الگو بودن قرآن و فهم کلام آن؛ زمینه روحیه جهادی
کد خبر: 3525237
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۰

الگو بودن قرآن و فهم کلام آن؛ زمینه روحیه جهادی

گروه هنر: مفسر قرآن و شارح نهج‌البلاغه ضمن بیان اینکه «روحیه جهادی» فقط با سرلوحه قرار دادن تعالیم قرآن و فهم کلام الهی، میسر است، افزود: اگر این امر محقق شود، امکان حرکت در زمینه مدیریت جهادی به‌وجود می‌آید.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، محمدعلی انصاری، مفسر قرآن و شارح نهج‌البلاغه، در دومین روز نهمین دوره آموزشی و فرهنگی «اندیشه‌های آسمانی» که ظهر امروز، سوم شهریورماه در مرکز تربیت معلم شهید بهشتی مشهد برگزار شد، ضمن بیان اینکه برای تحقق روحیه جهادی باید تعالیم قرآن و فهم کلام الهی را سرلوحه زندگی خود قرار دهیم، افزود: اگر چنین شد امکان حرکت در زمینه مدیریت جهادی میسر می‌شود.
انصاری، در ابتدای سخنانش در خصوص تعریف مدیریت جهادی، گفت: مصداق و نمونه‌ کاربردی‌ای که مفهوم مدیریت را می‌رساند، نامه 45 نهج‌البلاغه است که در آن حضرت علی(ع) خطاب به عثمان‌ بن حنیف می‌گویند: من نفس خودم را ریاضت کردم و اسباب مدیریت نفس من تقوا است.
وی، در خصوص جواب امیرالمومنین(ع) خطاب به عثمان بن حنیف در نامه 45 نهج‌البلاغه، اظهار کرد: از این سخن حضرت علی(ع) که «نفسم را مدیریت کردم»، ترکیب بسیار زیبای «خود مدیریتی» دریافت می‌شود.
انصاری، با اشاره به آیه 13 سوره حجرات «يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ»، اظهار کرد: تمام انسانها در پیشگاه خداوند یکسان هستند اما براساس کلام الهی سه عامل، علم، تقوا و جهاد باعث برتری انسان نسبت به سایر انسا‌ن‌ها می‌شود.
وی، با بیان اینکه اولین کیمیایی که خداوند به انسان می‌دهد علم است، عنوان کرد: برای مسلمانان افتخار بزرگی است که پنج آیه اولی که در‌ آغاز بعثت به پیغمبر اکرم(ص) نازل شد، راجع به علم بود.
این شارح نهج‌البلاغه، در بخش دیگری از سخنانش، افزود: پیغمبر اکرم(ص) جهاد را به دو دسته اصغر و اکبر تقسیم کردند که از جهاد بیرونی به عنوان «جهاد اصغر» و از جهاد درونی به «جهاد اکبر» تعبیر می‌شود.
انصاری، در خصوص تفاوت‌های بین جهاد اصغر و اکبر، توضیح داد: یکی از دلایل تقسیم‌بندی جهاد، حق تقدم است، چرا که اگر انسان با نفسش جهاد نداشته باشد، جهاد بیرونی جایگاهی ندارد، همچنین دلیل دیگر تقسیم‌بندی زمان است که در جهاد بیرونی معنا دارد، در حالی که جهاد درونی زمان‌بندی ندارد.
وی، با طرح سوالی مربوط به آیه 52 سوره فرقان « فَلَا تُطِعِ الْكَافِرِينَ وَجَاهِدْهُمْ بِهِ جِهَادًا كَبِيرًا » مبنی بر اینکه این جهاد کبیر که خداوند وظیفه‌اش را بر دوش پیغمبر اکرم(ص) و پیروانش گذاشته است، جهاد اصغر و اکبر نیست، اضافه کرد: اگر جهاد اصغر و اکبر با هم جمع شوند، «جهاد کبیر» را تشکیل می‌دهند.
 این مدرس حوزه و دانشگاه، در پایان گفت: اگر کسی در خدمت‌رسانی در همه حوزه‌های مختلف به مقام عمل رسید و از همه امکانات موجود بهترین بهره‌برداری را کرد، می‌توان گفت به «روحیه جهادی» دست یافته است و این روحیه می‌تواند در دو صورت به جهاد کبیر تبدیل شود، که یکی از آنها رسیدن انسان به جوهر جهاد و دیگری، مبتنی بودن جوهر جهاد بر تقوی است.
captcha