آشنایی با عزت‌الله گوشه‌ای؛ از چهره‌های قرآنی لرستان
کد خبر: 3586881
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۸

آشنایی با عزت‌الله گوشه‌ای؛ از چهره‌های قرآنی لرستان

گروه فعالیت‌های قرآنی: پیشکسوت قرآنی لرستان که 35 سال است در زمینه تلاوت و تدریس قرآن فعالیت دارد تبلیغ دین را مهم‌ترین رسالت برای قاریان دانست و گفت: یک قاری قرآن باید در قرآن تدبر کند و به آنچه که قرآن می‌فرماید عمل کند.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، عزت‌الله گوشه‌ای متولد سال 43 در شهر خرم‌آباد است که از همان دوران کودکی به همراه برادر بزرگش با حضور در مسجد صاحب‌الزمان در فضای قرآنی قرار گرفت.وی پس از گوش دادن نوار کاست‌های تلاوت قاری مصری استاد عبدالباسط جذب قرائت او شده و شروع به خواندن قرآن با صوت و لحن کرد که به گفته خودش روخوانی و روان‌خوانی قرآن را با رهنمودهای برادر بزرگش و قرائت را تحت نظر مرحوم استاد حاج حشمت‌الله امرایی و مصطفی تقوی فرا گرفت.
آغاز راه قرائت این قاری قرآن با گوش دادن نوارهای مرحوم عبدالباسط بود و از ابتدای انقلاب دوره‌های تخصصی را زیر نظر اساتید اهل فن در تهران، اهواز و کرمانشاه گذراند که با تمرینات فراوان و استعانت از خداوند متعال در این راه توفیقات فراوانی را کسب کرد و اکنون به‌عنوان قاری و مدرس قرآن در استان شناخته شده است.
وی به‌عنوان یک قاری قرآن در مسابقات ملی و استانی زیادی شرکت کرده که در این وادی در سال 76 موفق به کسب رتبه برتر قرائت در کل کشور شد و همچنین در مسابقات قرآن نیروهای مسلح به‌ویژه ارتش توانسته رتبه‌های برتری را کسب کند.
این قاری قرآن که خود را خدمت‌گذار کوچکی برای قرآن می‌داند 35 سال است که به تلاوت و تدریس قرآن کریم پرداخته و هم‌اکنون نیز در مسند یک داور، مجری، قاری و مدرس قرآن به فعالیت‌های قرآنی خود ادامه می‌دهد.
در حال حاضر مشغول به چه کاری هستید؟
در حال حاضر مدیریت مؤسسه قرآنی یوسف‌النبی(ع) خرم‌آباد را برعهده دارم که کلاس‌های روخوانی و روان‌خوانی قرآن ویژه خواهران و برادران، حفظ قرآن کریم، تجوید قرآن و صوت و لحن در این مؤسسه برگزار می‌شود، همچنین توسط اساتید قرآن و زیرنظر مؤسسه یک‌سری جلسات قرآن در محله‌ها برگزار می‌شود.
من از ابتدای فعالیت‌ قرآنی خود به‌عنوان یک قاری به شهرهای مختلف و بزرگ کشور سفر کردم و با ارتباط‌هایی که با قاریان برجسته کشور داشتم توانستم تجربیات و توفیقات زیادی کسب نمایم.
قرآن کریم چه اثراتی در زندگی شما داشته است؟
همان‌طور که همه ما می‌دانیم قرآن آرامش دهنده است و انسان می‌تواند زندگی‌اش را با داشتن قرآن بیمه کند.قرآن کریم اثرات زیادی در زندگی من داشته است و فرزندانی که از نظر فکری و فیزیکی سالم و سلامت‌اند بهترین نعمتی است که خداوند به من داده که آن‌را از اثرات و برکات قرآن می‌دانم.
هرچه دارم از برکات کتاب الهی و مقدس است و شاید نتوانم 24 ساعت بدون قرآن دوام بیاورم چراکه قرآن انیس و مونس من است.
به نظر شما مهم‌ترین رسالت یک قاری چیست؟
به نظر من تبلیغ دین مهم‌ترین رسالت یک قاری قرآن است.همان‌گونه که پیامبراکرم(ص) فرمودند: بهترین شما کسانی هستند که قرآن را یاد بگیرد و به دیگران باد بدهند، یکی‌از وظایف هر قاری قرآن این است که هرآنچه از قرآن آموخته به دیگران نیز آموزش دهد و از طرف دیگر نیز می‌تواند به‌وسیله تلاوت و قرائت زیبای خود روی مردم به‌ویژه جوانان تأثیر گذاشته و به این واسطه دین و ارزش‌های دینی را در جامعه اشاعه داده و با عملکرد خوبش اخلاقیات را در جامعه رواج دهد.
یک قاری قرآن باید در قرآن تدبر کند و به آنچه که قرآن می‌فرماید عمل کند تا خداوند متعال او را دوست داشته باشد.
یک قاری می‌تواند با خوب خواندن، با عملکرد خوبش، با امر به معروف و نهی از منکر، با عنوان کردن مفاهیم قرآن در جامعه و آگاه کردن مردم از متن قرآن و چیستی و چرایی آن؛ همه خوبی‌ها را به جامعه منتقل کند و در مقابل عدم رعایت این نکات از سوی قاریان قرآنی پیامدهای سوئی را در جامعه به‌دنبال خواهد داشت.
چند سال است که مؤسسه یوسف‌النبی را تأسیس کرده‌اید؟
مؤسسه یوسف‌النبی(ع) پنج سال است که تأسیس شده و خروجی آن در این مدت تربیت ده‌ها شاگرد خواهر و برادر به‌عنوان حافظان یک جزء، 3 جزء، 5 جزء، 10 جزء و 15 جزء است، همچنین در این برهه از زمان قاریان قرآن ممتازی در این مؤسسه تربیت شدند که می‌توانند در مسابقات با سطح عالی شرکت کنند.
از مسئولان استانی برای رونق فضای قرآنی در جامعه چه انتظاری دارید؟
از سه ارگان ارشاد اسلامی، تبلیغات اسلامی و اوقاف و امور خیریه که انجام کارهای قرآنی در قلب شرح وظایف آن‌هاست انتظار دارم که دست به دست هم بدهند و فعالیت‌های قرآنی شهر و استان را متحول کنند، چراکه همین فعالیت‌ها جلوی نفوذ فرهنگ بیگانه در کشور را می‌گیرد.
فرزندان ما از هر لحاظ باید سلامت باشند چراکه اگر آن‌ها سالم باشند دیگر کسی نمی‌تواند از مسیر حق منحرفشان کند.
captcha