سبک زندگی فاطمی؛ شعار پانزدهمین دوره عتبات دانشگاهیان
کد خبر: 3528897
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۵

سبک زندگی فاطمی؛ شعار پانزدهمین دوره عتبات دانشگاهیان

گروه دانشگاه: در همایش مدیران و روحانیون کاروان‌های عمره و عتبات دانشگاهیان که صبح امروز در مجتمع آدینه برگزار شد، سبک زندگی فاطمی به عنوان شعار پانزدهمین دوره عمره و عتبات دانشگاهیان اعلام شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، همایش مدیران و روحانیون کاروان‌های عمره و عتبات دانشگاهیان سراسر کشور با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین فقیهی، رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان، حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر، سرپرست حجاج ایرانی، محمدی معاون سازمان حج و زیارت، حجت‌الاسلام والمسلمین نواب‌ و حجت‌الاسلام والمسلمین هاشم حیدری، فعال جبهه مقاومت روز پنج شنبه 18 شهریورماه در مجتمع آدینه برگزار شد.
در این همایش حجت‌الاسلام فقیهی به‌عنوان اولین سخنران توضیحات و نکات آموزشی را متذکر مدیران و روحانیون کاروان‌ها شد و بیان کرد: کسانی که به زیارت امام حسین(ع) مشرف خواهند شد از چند ثواب برخوردارند و امام باقر(ع) نیز این موضوع را به صراحت بیان کردند و می فرمایند: کسی که به زیارت امام حسین(ع) برود، هزار حج عمره مقبول برای او می نویسند، اجر هزار شهید از شهدای بدر، هزار روزه دار، هزار صدقه و هزار بنده آزاد شده را می برد، خداوند او را به وسیله ملائک از آفات حفظ می‌کند، از فشار قبر و نکیر و منکر در امان است و در روز قیامت نوری به وی اعطا می‌شود که که پرتو آن از شرق و غرب روشن می‌شود.
اعزام بیش از 17 هزار دانشجو/ 360 کاروان متاهلی
وی در ادامه افزود: در دوره چهاردهم، تعداد 52 هزار نفر ثبت‌نام و در این دوره 93 هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند که این نشان از فعالیت مفید روحانیون در این زمینه بوده است.
وی با اعلام این خبر که 17 هزار و 500 دانشجو و استاد دانشگاه در این دوره به عتبات عالیات اعزام می‌ شوند، اظهار کرد: از مجموع 440 کاروان اعزامی، 360 کاروان را متاهل تشکیل می‌دهند.
 فقیهی بیان کرد: مدیران و روحانیون کاروان‌ها باید به زائرینی که سفر اول آن‌ها است توجه به خصوصی داشته باشند و رضایت‌مندی دانشجویان در حسن برخورد و توانمندی علمی روحانی بسیار مهم است.
فقیهی در رابطه با برنامه‌های حین سفر اظهار کرد: دو برنامه در نجف و دو برنامه در کربلا و اجرای مسابقات کاروانی و متمرکز در حین سفر برای زائرین در نظر گرفته شده است.
رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان بیان کرد: در این دوره پنج برنامه اندروید در اختیار دانشجویان قرار خواهد گرفت که این برنامه‌ها « درآستان خورشید»، «  امام حسین»، « آرام دجله»، « سبک زندگی»، و « نسل آفتاب» خواهد بود.
فقیهی ادامه داد: در این دوره توجه ویژه‌‌ای به مسئله سبک زندگی شده است و شعار  ستاد عمره و عتبات در این دوره «سبک زندگی فاطمی» انتخاب شده است.
وی افزود: در سال94 بیشترین آمار طلاق در ایران نسبت به سال‌های قبل رخ داده است که مهم‌ترین دلیل طلاق زوج‌ها از یکدیگر دخالت خانواده ها در زندگی زوج‌ها بوده است. با این اوصاف، هدف این دوره ترویج سبک زندگی فاطمی در بین جوانان است که اگر آن‌ها این موضوع را هر کدام با شعاع نوری مشخص ابلاغ کنند، نتیجه سودمندی خواهد داشت.
حجت‌الاسلام والمسلمین فقیهی بیان کرد: مهم‌ترین مسئولیت روحانیون توجه به ویژگی‌های جوانان از قبیل؛ پرانرژی بودن، پاکی فطری، هویت یاب، زیبا طلبی، پرسشگری و میل جنسی از ویژگی‌های جوانان است که باید به این موضوع توجه کنند.
