سیاست‌های کلی انتخابات جلوی مهندسی مردمسالاری را از طریق پول و قدرت می‌گیرد
کد خبر: 3543784
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۹
منصور حقیقت‌پور:

سیاست‌های کلی انتخابات جلوی مهندسی مردمسالاری را از طریق پول و قدرت می‌گیرد

گروه سیاسی: یک نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سیاست‌های کلی انتخابات افزایش نقش مردم در انتخابات و ارتقای ضریب دموکراسی کمک می‌کند، گفت: از طریق این سیاست‌ها دیگر عده‌ای نمی‌توانند از طریق پول و قدرت آرای مردم را مهندسی کنند و بخواهند به کنترل مردمسالاری بپردازند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) یکی از نقاط عطف مردم‌سالاری دینی در کشورمان، انتخابات است که مردم با مشارکت سیاسی و اجتماعی سرنوشت کشور را به دست خود با انتخاب نمایندگان مجلس، رئیس‌جمهور، اعضای شورای شهر و مجلس خبرگان رهبری تعیین می‌کنند. مشارکت مردم در انتخابات مستلزم ثبات قانون انتخابات است؛ در حالی که پس از انقلاب اسلامی این قانون چندین بار دست‌خوش تغییراتی شده است.

از طرفی انتخابات در یک نظام مبتنی بر مردمسالاری دینی باید دارای ویژگی‌هایی باشد که آن را از انتخابات در یک نظام لیبرال دموکراسی متمایز کند و مهم‌ترین نقاط تمایز در این میان نیز اخلاق انتخاباتی، منابع سالم مالی و پرهیز از ریخت و پاش‌ و اسراف در هزینه‌های تبلیغاتی است که متأسفانه در آستانه هر انتخابات با وضعیت نامطلوب این سه مؤلفه مواجه هستیم و با شرایط مطلوب و در تراز مردمسالاری دینی فاصله دارد.

حال گزاف نیست اگر بگوییم عملیاتی شدن دقیق سیاست‌های کلی انتخابات در نگاهی کلان به معنای کارآمدتر کردن مردمسالاری دینی و تقویت جمهوریت و اسلامیت نظام خواهد بود.

نقش سیاست‌های کلی انتخابات در افزایش نقش مردم در اداره حکومت اسلامی

منصور حقیقت‌پور، کارشناس مسائل سیاسی و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا درباره نقش سیاست‌های کلی انتخابات در بهبود و ارتقای سلامت و شفافیت انتخابات و تحکیم پایه‌های مردمسالاری دینی گفت: همه مسئولان کشور باید خود را مکلف بدانند سیاست‌هایی را که مقام معظم رهبری ابلاغ می‌کنند اجرایی کنند. اصولی که در این سیاست‌ها بیان شده است به افزایش نقش مردم در انتخابات و ارتقای ضریب دموکراسی کمک می‌کند، نه اینکه عده‌ای بتوانند از طریق پول و قدرت آرای مردم را مهندسی کنند و بخواهند به کنترل مردمسالاری بپردازند.

وی ادامه داد: به عبارتی همه این بندهای 18 گانه کمک می‌کند که بتوان حکومت اسلامی را برپایه اصول مردمسالاری دینی و مشارکت آگاهانه مردم اداره کرد و اجازه نداد که ثروت و جریان‌های سیاسی آراء و نظرات مردم را مهندسی کنند و هزاران آسیب دیگری که در مسیر دموکراسی وجود دارد و می‌تواند گریبان ما را بگیرد رفع شود.

منصور حقیقت‌پور، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی

حقیقت‌پور اظهار کرد: امروز در آمریکا مشاهده می‌شود که خود مقامات آمریکایی معترف هستند که پول، لابی‌ها و تبلیغات رسانه‌ای دموکراسی را منحرف کرده است و مردم نقش چندانی در تعیین سرنوشت خود ایفا نمی‌کنند.

نماینده سابق مجلس عنوان کرد: اجرای صحیح این سیاست‌ها، باید در مراحل مختلف انتخابات مدنظر قرار گیرد و همه مسئولان، مردم، ناظران و کاندیداها به عنوان یک آرمان مقدس به آن نگاه کنند و اجازه ندهند نعمت بزرگی که به نام انقلاب اسلامی و مردمسالاری دینی به دست ما رسیده است منحرف شود.

ضرورت تطابق رفتار و گفتار نمایندگان با وعده‌های تبلیغاتی در دوره مسئولیت

حقیقت‌پور درباره جایگاه اخلاق انتخاباتی در رقابت‌های سیاسی یک نظام اسلامی و فاصله ما با حالت ایده‌ال یک رقابت اخلاقی سیاسی گفت: این مسئله برای یک نظام اسلامی در اولویت است. آنچه که من در انتخابات مجلس دهم مشاهده کردم این بود که ما اخلاق را باختیم و از دست دادیم و حاکمیت پول و دروغ را پذیرفتیم.

وی ابراز کرد: کاش جایی بود که که به تک تک دروغ‌ها و تهمت‌ها رسیدگی می‌کرد و پول‌های کثیفی که وارد فرآیند انتخابات شد را رصد و بررسی می‌کرد.

حقیقت‌پور یادآور شد: به عقیده‌ام باید جایی وجود داشته باشد که بر مسئله تطابق رفتار و گفتار نمایندگان با شعارها و وعده‌های داده شده نظارت می‌کرد تا نتوان به‌راحتی با وعده‌ها و شعارهای خارج از توان و باور و بعضا دروغ، رأی مردم را کسب کرد.
captcha