پیاده‌روی اربعین؛ از انسان‌سازی تا زمینه‌ای برای ظهور
کد خبر: 3546895
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۰

پیاده‌روی اربعین؛ از انسان‌سازی تا زمینه‌ای برای ظهور

گروه ادب: یکی از پژوهشگران حوزه عاشورا پیاده‌روی اربعین را فرصت خوبی برای ایجاد فرهنگ اجتماعی و تربیت فردی دانست و این مناسبت را جلوه‌گاه وحدانیت و توحید در پیشگاه خداوند خواند.

محمدرضا سنگری، محقق و پژوهشگر حوزه عاشورا در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در مورد موضوع اربعین بیان کرد: اربعین به‌جز اینکه در روایات به عنوان یکی از نشانه‌های پنج‌گانه یک فرد مؤمن معرفی شده و جلوه‌گاه ایمان یک فرد مسلمان است، پیامدهای فرهنگی در ابعاد فردی و اجتماعی نیز به‌همراه دارد، اربعین حتی می‌تواند از نظرگاه چشم‌انداز آینده به انسان خبر دهد.
اربعین انسان را می‌سازد
وی در مورد دست‌آوردهای فردی سفر اربعین اظهار کرد: چنین سفری از نظر بُعد فردی، انسان را می‌سازد؛ فرصت‌ها، زمان حرکت، تأمل‌ها، تفکرها، اشک‌ها، شنیدن‌ها، گفت‌وگوها و ... فضایی فارغ از دغدغه‌های روزانه پدید می‌آورد، در این سفر کسی درگیر کارهای روزانه خود نیست و از دنیای مادی جدا است. در این سفر انسان جلوه‌ای جدید از زندگی را تجربه می‌کند.
سفر اربعین فرصتی برای با دیگران همراه شدن است و این همراهی باعث می‌شود که انسان درک و دریافت‌های جدیدی را تجربه کند و مسافران کربلا در این سفر دیدگاه و موقعیتی جدید کشف می‌کنند.
آموزش انسان‌بودن در پیاده‌روی اربعین
سنگری در ادامه به تأثیر اریعین در فرهنگ اجتماعی کشورها اشاره و بیان کرد: از طرف دیگر، بُعد اجتماعی این سفر مطرح می‌شود. در این سفر انسان می‌آموزد که، برای دیگران از خود بگذرد، متحد باشد و شرایط مختلف را بپذیرد. در این سفر ممکن است مجبور شویم در بدترین شرایط استراحت کنیم و یا به حرکت ادامه دهیم، باید پای تاول‌زده را تحمل کنیم و با همراهان خود بجوشیم، این سفر به نوعی تعامل اجتماعی را به انسان می‌آموزد و باعث می‌شود که انسان نگاه و برخوردی تازه را یاد گرفته، تجربه کند و شخصیتی جدید را به‌دست آورد که این نیز از ره‌آوردهای این سفر پرفیض است.
اربعین؛ زمینه‌ساز ظهور
این پژوهشگر ادبیات سفر اربعین را زمینه‌ساز آمادگی برای ظهور امام عصر(عج) خواند و تصریح کرد: فراتر از همه این دست‌آوردها این است که سفر اربعین به نوعی ایجاد آمادگی برای عصر ظهور است، اینجا است که انسان از خودگذشتگی، خود را ندیدن، دیگران را دیدن، در یک راه حرکت کردن و... را می‌آموزد. در این سفر انسان در یک حرکت عظیم که مرزهای جغرافیایی و نژادی را از بین برده است شرکت می‌کند و قطره‌ای از اقیانوس عظیمی می‌شود که به سمت یک هدف حرکت می‌کند.
حضور خدا در اربعین
وی با پرداختن به ارزش‌های اربعین، حضور خدا را در این سفر محسوس دانست و گفت: می‌توان به‌راحتی گفت که حماسه اربعین مجموعه‌ای از ارزش‌هایی است که در عاشورا تجلی پیدا کرد و در چهره پاک امام حسین(ع) نمایان شد و امروز همه در حال حرکت به آن سمت و سو هستند. این سفر باعث می‌شود تا یگانگی در گفتار، رفتار، حرکت و شعار رخ دهد و اگر همه این یگانگی‌ها را توحید بدانیم می‌شود، گفت که می‌توان حضور خدا را در اربعین به راحتی حس کرد.
مجموعه جلوه‌گاه اربعین را می‌توان قرآن نامید، گویا حقیقت قرآن در حرکت‌های این سفر نورانی به نمایش گذاشته شده است.
زیارت اربعین؛ بیانگر حقایق کربلا
سنگری در پایان مطالعه زیارت اربعین را به عاشقان حضرت اباعبدالله(ع) توصیه و اذعان کرد: زیارت اربعین بسیار زیبا، گویا و کامل است. در این زیارت دلایل رویارویی هزاران نفر در مقابل امام حسین(ع) بیان شده و با خواندن این مطالب درمیابیم که از چه کسانی نباشیم و در نتیجه چه کسی باشیم، این زیارت چهره دشمنان راترسیم می‌کند و هدف سفر حضرت سیدالشهداء(ع) را نیز بیان می‌کند. در این زیارت نوشته شده که امام حسین(ع) شهید شد تا گمراهی و جهالت را از بین ببرد، لذا توصیه می‌کنم که این زیارت را همه بخوانند تا از حقایق کربلا مطلع شوند.
captcha