وی افزود: مدیران باید به منظور آشنایی هر چه بیشتر با زائرین قبل از سفر، حین سفر و بعد از سفر جلساتی بگذارند و نکات مهمی را همواره به آنان یادآور شوند. آن‌ها باید محافل قرآنی در بین دانشجویان برگزار کنند، اساتید و دانشجویان را در مباحث شرکت دهند و کتب اهدایی را در بین آن‌ها توزیع کنند که از همان کتب مسابقه‌ برگزار خواهد شد.
فقیهی گفت: آیه 45 سوره فاطر و 61 سوره نحل دارای پیامی است و مدیران و روحانیون باید به این مسئله دقت کنند که دانشجویان با گرایشات متعدد و عقاید خاصی در کاروان وجود دارند که این عقائد ممکن است خوب و یا بد باشد، در هر صورت مدیران باید با همه به طور یکسان برخورد کنند.
وی بیان کرد: مدیران و روحانیون الزاما باید در همه امور با هم همکاری داشته و شئونات اسلامی را رعایت کنند و در هیچ صورتی با مأموران عراقی نزاع نکنند و از مباحث اختلافی و فرقه‌ای اجتناب کنند.
نقش نماز در کاهش آسیب‌های اجتماعی
حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر، سرپرست حجاج ایرانی در ادامه این همایش به سخنرانی پرداخت و اظهار کرد: قبل از پیروزی انقلاب در این فکر بودیم که اگر انقلاب شود با توجه‌ به ابزاری که در اختیار ما قرار دارد می‌توانیم تحولی عظیم در جامعه به وجود بیاوریم، اما با گذشت 38 سال از انقلاب اسلامی و هنگامی که به جامعه نگاه می‌کنیم، به طور طبیعی سؤالی در ذهن ما به وجود خواهد آمد که به چه دلیل با توجه به این که همه ابزار‌ها در هر زمینه‌ای در اختیار ما قرارداشته است، اما نتوانستیم تحولی به وجود بیاوریم.
قاضی عسکر بیان کرد: اگر در جریان حوادث جامعه باشیم، متوجه خواهیم شد، عمق خطری که ما را تهدید می‌کند با توجه به وضع حجاب و رفتار فرزندان با پدر و مادر خود در چه اندازه‌ای است.
وی افزود: در قرآن آمده است «إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهَى‏ عَنِ الْفَحْشَآءِ وَالْمُنکَر: همانا نماز انسان را از فحشا و منکر باز مى‏ دارد( عنکبوت/45)» که اگر ما فرزندان خود را به نماز خواندن عادت دهیم، شاهد درصد کمتری از این اتفاقات خواهیم بود.
سرپرست حجاج ایرانی اظهار کرد: مسئله زیارت هم یکی از زمینه‌‌‌های فراهم کردن دوری از فحشا و منکر است که هدف از زیارت در نگاه مردم که نگاه احساسی است، به منظور رفع گرفتاری‌ها و حاجت گرفتن از امام رئوف است، اما زیارت هدف دیگری در آن نهفته است و آن مجسم کردن فجایعی که در آن اتفاق افتاده است و تا آن را از نزدیک مشاهده نکنند به عظمت فجایع پی نخواهند برد.
وی در پایان گفت: فرصت خوبی است که خداوند به ما اعطا کرده است و اگر در ترویج سبک زندگی فاطمی در بین دانشجویان مؤثر باشیم، این سبک از دانشجویان به خانواد‌ه‌ها خواهد یافت و شاهد اختلافات کمتری در بین جوان خواهیم بود.
نقش کمیته ویژه در کاروان‌های عتبات
بر اساس این گزارش، محمدی، معاون سازمان حج و زیارت به سومین سخنران این همایش بیان کرد: برنامه ریزی‌های متعددی در دستور کار قرار گرفته است که در این دوره به زائرین ارائه می‌شود و زیرساخت‌هایی  وجود دارد که به همت دو شرکت که با سرمایه بانک‌های کشور فعالیت‌ می‌کنند در حال نتیجه گیری است و شرایط خوبی را از جمله ایجاد چند هتل و آشپزخانه با سرمایه گزاری این شرکت‌ها فراهم آورده‌ایم که این فعالیت‌ها در طول سه سال شکل گرفته است.
