حضرت زهرا(س) در خطبه فدکیه تلاش پیامبر(ص) برای قاعده‌مندی جامعه را تشریح کردند
کد خبر: 3579682
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۳
سیدرضا اکرمی:

حضرت زهرا(س) در خطبه فدکیه تلاش پیامبر(ص) برای قاعده‌مندی جامعه را تشریح کردند

گروه سیاسی: عضو جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه حضرت زهرا(س) در خطبه فدکیه به بهانه باغ فدک راجع به اسلام ناب محمدی و فلسفه احکام صحبت کردند، گفت: ایشان در این خطبه به تبیین تلاش‌های پیامبر اکرم(ص) برای قاعده و ضابطه‌مند کردن جامعه پرداختند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا اکرمی، رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) درباره ابعاد سیاسی خطبه فدکیه گفت: حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) تا زمانی که پیامبر اکرم(ص) در قید حیات بودند به احترام ایشان خطبه نمی‌خوانند و بعد از وفات پیامبر(ص) از آنجا که امامت بر عهده امام علی(ع) بود، حضرت زهرا(س) به طور طبیعی سخنرانی و خطبه نداشت مگر در چند مرحله که ناگزیر به دفاع از امام علی(ع) شد که معروفترین آنها خطبه فدکیه بود که در حضور مهاجر و انصار سخنان خود را مطرح کردند.

وی ادامه داد: در این خطبه گرچه اصل موضوع باغ فدک بود که پیغمبر اکرم(ص) به ایشان واگذار کرده بود و از ایشان سلب شده بود اما حضرت به بهانه این مسئله در این خطبه راجع به اسلام ناب محمدی و فلسفه احکام صحبت کردند و به تبیین تلاش‌های پیامبر اکرم(ص) برای قاعده و ضابطه‌مند کردن جامعه پرداختند.

اکرمی اظهار کرد: گرچه مقصود حضرت زهرا(س) از این خطبه حاصل نشد اما به واسطه اینکه این حضرت توانست درباره احکام و فلسفه آنها برای دنیای اسلام سخن بگوید ما امروز وارث گرانبهاترین سخنان از سوی ایشان هستیم.

اکرمی درباره اهمیت مسئله تبیین ولایت از یک سو و حفظ اسلام از سوی دیگر در این خطبه گفت: رسالت رسول اکرم(ص) از نگاه قرآن در قالب تبیین آیات الهی و معرفی اسلام، انسان‌سازی و تزکیه انسان‌ها، تعلیم مبانی دین و برپایی عدالت معرفی شده است، اما اگر ولایت و حکومت نباشد دستورات الهی قرار و قوام نخواهد گرفت و چه بسا دچار تحریف و نقص می‌شود.

عضو جامعه روحانیت مبارز عنوان کرد: وظیفه حاکمیت اسلامی «والحافظون لحدود الله» است و حضرت زهرا(س) در این خطبه بر مسئله ولایت از این منظر تأکید دارند هر چند در مقام تزاحم بین باقی ماندن اصل اسلام و اصل ولایت، اسلام را ترجیح می‌دهند. 
captcha