امر به معروف و نهی از منکر از دلایل اصلی قیام امام حسین(ع) بود
کد خبر: 3537788
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۷

امر به معروف و نهی از منکر از دلایل اصلی قیام امام حسین(ع) بود

گروه فعالیت‌های قرآنی: دلیل اصلی قیام امام حسین(ع) امر به معروف و نهی از منکر و احیای سیره و روش پیغمبر(ص) و پدرش امیرالمؤمنین(ع) بود.

حجت الاسلام والمسلمین امین نجفی، خطیب آستان مقدس شهدای گمنام شهرستان زاهدان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از سیستان وبلوچستان، گفت: مهمترین هدف امام حسین علیه السلام از قیام احیای امر به معروف و نهی از منکر و عمل به سیره ناب محمدی بود که در نامه خود به برادرش نیز بیان نمود در حقیقت دست گرفتن قدرت و حکومت توسط یزید که مخالف و مغایر با عهد نامه و صلح نامه امام حسن مجتبی علیه السلام و معاویه بود که بعد از خود معاویه او را بر قدرت گمارد و بعد از مرگ معاویه کسی که بویی از اسلام نبرده و به هیچ یک از دستورات دین عمل نمی کند چگونه زعامت مسلمانان را به عهده گیرد لذا امام بیعت با او را نپذیرفت و برای اصلاح امور امت جدش و امر به معروف و نهی از منکر قیام کرد.

وی بیان کرد: قطعاً اگر قیام امام حسین برای دنیا و دنیا طلبی می بود جایی که جنگ جدی شد جان خود و خانواده و اصحابش را به خطر نمی انداخت و با یزید بیعت می کرد ولی شعار حضرت امام حسین علیه السلام، مرگ با عزت بهتر از زندگی با ذلت است. یعنی زنده ماندن در دنیایی که فاسقی چون یزید حکومت داری کند حرام است.

وی افزود: دلیل اصلی قیام امام حسین علیه السلام امر به معروف و نهی از منکر و احیای سیره و روش پیغمبر و پدرش امیرالمومنین علیه السلام بود.

وی اظهار کرد: یک دلیل برفلسفه عزاداری زنده نگهداشتن روحیه شهادت طلبی و ایثار و ارزش بخشی به دستورات دینی است در مراسمات عزاداری به راحتی و در حجم گسترده معارف دین و فرهنگ غنی اسلامی ترویج داده می شود و یک وجه آن هم تعظیم شعائر الله است.

وی عنوان کرد: هدف از مراسمات عزاداری برای امام حسین علیه السلام در ابتدا همراهی با صاحب الزمان است چرا که فرمودند در غم مصیبت جدم حسین علیه السلام هر صبح و شام گریه می کنم و اگر اشک چشمم خشکید خون گریه خواهم کرد. ما هم برای نزدیک شدن به امام زمان (عج) در طول سال مدتی کوتاه به مصائب امام حسین علیه السلام و یارانش می پردازیم. و البته هدف دیگر هم آشنایی و تبیین فرهنگ حسینی و گسترش افکار عاشورایی در جامعه هست.

وی یادآور شد: آنچه در سیره و روش امامان معصوم علیه السلام و بزرگان دین تاکنون دیده ایم توجه خاص عزاداری و تعزیت شهادت امام حسین علیه السلام است تا جایی که تنها امام و معصومی که مستقلاً برای او اربعین و چهلم گرفته می شود امام حسین علیه السلام است مخصوصاً در سالهای اخیر و پس از سقوط رژیم صدام لعنه الله علیه که پیاده روی اربعین حسینی نماد وحدت و یکپارچگی تفکر شیعی و مهیا شدن و آمادگی برای ظهور و حضور امام زمان خواهد بود.

وی ادامه داد: طبیعتاً در سیر تاریخ بدعت هایی در نوع عزاداری ها شکل گرفته که بعضی از آن با دلیل و بعضی بی دلیل و منطق رسم گشته و آنچه در روایات و روش ائمه علیه السلام قابل ملاحظه هست تباکی یعنی گریستن و یا خود را شبیه کسانی که گریه می کنند در آوردن هست. و متاسفانه امروز در گوشه و کنار دنیا مواردی چون قمه زنی، حمل علم ها و بعضی زنجیر زنی ها و به خود آسیب زنی ها مذموم و هر کاری که باعث وهن اعتقادات و دین شود مردود است و باید دقت لازم را به این موارد داشت تا عزاداری‌هایمان مقبول حضرت واقع شده زمینه سعادتمان فراهم شود.

captcha