حرم احمدی(ع)؛ نگین سوگواران حسینی جنوب كشور در عاشورا/ اقامه نماز 150 هزار نفری عزاداران
کد خبر: 3537394
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۲

حرم احمدی(ع)؛ نگین سوگواران حسینی جنوب كشور در عاشورا/ اقامه نماز 150 هزار نفری عزاداران

گروه اجتماعی: همزمان با فرا رسیدن عاشورای حسینی، مراسم سوگواری با حضور زائران، مجاوران و عاشقان خاندان اهل بیت(ع) استان فارس و استان‌های همجوار با محوریت حرم حضرت شاهچراغ(ع) برگزار شد و قریب 150 هزار نفر نیز در نماز ظهر عاشورا در این حرم مطهر حضور یافتند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، همزمان با فرا رسیدن عاشورای حسینی، مردم سومین حرم اهل بیت(ع) در ایران اسلامی امروز، 21 مهرماه همراه و همگام با تمام انسان‌های آزاده دنیا در سوگ و رثای سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) به عزاداری پرداختند.  
دسته‌جات سینه‌زنی و عزاداری‌ها 7 هزار هیئت مذهبی استان فارس از صبح امروز در نقاط مختلف این استان شروع به عزاداری كردند كه این مراسم‌های سوگواری و عزاداری اكثراً با مركزیت بقاع متبركه استان همراه بوده است.
طبق گفته حجت‌الاسلام سیدعباس موسوی، مدیركل اوقاف فارس فارس، 500 بقعه متبركه استان فارس میزبان سوگواران حسینی در روز عاشوراست ضمن اینكه نماز ظهر عاشورا نیز با شكوه هر چه تمام‌تر در این بقاع متبركه با حضور سوگواران حسینی اقامه شده است.
حرم مطهر احمدبن موسی کاظم(ع)، سیدعلاءالدین حسین(ع)، علی‌بن حمزه(ع)، سید محمد قصردشت(ع) سیدتاج‌الدین غریب(ع)، شاه داعی الی‌الله(ع)، قدمگاه حضرت عباس(ع)، سیدمحمد(ع) صغاد و نظرگاه خضر نبی(ع)، امامزادگان حسن و حسین(ع) نی‌ریز، سیدعلاءالدین محمد(ع) ممسنی ، احمد و جعفر(ع) آباده، سیدحسین(ع) کازرون، سیدتاج‌الدین محمد(ع) قیر و کارزین، امامزاده پیرمراد(ع) استهبان، امامزاده حسین(ع) مرودشت، سیدحسین(ع) فیروزآباد، بقعه متبرکه شیخ عبدالله انصاری گراش، میرعلی‌بن الحسین‌(ع) لارستان، امامزاده حسین(ع) جهرم و امامزاده شاه سردار(ع) شهرستان خنج، آستان مقدس امامزادگان سیدشجاع‌الدین حسن(ع) مشهور به آقام شهید در شهرستان فراشبند، شاهزاده قاسم(ع) فسا، امامزاده فضل(ع) جهرم، امامزاده ابوالقاسم(ع) داراب و میرمحمد مرتضی(ع) در  بوانات نماز ظهر عاشورا نیز از جمله نقاطی است كه در آن نماز جماعت ظهر عاشورا اقامه شد.
سوگواری‌های حسینی هیئات مذهبی تا هنگامه اذان ظهر ادامه یافت و سپس با پخش نوای روح‌انگیز اذان ظهر، نماز جماعت ظهر عاشورا در تمام نقاطی كه این هیئات مذهبی حضور داشتند به امامت روحانیان هر كدام از هیئات مذهبی برپا شد.
این سوگواری‌ها و عزاداری‌ها در شیراز با محوریت حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) شد به طوری كه هزاران نفر از زائران، مجاوران و عاشقان اهل بیت(ع) استان فارس و استان‌های همجوار در این مراسم‌های سوگواری شركت كردند و در نماز ظهر عاشورا نیز قریب 150 هزار نفر از مردم و عزاداران حسینی این حرم مطهر حضور یافتند.
علی شاهینی،‌ دبیر شورای هیئات مذهبی فارس در حاشیه این مراسم‌های سوگواری در گفت‌وگو با خبرنگار ایكنا گفت: امسال برنامه‌های مختلفی را برای هیئات مذهبی در نظر گرفتیم از جمله اینكه این هیئات قبل از حركت عزاداران به سمت بقاع متبركه، به جای نوای غریب كربلا، ۱۰ الی ۱۵ دقیقه از وقت خود را به تلاوت آیات وحی اختصاص دهند.
وی با اشاره به اینكه دسته‌جات سینه‌زنی هیئات مذهبی شیراز در روز تاسوعا و عاشورا حسینی از ۳ مسیر به سمت حرم شاهچراغ(ع) حركت كردند، گفت: این حركت‌ها از میدان شهدا، میدان غدیر و چهار راه مشیر به‌سمت حرم شاهچراغ(ع) در ساعت ۹ صبح آغاز شدند.
امشب نیز مراسم شام غریبان از ساعت ۱۹ در تمام نقاط مختلف استان فارس و در حسینیه‌ها، تكایا، مساجد، بقاع متبركه و غیره برگزار شد كه این مراسم در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) به همراه لاله‌گردانی خدام خواهد بود كه در آن بیش از یك هزار خادم آستان مقدس شاهچراغ(ع) در كنار زائران آن حضرت به سوگواری می‌پردازند.
captcha