شاخص‌های 12گانه حکومت اسلامی در کلام امام علی(ع)
کد خبر: 3610155
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۵
خطیب جمعه تهران تشریح کرد:

شاخص‌های 12گانه حکومت اسلامی در کلام امام علی(ع)

گروه سیاسی: آیت الله موحدی کرمانی در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران به مناسبت ایام شهادت مولای متقیان؛ امام علی(ع) به تبیین 12 شاخص حکومت اسلامی که ایشان در عهدنامه مالک اشتر بیان کرده پرداخت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیت‌الله محمد علی موحدی کرمانی در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران با بیان  اینکه ما که حکومت اسلامی در این کشور بوجود آوردیم باید شاخص‌های این حکومت را بدانیم گفت: اگر این شاخص‌ها در حکومت بود آنگاه حکومت، اسلامی است.
وی افزود: امام علی(ع) برای حکومت اسلامی شاخص معین کرده است و این را در عهدنامه مالک اشتر بیان کرده است که به چند شاخص در این خطبه اشاره می‌کنم.
موحدی کرمانی در ادامه به تشریح شاخص‌‌های حکومت اسلامی از نگاه امیرالمومنین(ع) پرداخت و گفت: اولین شاخص توصیه و دوست داشتن مردم است. امام علی(ع) خطاب به مالک می‌فرمایند که به مردم رحم داشته باش و آنان را دوست بدار و مورد لطف قرار بده.
وی ادامه داد: شاخص دوم این است که حالت خودبینی و خودپسندی نباید در مسئولان وجود داشته باشد و مبادا از ستایش دیگران خوشحال شود. امام علی(ع) در این باره می‌فرماید: مواظب باش عجب و خودبینی تو را فرانگیرد. مبادا از مدح دیگران خوشت بیاید. اینها بهترین فرصت‌های شیطان برای نابودی کارهای نیک توست.
خطیب جمعه تهران با اشاره به اینکه سومین شاخص حکومت اسلامی انتقادپذیری مسئولان است، گفت: امیرالمومنین(ع) فرمود: هرکس که بدون ملاحظه سخن تلخ حق را به تو می‌گوید به خودت نزدیک نما.
موحدی کرمانی ابراز کرد: شاخص بعدی در انتخاب مسئولان از سوی حاکم است که اول باید بنیدشد و آنها را آزمایش کند و بعد به انتخاب کند. امام علی(ع) می‌فرماید: انسان‌های باتجربه را به کار بگمار. از خاندان خوشنام جامعه افراد را انتخاب کن و زندگی مادی این افراد را تأمین کن. این موجب می‌شود بتوانند به صلاح خود بپردازند و احساس کنند نیازی به تجاوز به بیت‌المال نیست و این حجتی می‌شود که اگر هم خیانت کردند عذری نداشته باشند.
وی اضافه کرد: شاخص پنجم آن است که وقتی به فردی مسئولیت دادی رهایش نکن. برای این کار باید دیده‌بان و جاسوس سری داشته باشی تا مسئولانت خیانت کنند. اما وقتی مسئولی خیانت کرد و برای تو از طریق جاسوسانت ثابت شد اولا او را تنبیه بدنی کن، ثانیا هرچه از اموال عمومی غارت کرده همه را به بیت‌المال برگردان و ثالثا او را خوار ساز و خائن معرفی کن.
موحدی کرمانی عنوان کرد: ششمین شاخص آن است که مواظب باش وزرایت سابقه بد نداشته باشند. علی(ع) فرمود: انسان‌های پاک و متدین را برای جلسات خصوصی انتخاب کن و در امور با آنها مشورت کن. ویژگی هفتم این است که با پرهیزکاران و راستگویان متصل باش و از آنان لحظه‌ای جدا نشو و آنان را به این عادت بده که تو را نستایند و مدح تو را نگویند. ستایش بی‌حد خودپسندی می‌آورد و انسان را به سرکشی وامی‌دارد.
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان اظهار کرد: شاخصه هشتم توجه به نیروهای مسلح است. از نگاه امام علی(ع) نیروهای مسلح قلعه‌های محکم مردم هستند که زینت والیان، عزت دین و فراهم ‌کننده امنیت برای مردم هستند و مردم آن زمان زندگی آرامی دارند که نیروهای مسلح سرافراز و قدرتمند باشند. پس به فکر حل مشکلات آنان باش و الطاف کوچک به آنان را هم فرموش نکن.
