رویکرد تعامل‌گرايانه و دیپلماتیک در عرصه بین‌المللی سبب پیشبرد منافع ملی می‌شود
کد خبر: 3563905
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۵
دانشیار روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان:

رویکرد تعامل‌گرايانه و دیپلماتیک در عرصه بین‌المللی سبب پیشبرد منافع ملی می‌شود

گروه سیاست و اقتصاد: استاد روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان با اشاره به دستاوردهای برجام گفت: با داشتن رویکرد تعامل‌گرايانه و دیپلماتیک در عرصه بین‌المللی می‌تواند در پیشبرد منافع ملی کشور مفید واقع شود.

علی امیدی، دانشیار روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، اظهارکرد: تا قبل از اجرایی شدن برجام، مردم احساس عدم امنیت و خطر وقوع جنگ و نیز اعمال تحریم‌های شدیدتر و سخت‌تر شدن زندگی را داشتند، اما با اجرایی شدن برجام، آرامشی نسبی برای مردم ایجاد شد، از این بابت که خطر جنگ دور و گشایش اقتصادی ایجاد شده است.
وی افزود: برجام باعث شد که پول‌های بلوکه شده کشور به چرخه اقتصادی بازگردد و اقتصاد کشور از وضعیت قهقرایی به یک ثبات نسبی برسد.
امیدی با بیان اینکه رویکرد تعامل‌گرايانه و دیپلماتیک در عرصه بین‌المللی می‌تواند در پیشبرد منافع ملی کشور مفید واقع شود، گفت: دولت یازدهم چنین سیاستی اتخاذ کرد و به همین دلیل، بعد از برجام شاهدیم که کشورها در اقصی نقاط جهان، اعم از غرب و شرق، در حال توسعه و توسعه‌یافته مایل هستند با ایران گفت‌و‌گوی بیشتری داشته باشند و  در مجموع کشور در عرصه بین‌المللی مورد احترام بیشتری قرار گرفت.
وی با اشاره به اینکه نرخ رشد یکی از شاخص‌هایی است که وضعیت اقتصادی کشور را نشان می‌دهد، اظهار کرد: زمانی که دولت یازدهم شروع به فعالیت کرد، نرخ رشد منفی6 درصد بود و امروز با گذشت چهار سال از فعالیت دولت یازدهم، نرخ رشد به مثبت 6رسیده است، همچنین در سایر شاخص‌های اقتصادی شاهد تحولات مثبتی بودیم، مثل افزایش سطح اشتغال، افزایش تولید ناخالص ملی و تک رقمی شدن نرخ تورم؛ البته اینها کاملا مدیون برجام نیست، اما برجام از عوامل مهم و تأثیرگذار در این تحولات بوده است.
 استاد روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان وجود نقد در جامعه و شنیده شدن صدای منتقدین را یکی از عوامل پویایی سیاسی جوامع برشمرد و تأکید کرد: قطعا باید در جامعه نقد و دیدگاه‌های متفاوت وجود داشته باشد، ولی یکی از ایراداتی که به منتقدین برجام وارد بوده، این است که آنها راهکار و پیشنهادی غیر از برجام ارائه نمی‌دهند؛ آیا ایران راهی غیر از برجام داشت و آیا باید به سوی تحریم‌های بیشتر حرکت کرده و یا از جنگ استقبال می‌کرد.
وی بیان کرد: درعرصه بین‌المللی، فشارهای آمریکا و لابی صهیونیستی به کشور های دیگر و عدم شفافیت در خصوص رفتار با کشورهایی که در ایران سرمایه‌گذاری می‌کنند، یکی از موانع استفاده از دستاوردهای برجام است. از طرف دیگر، در عرصه داخلی، انتقادهای غیرمنصفانه و منفی نشان دادن دستاوردها باعث ضربه زدن به برجام می‌شود. 
امیدی گفت: با اجرایی شدن برجام، توقعات کاذب برای مردم به وجود آمد و آنها انتظار داشتند که ارزش دلار در کشور کاهش یابد و وضعیت اقتصادی به حالت عادی بازگردد که این انتظاری زیاد از برجام است، ولی از این جهت که مردم احساس کردند می‌توانند در سرنوشت کشور خود دخیل باشند، برجام مفید بوده است.
وی تأکید کرد: با توجه به اراده قوی دولت در تداوم و اجرایی شدن برجام و نیز همکاری مثبت چین، روسیه و کشورهای اروپایی آینده خوبی برای برجام می‌توان پیش‌بینی کرد.

captcha