلس نهم فعالیت بسیاری بر روی آن انجام شده بود در هفته‌های آخر دوره نهم ذیل اصل 85 قانون اساسی به کمیسیون اقتصادی واگذار شد که به دلیل ضیق وقت، کمیسیون نتوانست این طرح را مورد بررسی قرار دهد.

درخواست کمیسیون اقتصادی از هیئت‌رئیسه مجلس

وی افزود: در روزهای اول شروع به کار مجلس دهم، جناب آقای بحرینی که از طراحان اصلی این طرح بودند و تلاش زیادی هم در مجلس قبلی برای این طرح کشیدند، از تعداد زیادی از نمایندگان امضاء گرفته و تحویل هیئت‌رئیسه دادند تا اینکه چند روز قبل، طرح اصلاح قانون عملیات بانکی بدون ربا در صحن علنی مجلس اعلام وصول شد.
عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: درخواست ما از هیئت‌رئیسه این بوده است که این طرح از سوی هیئت‌رئیسه به کمیسیون اقتصادی ارجاع شود تا کمیسیون اقتصادی بررسی این طرح را آغاز کرده و هرچه سریع‌تر به تصویب برسد اما تاکنون نتیجه‌ای حاصل نشده است.

بررسی طرح بانکداری بدون ربا؛ اولویت کمیسیون اقتصادی

موسوی‌لارگانی تأکد کرد: چون بررسی طرح عملیات بانکی بدون ربا جزء اولویت‌های کاری کمیسیون اقتصادی مجلس دهم و همچنین از دغدغه‌های مراجع تقلید و دغدغه مقام معظم رهبری است بنابراین پیگیر این موضوع هستیم که هرچه زودتر این طرح هم در کمیسیون اقتصادی و هم در صحن علنی مجلس به سرانجام برسد تا مشکلاتی که از ناحیه بانک‌ها به مردم تحمیل شده است با تصویب این قانون برطرف شود.
وی درباره روند بررسی این طرح در مجلس دهم گفت: این طرح حتما باید در کمیسیون اقتصادی مجلس بررسی شود؛ چراکه دیگر قرار نیست ذیل اصل 85 بررسی شود اما بعد از  بررسی در کمیسیون اقتصادی و بهره‌گیری از نظرات نمایندگان سایر کمیسیون‌ها و اصلاح و تصویب در کمیسیون اقتصادی به صحن علنی خواهد رفت تا ماده به ماده آن مورد تصویب قرار گیرد.

وضعیت لایحه دولت برای اصلاح نظام بانکی

نماینده فلاورجان در خانه ملت درباره لایحه دولت برای اصلاح قانون عملیات بانکی بدون ربا نیز اظهار کرد: دولت و به بیان دیگر دولت‌ها همواره قول آوردن این لایحه را داده‌اند اما عمل نکردند. این لایحه هم در شورای اقتصادی دولت و هم در کمیته‌های دیگر در دست بررسی بوده و هست و اخیرا هم اعلام کرده‌اند این لایحه مراحل پایانی آماده‌سازی خود را می‌گذراند.
موسوی‌لارگانی در پایان گفت: اگر دولت به زودی این لایحه را به مجلس ارائه دهد، قطعا تلفیقی از طرح و لایحه را مورد بررسی قرار خواهیم داد. برای آماده‌سازی این طرح، کار کارشناسی زیادی هم توسط اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس قبل و هم مرکز تحقیقات مجلس در شهر قم انجام شده است و می‌توانیم تلفیقی از هر دو را به تصویب برسانیم تا قانون جامع و کاملی برای نظام بانکی آماده شود.
گفت‌وگو از اکبر ابراهیمی
captcha