کمال انسانی به جنسیت نیست/ حضرت زهرا(س)؛ الگویی برای زنان و مردان عالم
کد خبر: 3580352
تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۶:۴۷

کمال انسانی به جنسیت نیست/ حضرت زهرا(س)؛ الگویی برای زنان و مردان عالم

گروه معارف: حجت‌الاسلام والمسلمین انصاری با پردازشی بر ویژگیهای حضرت زهرا(س) به پرسش «الگوگیری از فردی که 1400 سال پیش زندگی می‌کرد معقول است؟» پاسخ داد و گفت: کمال انسانی به جنسیت نیست و حضرت زهرا(س)؛ الگویی برای زنان و مردان عالم است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، میلاد حضرت زهرا(س) در تقویم جمهوری اسلامی ایران گرامیداشت مقام زن و مادر است؛ همان موجودی که زن از دامانش به معراج می رسد.

الگوگیری زنان سرزمین ما از نمادهای مجسم خوبی و کمال برای به تعالی رساندن خانواده بسیار مهم است؛ نقش زن در خانه و خانواده تا بدانجا اهمیت دارد که رسول خدا(ص) فرمودند: «اَلمَرأَةُ الصّالِحَةُ أَحَدُ الكاسِبَينِ؛ زن شايسته يكى از دو عامل پيشرفت خانواده است.»

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد انصاری، مدرس حوزه و دانشگاه در گفت‌‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی ایکنا از خوزستان، پیرامون شخصیت توحیدی حضرت زهرا(س) اظهار کرد: ایشان نه تنها سرآمد الگوی همه بانوان عالم بلکه الگویی برای همه انسان‌ها به شمار می‌رود.

آنجا که انسانیت و کمال وجود داشته باشد مذکر و مؤنث جایی ندارد

وی با بیان اینکه برخی این سؤال را مطرح می‌کنند که چگونه یک زن که در 1400 سال پیش زندگی می‌کرد، می‌تواند الگویی برای همه انسان‌ها باشد و یا اینکه در عصر پست‌مدرن معقول است از فردی که در 1400 سال پیش زندگی می‌کرد الگوپذیری داشته باشیم؟ توضیح داد: آنانی که اهل قرآن هستند این سؤال برایشان پیش نمی‌آید که چگونه یک زن می‌تواند الگویی برای مردان به شمار رود. چراکه در آیات کریمه الهی خداوند تفاوت و امتیازی از لحاظ زن و مرد در جنبه انسانی قائل نمی‌شود. آنجا که انسانیت و کمال وجود داشته باشد مذکر و مؤنث جایی ندارد. هر چه که تفاوت میان این دو جنس است از لحاظ تفاوت‌های جسمانی است.

کمال انسانی به جنسیت نیست

انصاری ادامه داد: در آیه 36 سوره آل‌عمران «فَلَمَّا وَضَعَتْهَا قَالَتْ رَبِّ إِنِّي وَضَعْتُهَا أُنْثَى وَاللَّهُ أَعْلَمُ بِمَا وَضَعَتْ وَلَيْسَ الذَّكَرُ كَالْأُنْثَى وَإِنِّي سَمَّيْتُهَا مَرْيَمَ وَإِنِّي أُعِيذُهَا بِكَ وَذُرِّيَّتَهَا مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ؛ پس چون فرزندش را بزاد گفت پروردگارا من دختر زاده‏ ام و خدا به آنچه او زاييد داناتر بود و پسر چون دختر نيست و من نامش را مريم نهادم و او و فرزندانش را از شيطان رانده‏ شده به تو پناه مى‏ ده » آنجا که پیامبر خدا(ص) انتظار فرزند پسر را داشت تا خادم عبادتگاه باشد، پاسخی از طرف خدا مطرح می‌شود که زن‌ها هم می‌توانند به خانه خدا خدمت کنند چرا که کمال انسانی به جنسیت نیست.

محیط ناسالم نباید باعث تخریب کمال انسانی افراد باشد

وی با بیان اینکه قرآن کریم تأکید دارد که محیط ناسالم نباید باعث تخریب کمال انسانی افراد باشد و این گونه بهانه‌ها توجیه‌ناپذیرند و از سوی خداوند غیرقابل قبول، گفت: خداوند سبحان در آیه 11 سوره تحریم می‌فرماید: «وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِينَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ؛ و براى كسانى كه ايمان آورده‏ اند خدا همسر فرعون را مثل آورده» در این آیه کلمه «ضَرَبَ» صیغه مذکر است اما الگوی ذکر شده بانو است بنابراین مردان و زنان به طریق اولی می‌توانند نسبت به خداوند ایمان داشته باشند و این موضوع ارتباطی به جنسیت ندارد. شاهد مثال این آیه هم همسر فرعون است که در فضای مسموم کاخ همسرش به یکی از زنان برتر عالم تبدیل شد. در این آیه خداوند مردان را دعوت به الگوپذیری از یک زن می‌کند.

کمالات انسانی هیچ‌گاه کهنه نمی‌شود/ اگر اخلاق در حال حاضر پسندیده است در 1400 سال پیش هم پسندیده بود

انصاری با تأکید بر اینکه ابعاد کمالات انسانی هیچ‌گاه کهنه نمی‌شود، گفت: اخلاق نسبی نیست؛ اگر اخلاق در حال حاضر پسندیده است در 1400 سال پیش هم پسندیده بود. کمالات و اخلاق انسانی در طول تاریخ قابلیت تغییر ندارد. شجاعت، سخاوت، محبت، پیروی از علم و دانش،‌ همان گونه که در گذشته‌ها مورد ستایش شده اکنون نیز مورد ستایش است و تا قیامت نیز این فرآیند ادامه می‌یابد.

