جمهوری اسلامی، تجلی اسلام پویا و روزآمد است
کد خبر: 3586232
تاریخ انتشار : ۱۲ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۹

جمهوری اسلامی، تجلی اسلام پویا و روزآمد است

گروه سیاست و اقتصاد: یک فعال سیاسی و فرهنگی گفت: جمهوری اسلامی به معنای تشکیل حکومتی بر اساس مبانی و آموزه‌های اسلامی است، البته اسلام پویا و روزآمدی که امام(ره) در نظر داشت.

محمدرضا بزمشاهی، فعال سیاسی و فرهنگی، در گفت و گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان با اشاره به 12 فروردین، سالروز اعلام نتایج همه پرسی در مورد نوع حکومت پس از پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار کرد: علی‌رغم اینکه مردم موافقت خود را در راهپیمایی‌ها نشان داده بودند، اما امام(ره) اصرار داشتند که نوع حکومت از طریق آراء مردم تعیین شده و مورد پذیرش آنها باشد، به عبارت دیگر ایشان خواستار برقراری حکومتی مشروع بودند و بر تشکیل هرچه سریع‌تر آن تاکید داشتند.
وی افزود: زمانی که انقلاب به پیروزی رسید، ما تجربه حکومت داری نداشتیم و براساس آرمان‌های ذهنی اقدام کردیم، بنابراین نظام دینی مورد آزمون قرار گرفت و عرفی شد، یعنی به نوعی با زمان مطابقت پیدا کرد؛ در صورتی که قبل از آن فرصت تجربه حکومت دینی را نداشتیم و آنچه که وجود داشت، مباحث انتزاعی مطرح در کتب دینی و فقهی بود.
بزمشاهی ادامه داد: شکل گیری نظام جمهوری اسلامی فرصتی بود تا آموزه‌های اسلام در جامعه پیاده سازی شود، هر چند بخشی از این فرایند با آزمون و خطا پیش رفت و حاوی نکات مثبت و منفی توامان بود. در مجموع می‌توان گفت امروز ارکان جمهوری اسلامی معنا و تفسیر شده و مسائل و مشکلات تا حدودی شناخته شده هستند و دیگر از آن شعارهای توخالی و نسنجیده خبری نیست و تاکنون بعضی از آرمان‌ها تحقق یافته است.
این فعال سیاسی تصریح کرد: امروز جمهوری اسلامی در زمینه‌های امنیتی، اقتصادی، سیاسی و نیز مسائل سیاست داخلی و خارجی همچون سینما، ورزش و آبادانی مناطق محروم به توانمندی‌هایی دست یافته است، البته کاستی‌ها و نقصان‌‎هایی نیز وجود دارد که باید اصلاح شود.
وی گفت: باید بررسی شود که آیا پسوند دینی و اسلامی یک صفت برای حکومت محسوب می‌شود یا خیر. صرف عنوان حکومت دینی و اسلامی به معنای صد درصد دینی و اسلامی بودن یک حکومت نیست. لفظ جمهوری اسلامی و حکومت اسلامی به این معناست که دین و مبانی اسلام یکی از ارکان این نظام را تشکیل می‌دهد.
بزمشاهی بیان کرد: زمانی که واژه حکومت دموکراتیک را به کار می‌بریم، معانی و انواع مختلفی از آن متصور است، اما زمانی که از لفظ جمهوری اسلامی استفاده می‌کنیم، تنها یک معنا از آن مستفاد می‌شود و آن نیز اسلام است، اسلام پویا و روزآمدی که مدنظر امام(ره) بود.

captcha