ویژگی‌های بارز آتش‌نشانان پلاسکو در سایر نهادها نیز تسری یابد
کد خبر: 3565618
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۸

ویژگی‌های بارز آتش‌نشانان پلاسکو در سایر نهادها نیز تسری یابد

گروه اجتماعی: همانگونه که ماموران آتش‌نشانی پلاسکو بدون لحظه‌ای درنگ با ایثار و جان‌فشانی در راه انجام وظیفه کوشیدند لازم است ویژگی‌های بارز اخلاقی از جمله اخلاص، حس مسئولیت، انجام‌وظیفه به موقع، از خود گذشتگی و روحیه جهادی در اشخاص و سایر ارگانها تسری یابد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از آذربایجان‌غربی، از خودگذشتگی جایگاهی بسی ژرف در ارزش‌های انسانی داشته و از جمله خصوصیات اخلاقی والا بشمار رفته است. هر جامعه‌ای بسیاری از پیشرفت‌های خود را مرهون و مدیون افرادی بوده است که در راه ایجاد آبادی و ترقی سرزمین خود از خواسته‌ها و امیال خود گذشتند و رفاه و آسایش و امنیت مردم را بر رفاه و آسایش و امنیت خود ترجیح دادند.
چنین افرادی تاثیرگذارترین افراد هر جامعه هستند چه انسان هایی که در دوران هشت سال دفاع مقدس برای حفظ سرزمین اسلامی از جان و مال خود گذشتند و بزرگترین نقش را در پیروزی انقلاب اسلامی داشتند و چه آتش‌نشانانی که در حادثه تلخ پلاسکو برای حفظ جان دیگران تمایلات و خواسته‌های خود را زیر پا گذاشته و با شهامت و فداکاری که در عملیات امداد و نجات مردم، خود را در معرض خطر قرار دادند و جان خود را از دست دادند.
حال سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که چه علل و عواملی باعث بوجود آمدن چنین شهامت و شجاعتی در انسان می‌شود که تمایلات و خواسته‌های دیگران بر خواسته‌های خود الویت پیدا می‌کند.
علی برزگر، مدیر ستاد اقامه نماز آذربایجان‌غربی در گفت‌وگو با ایکنا گفت: انجام وظیفه به موقع آتشنشانان فداکار بزرگترین درسی بود که می‌توان از آن در جامعه به عنوان الگوی مناسب جهت پیشرفت و تعالی جامعه بهره جست.
وی با بیان اینکه آموزش لازم و اصولی برای انجام تکالیف بزرگ و به موقع ضروری است، گفت: چنانچه آموزش اقنایی باشد واکنش‌ها بزرگ و موثر اتفاق می‌افتد که آتشناشانان این آموزش ها را دیده بودند.
برزگر تصریح کرد: آتشنشانان علاوه بر آموزش اقنایی از مهارت و اخلاص نیز برخوردار بودند که این واقعه بزرگ را که در تاریخ ایران به ثبت رساندند.
وی با ابراز تاسف از فاجعه پلاسکو گفت: عدم توجه ما موجب بروز این حادثه غمبار شد و موجب به‌زحمت انداختن آنان شد و باید توجه ویژه‌ای به این مسائل صورت گیرد تا در آینده شاهد بروز اینگونه اتفاقات غم‌انگیز نباشیم.
مدیر ستاد اقامه نماز آذربایجان‌غربی گفت: درواقعه عاشورا نیز چنانچه مختار به موقع انجام وظیفه می‌کرد شاید امام حسین (ع) و یاران باوفایش آنگونه به شهادت نمی‌رسیدند و باید از واقعه عاشورا عبرت گرفته و در جامعه نهادینه کرد.
سید حامد ساجدی‌نژاد مسئول نمایندگی ولی فقیه در جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی مطرح کرد: جهت رسیدن به اخلاص در عمل باید با جهاد نفس مبارزه کرد و آتش‌نشانان از این ویژگی برخوردار بودند و به مقام بالای ایثار و از خودگذشتگی رسیدند.
حجت الاسلام نقی باقری امام جمعه شاهین‌دژ نیز با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری که فرموده اند« هرکجا مشکل است جوانان پیشقدم است » گفت: دنیا از وجود چنین جوانانی در ایران اسلامی مات و مبهوت مانده است.
با توجه به اینکه هر کسی فارغ از شغل و حرفه در هر جایگاهی که قرار دارد می‌تواند بیشترین تاثیرگذاری را در جامعه داشته باشد و برای بروز این امر نیاز به آموزش و مهارت ویژه مختص شغل و حرفه است.
با نگاهی گذرا به برخی از حوادث ناگوار پلاسکو آنچه که قابل ستودنی است شهامت، ایثار، گذشت و فداکاری آتشنشانان و جان‌باختگان است و باید این فرهنگ در تمامی جامعه تسری یابد و لازم است علاوه بر آتشنشانی سایر نهادها نیز به آموزش و مهارت اشخاص براساس آموزه‌های اسلامی گام نهند تا افرد در موقعیت‌های مختلف آمادگی خلق حماسه بزرگ را داشته و موجب پیشرفت و تعالی جامعه در تمامی ابعاد باشیم.

captcha