حضرت زهرا(س) دارنده همه اوصاف کمال انسانی و هیچ‌گاه کهنه و قدیمی نمی‌شود

مدرس حوزه علمیه اهواز با تأکید بر اینکه حضرت زهرا(س) دارنده همه اوصاف کمال انسانی بوده و به همین دلیل هیچ‌گاه کهنه و قدیمی نمی‌شود، گفت: آنانی که می‌گویند نمی‌توان فاطمه زهرا(س) را به عنوان الگو پذیرفت باید در پاسخ گفت بر اساس این سخن شجاعت، جسارت و انسان‌دوستی هم با گذشت زمان از رونق می‌افتد.

بشر در رسیدن به تعالی شخصیتی حضرت زهرا(س) باز مانده است

وی با بیان اینکه عمر کوتاه حضرت سرشار از درس‌ها و عبرت‌ها است و بشر تاکنون نتوانسته به عمق کمالات ایشان و همچنین در رسیدن به تعالی شخصیتی ایشان باز مانده است، گفت: شخصی به حضور امام صادق(ع) رسید و پرسید «چرا به فاطمه، فاطمه می‌گویند؟» ایشان فرمود:‌ «او و شیعیانش بریده شده از آتش هستند.» بر اساس این روایت و حدیث از امام جعفرصادق(ع) باید گفت که مطلبی نهفته در آن وجود دارد که ایشان پیروانی دارد و الگوبودن حضرت مطلب مورد اشاره دیگر است و مهم‌ترین نکته آن است که پیروی از خصائص اخلاقی و انسانی فاطمه‌زهرا(س) آدمی را از آتش جهنم دور نگه می‌دارد.

انصاری ادامه داد: مرحوم مجلسی از امام زمان(عج) در بحارالانوار در توصیف حضرت زهرا(س) گفته است که امام زمان درباره مادرشان فرمود: «الگوی من در دوران پس از قیام مادرم فاطمه(س) است.» این امر بیانگر آن است که حضرت به عنوان الگوی موعود آخرالزمان که همه بشریت چشم به راه ایشان است معرفی شده و از این باب باید گفت که قیام حضرت حجت و حکومت مهدوی بر اساس الگوی سبک زندگی فاطمی است. بنابراین برای بهره‌مندی از جامعه مهدوی باید جامعه در این راستا حرکت کند. هر یک از ابعاد زندگی ایشان در فرهنگ،‌ سیاست، تربیت،‌ فرزندپروری، عبادت، همسرداری، موضوعاتی است که بسیار می‌توان درباره آنها نوشت.

حیا بزرگترین افتخار و زینت برای زنان و مردان است

وی در ادامه این موضوع را مطرح کرد که آنچه از سیره اخلاقی ایشان بسیار مهم و موردنیاز است، حیای حضرت است، گفت: موضوع روابط اجتماعی یکی از ابعاد زندگی ایشان به شمار می‌رود. نقل شده که شخصی خدمت حضرت رسید و پرسید بالاترین زینت برای زن چیست؟ ایشان پاسخ داد «بزرگترین افتخار و زینت برای زن آن است که نه او مردی را ببیند و نه اجازه دهد که مردی او را ببیند.» حضور در اجتماع بر اساس توصیه قرآن کریم رعایت عفت و حیا در جامعه است. حیا در لغت به معنای ملکه درونی انسان است که فرد را از اظهار عیوب خود شرمسار می‌کند. کسی که حریم‌ها زیر پا بگذارد و ابراز شرمندگی نکند مصداق بی‌حیایی است. مردی که وارد حریم عاطفی یک زن شده‌، ‌چشم چرانی کند و بر این عمل خود پافشاری داشته باشد پرده‌های حیا را کنار زده است. آنقدر بی‌حیایی در دین اسلام مذموم است که بدگویی پشت سر او بلامانع است.

حیا در پوشش و گویش رعایت شود

انصاری ادامه داد: رعایت حیا برای زنان و مردان دوطرفه و لازم است. نمی‌خواهیم بگوییم که زن و مرد در جامعه یکدیگر را نبینند بلکه آن قدر باید در پوشش و حیا خوب عمل کنند تا چشم بیمار به دنبال آنها نباشد. حیا در پوشش و گویش باید رعایت شود.

این مدرس دانشگاه عنوان کرد: پس از فضای جامعه با ورود به فضای مجازی، اداری و آموزشی مشاهده می‌شود که زندگی،‌ زندگی فاطمی نیست. در مجالس و محیط آموزشی اختلاط غیرضروری مشاهده می‌شود. بارها مراجع تأکید کردند که چه لزومی دارد پسر و دختر بر سر یک کلاس بنشینند؟ دیوارکشی در دانشگاه‌ها افراط است اما می‌توان محیط و فضای جامعه آموزشی و اداری را فاطمی کرد.

وی تصریح کرد: در چند سال اخیر با افزایش استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای ورود به این فضا به دلیل آنکه زمینه‌سازی مناسب انجام شده دچار آسیب شده‌ایم. قباحت ارتباط میان دختر و پسر از بین رفته است. ایرادی ندارد که از فضای مجازی استفاده شود اما در کنار آن عفت و حیا هم باید رعایت شود. باید دقت داشت که حضرت زهرا(س) به دلیل یک مسئله اجتماعی به شهادت رسید و وقتی که ضرورت اقتضا کند باید زنان در عرصه‌های اجتماعی حضور داشته باشند.

captcha