ضرورت شفافیت مالی برای بازگشت به مسیر ارزشی در انتخابات
کد خبر: 3545973
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۲
سبحانی‌نیا تأکید کرد:

ضرورت شفافیت مالی برای بازگشت به مسیر ارزشی در انتخابات

گروه سیاسی: نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت شفافیت مالی در عرصه انتخابات گفت: تأثیرگذاری مالی در این عرصه به سمتی می‌رود که انتخابات را از مسیر ارزشی خود دور می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین سبحانی‌نیا، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به ضرورت ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات از سوی رهبر معظم انقلاب به سران سه قوه اظهار کرد: اعلام این سیاست‌ها لازم بود چرا که در نظام انتخاباتی کشور برخی ابهامات در کلیات وجود داشت که این ابهامات با بیان این سیاست‌ها می‌تواند مرتفع شود.
وی افزود: منویات رهبر معظم انقلاب به عنوان سیاست‌های بالادستی است و باید قوانینی در چارچوب آنها از سوی دولت و مجلس وضع شود که از جمله آنها لازم است به ایجاد عدالت در حوزه‌های انتخابیه توجه شود.
سبحانی‌نیا با اشاره به ابهام سیاستمداران و فعالان حوزه سیاسی نسبت به عنوان «رجل سیاسی» اظهار کرد: ابهامی که همیشه مطرح بوده و شورای نگبان نیز در آن مشکل داشت، تبیین موضوع «رجل سیاسی» و تعیین مصادیق رجال سیاسی است؛ شورای نگهبان می‌تواند با تعیین چارچوب‌هایی تعریف و ملاک‌های رجل سیاسی را مشخص کند.
وی در مورد ویژگی‌های رجل سیاسی گفت: رجل سیاسی باید توانمندی‌هایی برای انجام کارهای بزرگ حکومتی داشته باشد و که تعیین این توانمندی‌ها و ملاک‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که هر کس هوس قرار گرفتن در چنین جایگاهی را نداشته باشد و خود را مصداق رجل سیاسی نداند.
سبحانی‌نیا در مورد تأثیر اجرای سیاست‌های کلی انتخابات بر شفاف‌تر کردن فضای انتخاباتی و برقراری عدالت در این عرصه گفت: عملیاتی شدن این سیاست‌ها می‌تواند فضای انتخابات را شفاف‌تر کند و نیز در بیان حق مردم و ایجاد عدالت به ویژه در انتخابات مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری تأثیرگذار باشد.
وی افزود: برای عملیاتی شدن این سیاست‌ها نیازمند قوانینی هستیم بنابراین لازم است وزارت کشور، دولت و مجلس مفاد سیاست‌های کلی انتخابات را به شکل قوانینی مدون کنند تا دوره‌های بعدی اجرایی شود.
سبحانی‌نیا عدم شفافیت مالی در رقابت‌های انتخاباتی را از دیگر ابهامات انتخاباتی عنوان کرد و گفت: انتخابات به سمتی می‌رود که مسیر ارزشی خود را گم می‌کند و پول نقش مهمی در نتیجه انتخابات ایفا می‌کند؛ بنابراین لازم است مشخص شود کسانی که وارد عرصه انتخابات می‌شوند هزینه‌های انتخاباتی خود را از کجا آورده‌اند، چه کسانی از آنها حمایت می‌کنند، پشتیبان‌شان چه کسانی هستند و قرار است چه توقعات و انتظاراتی را برآورده کنند؛ از این رو شفافیت مالی در انتخابات در تعیین نتیجه آن می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد.
وی با اشاره به ضرورت رفع ابهامات در قانون انتخابات کشور اظهار کرد: پیش از این وقتی صحبت از اصلاح قانون انتخابات مطرح می‌شد آن را به مباحث سیاسی و جناحی متصل می‌کردند اما با توجه به ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات می‌توان به راحتی در رفع ابهامات قوانینی به تصویب رساند.
captcha