پیگیر شناسایی و مرمت فورى ابنیه تاریخی آسيب‌ديده در زلزله خواهیم بود
کد خبر: 3589279
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۹
مدیر‌کل میراث‌فرهنگی خراسان‌رضوی:

پیگیر شناسایی و مرمت فورى ابنیه تاریخی آسيب‌ديده در زلزله خواهیم بود

گروه فرهنگی: مدیرکل میراث‌فرهنگی_ صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌رضوی از پیگیری دستور معاون رئیس‌جمهوری برای شناسایی و مرمت فورى ابنیه تاریخی آسیب‌دیده احتمالی در زمین‌لرزه 6.1 ریشتری هفته گذشته در استان خراسان رضوی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)از خراسان رضوی، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی_ صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، حسین زارع‌صفت، مدیرکل میراث‌فرهنگی_ صنایع دستی و گردشگری خراسان‌رضوی، صبح امروز، 24 فروردین‌ماه، با اشاره به دستور زهرا احمدی‌پور، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری برای شناسایی و مرمت ابنیه تاریخی آسیب‌دیده احتمالی این استان، افزود: بلافاصله بعد از این دستور، بررسی آثار و ابنیه تاریخی استان در دستور کار اداره‌کل میراث‌فرهنگی خراسان‌رضوی قرار گرفت که خوشبختانه براساس بررسی‌ها آسیب جدی به آثار و ابنیه استان در این زمین‌لرزه وارد نشده است.
وی ادامه داد: براساس بررسی‌های صورت‌گرفته، برخی از بناها و آثار فرهنگی‌_تاریخی استان نیاز به مرمت‌های جزئی دارند، که این مرمت‌ها با هدف پیشگری از آسیب در آینده و پیشروی از آسیب‌های جزئی باید صورت گیرد.
زارع‌صفت اضافه کرد: اگرچه زمین‌لرزه چهارشنبه هفته گذشته در استان خراسان‌رضوی شدید بود، آثار و ابنیه فرهنگی تاریخی استان ازجمله آثار مهم و شناخته‌شده‌ای، مانند آرامگاه فردوسی، آرامگاه عطار و آرامگاه خیام، هیچ‌گونه آسیبی ندیده‌اند.
مدیر‌کل میراث‌فرهنگی_ صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌رضوی یادآور شد: گزارش کامل بررسی آثار و ابنیه فرهنگی‌_تاریخی این استان به دفتر رئیس سازمان میراث‌فرهنگی_ صنایع‌دستی و گردشگری و معاون میراث‌فرهنگی این سازمان ارسال شده است.
این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به تداوم پس‌لرزه‌ها در استان خراسان‌رضوی، این اداره‌کل برای مقابله با هر نوع آسیبی به آثار و بناهای تاریخی، در حالت آماده‌باش کامل به‌سر می‌برد.
یادآور می‌شود، زمین‌لرزه‌ای به‌قدرت 6.1 ریشتر، چهارشنبه هفته گذشته، 16 فروردین، مشهد و چند شهر دیگر خراسان‌رضوی را به‌ لرزه درآورد که مرکز این زمین‌لرزه سفیدسنگ‌، در 80 کیلومتری مشهد، اعلام شد و بعد از آن نیز چندین پس‌لرزه شدید رخ داد. در پی این رویداد، زهرا احمدی‌پور، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی_ صنایع‌دستی و گردشگری از حسین زارع‌صفت، مدیرکل میراث‌فرهنگی خراسان‌رضوی خواست تا از میزان خسارات احتمالی واردشده به میراث تاریخی_ فرهنگی این استان گزارشی تهیه کند و در اسرع وقت اقدامات لازم را برای مرمت و احیای آثار انجام دهد.
captcha