بعثت؛ منتی بزرگ از سوی خدا بر بندگان
کد خبر: 3591877
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۱
آیت‌الله خاتمی عنوان کرد:

بعثت؛ منتی بزرگ از سوی خدا بر بندگان

گروه سیاسی: نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان گفت: بعثت نبی مکرم اسلام نعمتی غیز قابل جایگزینی و منتی از سوی خدای متعال بر بندگان است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از زنجان، آیت‌الله علی خاتمی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان ظهر دیروز جمعه اول اردیبهشت ماه در خطبه‌های نمازجمعه زنجان اظهار کرد: انصاف در گفتار و عمل یکی از پیامدهای تقوای الهی است و معنای آن این است که نقاظ ضعف و قوت را با هم ببینیم و از بزرگ‌نمایی نقاط ضعف پرهیز کنیم.

آیت‌الله خاتمی با تبریک فرا رسیدن سالروز بعثت نبی مکرم اسلام، حضرت محمد مصطفی (ص) تصریح کرد: قرآن از بعثت به عنوان نعمت بزرگ، بی‌بدیل و غیرقابل جایگزین نام برده و در آیه 164 از سوره مبارکه آل‌عمران خدای متعال این اتفاق را منت بر مومنان عنوان کرده و می‌فرماید: «لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولًا مِنْ أَنْفُسِهِمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِنْ كَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُبِينٍ»؛ «به يقين خدا بر مؤمنان منت نهاد [كه] پيامبرى از خودشان در ميان آنان برانگيخت تا آيات خود را بر ايشان بخواند و پاكشان گرداند و كتاب و حكمت به آنان بياموزد قطعا پيش از آن در گمراهى آشكارى بودند».

نماینده ولی فقیه در استان زنجان با اشاره به اینکه منت به معنای نعمت بزرگ است، تاکید کرد: بعضی نعمت‌ها قابل جایگزینی هستند ولی بعثت نعمت بزرگی است که غیرقابل جایگزینی است یعنی وزن و سنگینی این نعمت از تمام نعمت‌هایی که ذات اقدس احدیت برای نوع بشر عنایت کرده ارزشمندتر و برجسته‌تر است.

آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه اصلی‌ترین وظیفه پیامبر اسلام همانند سایر پیامبران، مساله هدایت است، تاکید کرد: هدف پیامبران از اول تا اخر هدایت نوع بشر بود و برنامه پیامبر که خطاب به امتش فرمود، چیزی جز «اعبدوا الله» نبود.

امام جمعه زنجان با اشاره به آیات 124 تا 126 سوره مبارکه شعراء «إِذْ قَالَ لَهُمْ أَخُوهُمْ هُودٌ أَلَا تَتَّقُونَ؛ إِنِّي لَكُمْ رَسُولٌ أَمِينٌ؛ فَاتَّقُوا اللَّهَ وَأَطِيعُونِ؛ آنگاه كه برادرشان هود به آنان گفت آيا پروا نداريد؛ من براى شما فرستاده‏ اى در خور اعتمادم؛ از خدا پروا كنيد و فرمانم ببريد». همین‌ها نصیحت و پیام همه پیامبران الهی است و هدف همه پیامبران تقرب به درگاه الهی است.

آیت‌الله خاتمی تصریح کرد: ارسال رسل و انزال کتب همه برای اقامه قسط و عدل است که در آیه 25 سوره مبارکه حدید به این مساله اشاره شده: «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ...».

نماینده ولی فقیه در استان زنجان با اشاره به اینکه تشکیل حکومت الهی از دیگر اهداف پیامبران بود، گفت: در حکومت الهی، قانون الهی حاکم است و ویژگی آن حکومت بر اساس حکمت است و مصلحت فرد و جامعه در آن مورد توجه قرار دارد که در نهایت موجب سعادت دنیا و آخرت افراد می‌شود.

captcha