وی بیان کرد: از اواسط شهریور سال گذشته به عنوان یک سیاست در سازمان حج طرح « تدوین نوین، طرح عتبات» ایجاد شده است که بخش مهمی از این طرح به نوع خدمات از هر لحاظ درعراق برمی‌گردد که این موضوع در دوره گذشته یکی از دغدغه‌های ما برای زائران بوده است.
محمدی افزود: اقدام دیگری که در این دوره انجام شده است؛ تشکیل کمیته‌‌ ویژه که تمام مشکلات ما  را در هر دوره پیدا کرده و  آن را در دوره بعد با استفاده از آسیب‌ شناسی و رفع مشکلات بر اساس طرح نوین برطرف خواهیم کرد.
وی در پایان گفت: انتظار ما از مدیران این است که  به مشکلات زائران توجه ویژه‌ای داشته باشند و مشکلات آن‌ها را هر چه سریع‌تر رفع کنند.
موشکافی در اعتباربخشی به اماکن اطراف حرم حسینی(ع)
حجت‌الاسلام والمسلمین نواب چهارمین سخنران این برنامه بیان کرد: مهم‌ترین بحثی که  امروز باید به آن اشاره کنیم، درباره اماکن معتبر و غیر معتبر است و این موضوع را نه تنها در کشورهای عربی بلکه در کل جهان شاهد آن هستیم که اماکنی وجود دارند، اما آن اماکن دارای اعتبار نیستند و مردم در آن اماکن زیارت می‌‌کنند که با معنای اسلام ناب مغایرت دارد، به این معنی که اسلام ناب از انسان زیارتی بی شائبه را می‌خواهد.
وی افزود: قبوری که در نزدیکی حرم امام حسین(ع) واقع شده است، این‌‌ها را با استفاده از تخمین  بیان کرده‌اند که باید از اعتبار آن‌ها مطلع شویم و اعتبار بخشی به این اماکن نتیجه تالی فاسدی دارد، به این دلیل اماکنی  که در حال حاضر ساخته شده، در هیچ کتب تاریخی بیان نشده است و اعتبار بخشی به این اماکن درست نخواهد بود و باید اماکنی که مستند و قطعی است مورد توجه قرار بگیرد.
نواب اظهار کرد: برخی از زائرین از شرح حال زندگی بزرگان ناآگاه هستند که با برگزاری جلسات قبل از سفر و حین سفر باید آن‌ها را مطلع سازیم، که به طور مثال برخی از بزرگانی که در جوار حرم امام حسین(ع) مدفون هستند دارای شخصیت‌های بزرگ و  با فضیلتی هستند که این فضائل می‌تواند برای زائران جذاب باشد.
حجت‌الاسلام والمسلمین سید هاشم حیدری، فعال جبهه مقاومت آخرین سخنران این همایش درباره وضع حال منطقه غرب آسیا به سخنرانی پرداخت و در این خصوص بیان کرد: اوضاع حال کشور‌های غرب، به دلیل شرایط جنگی اوضاع نابسامانی است که هم از نظر نظامی و هم از نظر رسانه‌ای در یک جنگ داغ است.
وی افزود: برخی‌ها تصور می‌کنند، جبهه مقاومت، فقط برای لبنان است که این تصور درست است، اما پایتخت جبهه مقاومت در درجه اول جمهوری اسلامی و بعد حزب‌الله لبنان خواهد بود.
حیدری بیان کرد: به‌عنوان یک فعال جبهه‌ مقاومت توصیه‌ای به مردم ایران دارم که درست است در حال حاضر کشور شما کشوری آرام است اما اگر با دشمن در حلب سوریه به جنگ نپردازید باید با آن‌ها در شهر‌های خود به جنگ بپردازید و این را بدانید که بهترین دفاع شما هجوم علیه دشمنان است و اگر این کار را نکنید جنگی خطرناک تر از جنگ هشت‌سال دفاع مقدس در پیش خواهید داشت، همان‌گونه که اگر سوریه نیز قبل از نفوذ داعش به کشورش سوی او هجوم می‌برد داعش نمی‌توانست به کشور سوریه نفوذ کند.
وی در پایان گفت: ولایت فقیه عزم راسخی درهجوم به دشمن دارد و مقام معظم رهبری نیز این را بیان کردند که اگر داعش به سمت جمهوری اسلامی که سکان دار جبهه مقاومت و عراق که پایتخت شیعه است هجوم برد، جمهوری اسلامی با تمام نیروی خود به سمت دشمن حمله خواهد کرد.  
captcha