اربعین؛ بهترین موقعیت پیام‌رسانی عاشورا در مقابله با ظلم و استکبار زمان
کد خبر: 3544572
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۰
فلسفه و ادب زیارت اربعین/4

اربعین؛ بهترین موقعیت پیام‌رسانی عاشورا در مقابله با ظلم و استکبار زمان

گروه معارف: امام جمعه گتوند گفت: اگر امام حسین(ع) امروز زنده است به دلیل مبارزه با ظلم زمان خود و تبعیت نکردن از استکبار و رفتار دور از ارزش‌های اسلامی زمان خود است و این برای همه جامعه اسلامی یک ارزش است و باید تقویت شود، موقعیت اربعین بهترین موقعیت برای پیام‌رسانی عاشورا است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی شاه‌آبادی، امام جمعه گتوند در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، با بیان اینکه اربعین نمود بقا و حیات راه اباعبدالله الحسین(ع) است، گفت: اربعین حسینی برگرفته از حرکت امام زین‌العابدین(ع) و حضرت زینب(س) در حضور در کنار بارگاه شریف اباعبدالله(ع) است. اربعین پیام‌آور زنده بودن و پبروزی تفکر و اندیشه اباعبدالله(ع) در جو اموی است.

وی اظهار کرد: امروز شرکت در اربعین در فضای مسموم دنیاطلبی و فساد و تباهی استکبار و مرتجعین منطقه‌ای پیامش آن است که تفکر اباعبدالله(ع) همیشه زند، پویا و تأثیرگذار در تاریخ بشریت است. لذا قبل از هر چیزی در زیارت اباعبدالله(ع) باید پیام‌آور ارزش‌های اسلامی و گفتمان اسلامی در میان جامعه باشیم.

امام جمعه گتوند گفت: حضور ما باید همراه با معنویت و ارزش‌های اسلامی بوده و از طرف دیگر زیارتی که انجام می‌دهیم همراه با اخلاص و توجه به خداوند متعال باشد، اباعبدالله(ع) ثارالله است یعنی در جهت حیات اسلام و نام خدا شهید شد. پس سعی کنیم زیارتمان را به اخلاص، جلا و معنویت ببخشیم. در راستای شهرت اسم و عنوان زیارت نکنیم و برای رضای حق قدم برداریم.

این مدرس حوزه و دانشگاه بر رعایت حق‌الناس در زیارت تأکید کرد و گفت: مراقب باشیم خدایی نکرده زمینه نارضایتی دیگران را فراهم نکنیم و رفتارمان طوری نباشد که مایه زحمت و سختی زیارت دیگران بشویم.

شاه آبادی همچنین بر توجه به واجبات در سفر اربعین اشاره و اظهار کرد: نماز، جلوه بندگی اباعبدالله(ع) و یکی از نمودهای رفتار ایشان است، لذا به اوقات نماز مقید باشیم که خود نمود ارزشمندی از رفتار و قیام اباعبدالله(ع) است.

وی ادامه داد: علاوه بر این باید بتوانیم از ظرفیت اربعین در پیام‌رسانی جهاد کبیری که قرآن بیان می‌کند و امام حسین(ع) در شعار «هیهات من‌الذله» به آن اشاره می‌کند، در مقابل استکبار استفاده کنیم و پیام‌رسان این پیام عاشورا باشیم و بدانیم اگر امام حسین(ع) زنده است به دلیل مبارزه با ظلم زمان خود و تبعیت نکردن از استکبار و رفتار دور از ارزش‌های اسلامی زمان خود است و این برای همه جامعه اسلامی یک ارزش است و باید تقویت شود و این موقعیت بهترین موقعیت است.

این مدرس حوزه و دانشگاه با تصریح به جنایت‌های آل سعود و محروم شدن حجاج ایرانی از حضور در مراسم حج  در مکه گفت: برائت از مشرکین امسال در سرزمین وحی انجام نشد، لذا سزاوار است اربعین نمود سیاسی و ارزشی دوری از همراهی و تبعیت از ظلم زمان باشد.

captcha