برگزاری محفل انس قرآن با حضور مهمانان آسمانی
کد خبر: 3620579
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۰۱:۲۷

برگزاری محفل انس قرآن با حضور مهمانان آسمانی

گروه مسابقات: در پایان رقابت های بیست و دومین دوره جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت محفل انس با قرآن در حرم حضرت احمدابن موسی(ع) و با حضور مهمانانی آسمانی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) به فارس، محفل انس با قرآن با حضور شرکت کنندگان در بیست و دومین دوره جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت شامگاه امروز 27 تیرماه برگزار شد.
این محفل نورانی که در شبستان امام خمینی(ع) آستان مقدس حضرت احمدابن موسی(ع) برگزار شد مهمانان ویژه ای داشت که هر کدام اگرچه سال ها قبل تر بال پرواز گشوده و راهی آستان یار و دیار دلدار شده بودند، اما از ابتدا تا انتهای مراسم گوش جان سپرده بودند به کلام حضرت معبود.
صحبت از شهدایی هست که آمده بودند تا فضای شهر و دیار عاشقان و سومین حرم اهل بیت(ع) را معنویتی صد چندان ببخشند. 21 شهید گمنام دفاع مقدس
 که مردم شهر از روزها قبل به انتظار، چشم به عبور آنها از دروازه قرآن دوخته بودند، حالا در محفل نورانی انس با قرآن به هم رسیده بودند تا دلتنگی غریبانه این شهدا را شریک شوند. برای همین بود که اشک ها را فرش و نفس ها را واژه کردند بر سر راهشان و غزل سرودند برای  گمنامی شان.
مراسم با تلاوت آیات 168 به بعد سوره مبارکه آل عمران توسط حمیدرضا نداف، قاری ممتاز کشوری به صورت رسمی آغاز شد و در ادامه نیز آیت الله سیدعلی اصغر دستغیب، تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) به بیان سخنانی پرداخت.
وی به دو مناسبت در مراسم تدارک دیده شده اشاره کرد و با تأکید بر اینکه  این دو مراسم کاملاً با هم مرتبط و در راستای هم هستند، گفت: حركت قرآنی وزارت بهداشت، گامی در جهت ادای تكلیف الهی است. این حضور نورانی به بركت شهدا و بزرگمردانی كه حق حیات به گردن آحاد ملت ایران دارند، است.
آیت‌الله دستغیب با یادآوری اینكه شهدا تمام نفس خود را در مسیر الی‌الله قرار دادند، به خطبه‌هایی از نهج‌البلاغه امیرالمؤمنین(ع) اشاره كرد و گفت: در نهج‌البلاغه به خوبی رابطه میان قرآن و كسانی كه در راه خدا جان خود را فدا كرده‌اند و به شهادت نائل شده‌اند، وجود دارد.
تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) اظهار كرد: در این خطبه‌ها آمده است که مولی‌الموحدین(ع) بعد از جنگ صفین در مورد شهدای این جنگ فرمودند؛ كسانی كه شهید شدند، ضرر نكردند، امروز شاید به ظاهر زنده نباشد اما در حقیقت حیات دارند چنانچه در دو آیه از قرآن كریم نیز آمده است كه شهدا را مرده مپندارید بلكه آن‌ها زنده هستند.
وی با بیان اینكه دنیا و مشكلات آن شهدا را در بر نگرفت، گفت: به خدا قسم كه شهدا به لقاءالله نائل شده‌اند و بعد از آنكه در مهلكه‌ها فی سبیل‌الله جان خود را دادند، در محل امن به سر می‌برند.
آیت‌الله دستغیب، شهدا را مصداق بارز عاملان به قرآن كریم دانست و افزود: شهدا تنها به خواندن قرآن اكتفا نكردند بلكه آیات الهی را هم در عرصه فردی و هم در عرصه اجتماعی در عمل به منصه ظهور رساندند.
وی با تأكید بر اینكه این ارواح طیبه این شهدا قطعاً در این محفل نورانی حضور دارند، خطاب به قرآنیان وزارت بهداشت گفت: شما كه حامی قرآن هستید و خداوند این توفیق و افتخار را نصیب شما كرده است، متوجه باشید كه چه وظایفی را برعهده دارید. یكی از این وظایف تدبر و دقت كردن در اقامه فرایض الهی است.
اولیت آستان مقدس حضرت احمد ابن موسی(ع) نماز را یكی از نمونه‌های فرایض الهی كه اقامه آن نخستین برنامه یك نظامی اسلامی و امت قرآنی است عنوان کرد و گفت: باید سعی كنیم سنت‌ها را احیا كرده و بدعت‌ها را بیرون برانیم.
آیت‌الله دستغیب در ادامه با اشاره به در پیش بودن سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) حدیثی از آن امام درباره شیوه تلاوت قرآن را یادآوری کرد و افزود: یكی از اصلی‌ترین نكاتی كه باید در تلاوت قرآن مورد توجه قرار دهیم، توجه به حق تلاوت است و یك نمونه از حق تلاوت قرآن این است که آن را با ترتیل و شمرده شمرده بخوانیم.
عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: همچنین حق تلاوت قرآن كریم این است كه آن را بفهمیم و درك كنیم و به آموزه‌های آن عمل كنیم و به وعده‌های الهی امید داشته باشیم.
آیت‌الله دستغیب در ادامه تقارن دو برنامه وداع با شهدا و همچنین محفل قرآنی در حرم مطهر امامزاده شاهچراغ(ع) را به فال نیك گرفت و گفت: امیدواریم این نتیجه حضور در این برنامه معنوی این باشد كه به عهد خود با قرآن و پیامبر(ص) پایبند باشیم و ان‌شاءالله با صبر و استقامت در راه حفظ حریم قرآن و عترت گام برداریم.
تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) در پایان برگزاری 22 جشنواره قرآنی در وزارت بهداشت را كاری ارزشمند دانست و گفت: این کار ارزشمند می تواند یکی از وسیله های ترویج و گسترش فرهنگ قرآنی در جامعه و در بین دانشجویان باشد.
در بخش دیگری از این محفل نورانی گروه تواشیح محمدرسول الله(ص) که بزرگترین گروه تواشیح کشور است به اجرای قطعه ای در وصف شهدا با عنوان سوره های سرخ پرداخت و پس از آن قطعه ای در وصف حضرت احمدابن موسی شاهچراغ (ع) اجرا کردند.
این اثر برای اولین بار بود که اجرا می شد.
captcha