وی ابراز کرد: نهمین شاخصی که امیرالمومنین در عهدنامه مالک اشتر می‌گوید آن است که نگرانی‌ها و ناراحتی‌های مردم را بشناس و بکوش که مشکلات آنان را برطرف کنی و مگذار عقده‌ها بماند و انباشته گردد و به صورت دشمنی با تو در سینه‌ها حبس شود.
موحدی کرمانی با بیان اینکه امتیاز ندادن به دوستان و خویشاوندان به واسطه این نزدیکی به سایر مردم دهمین ویژگی و شاخص حکومت اسلامی است، گفت: امام علی(ع) می‌فرماید اگر چنین کردی ظالم خواهی بود و خداوند در کمین ظالمین است.
خطیب جمعه تهران افزود: یازدهمین شاخص ان است که حکم اسلامی در فکر رضای قاطبه مردم باشند نه اطرافیان و خواص. امیرالمومنین(ع) در این راستا می‌فرمایند که خشم عامه مردم خشنودی خواص را از بین می‌برد و تو در جامعه سقوط خواهی کرد.
موحدی کرمانی آخرین شاخص حکومت اسلامی را در نوع گرفتن مالیات دانست و گفت: امام علی(ع) می‌فرماید مالیات را بگیر اما باید بیشتر به فکر آبادی شهرها باشی. یعنی مبادا مالیات‌ سنگینی بر دوش مردم بگذاری و اگر می‌خواهی مالیات بگیری از کسی بگیر که امکانات را در اختیارش قرار داده‌ای. اگر کسی دنبال مالیات باشد بدون اینکه عمران و تولید و اشتغال فراهم کند از نگاه امام علی(ع) هم شهرها را خراب کرده و هم بندگان را هلاک نموده است.
خطیب جمعه تهران سپس با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب درباره دشمنی همیشگی امریکا با جمهوری اسلامی ایران گفت: امریکا دشمن ماست پس گول دشمن را نخورید و خوش‌بین نباشید و مبادا به آمریکا اعتماد کنید. مادامی که حامی جمهوری اسلامی هستیم و متمسک به قرآن و اهل بیت(ع) باشیم انتظار نداشته باشید که آمریکا به ما تبسمی نشان دهد و اگر هم نشان دهد دروغ می‌گوید و به دنبال گول زدن ماست.
وی در پایان اظهار کرد: امیدتان را از آمریکا قطع کنید و دل به مردم بدهید و اقتصاد را مقاومتی کنید و با این اقتصاد مقابل دشمن بایستید که این اصل و رمز مطلب است.
بنابراین گزارش خطیب جمعه تهران در خطبه اول نماز جمعه با تسلیت شهادت امام علی(ع) به ساحت مقدس حضرت ولی عصر(عج) به چند جمله درباه امیرالمومنین علی(ع) اشاره کرد و گفت: در ذخائر العقبی از عمر بن خطاب نقل شده است که شنیدم پیامبر(ص) فرمود که اگر 7 آسمان و 7 طبقه زمین در یک کفه قرار گیرد و ایمان علی(ع) در کفه دیگر، ایمان علی(ع) رجحان دارد.
وی افزود: همچنین در مودت القربی از عمر نقل شده که به علی(ع) گفتم اگر دریا مرکب شود و تمام درختان قلم، و تمام انس نویسنده و تمام جنیان حسابگر، نمی‌توانند فضایل تو را احصا کنند. در کنزالعمال به نقل از پیامبر اکرم(ص) آمده است که علی(ع) بهترین انسان‌هاست و هرکس شک کند کافر است.
موحدی کرماتی عنوان کرد: خلیل بن احمد (از علمای اهل سنت) می‌گوید که اینکه همه به علم علی نیاز داشتند و علی از همه بی‌نیاز بود دلیل بر آن است که علی امام همه است. چه بگویم در مورد کسی که دوستانش از ترس لب فروبستند و فضایلش را نگفتند و دشمنانش تا توانستند نسبت به کتمان فضایلش تلاش کردند اما شرق و غرب عالم را فضایل علی پر کرده است.
وی در پایان گفت: از ابوبکر نقل شده که از پیامبر(ص) شنیدم که فرمود هیچ انسانی از صراط عبور نمی‌کند مگر آنکه باید جواز عبور را از علی(ع) اخذ کند.

captcha