عواقب تهمت از نگاه قرآن/ تهمت زننده؛ ‌رسواترین خلایق در آخرت
کد خبر: 3663371
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۵
در تفسیر سوره هود مطرح شد؛

عواقب تهمت از نگاه قرآن/ تهمت زننده؛ ‌رسواترین خلایق در آخرت

گروه فعالیت‌های قرآنی: در سوره هود، اجرای حد شرعی، عدم قبول گواهی و شهادت و فاسق بودن از مجازات افراد تهمت‌زننده بیان شده کمااینکه فرد تهمت‌زننده، رسواترین انسان‌ها در آخرت است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، آیت‌الله سید احمد میرعمادی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه خرم‌آباد، ظهر امروز سه‌شنبه، 23 آبان در جلسه هفتگی تفسیر قرآن‌کریم در جمع کارکنان اداره‌کل آموزش فنی و حرفه‌ای لرستان، گفت: در آیه 18 سوره مبارکه هود با این مضمون «وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَری‏ عَلَی اللَّهِ کَذِباً أُولئِکَ یعْرَضُونَ عَلی‏ رَبِّهِمْ وَ یقُولُ الْأَشْهادُ هؤُلاءِ الَّذینَ کَذَبُوا عَلی‏ رَبِّهِمْ أَلا لَعْنَةُ اللَّهِ عَلَی الظَّالِمین» بزرگ‌ترین تهمت‌ها، افترا به خداوند بیان شده است این در حالی‌است که گاهی افترا و تهمت به خدای متعال و پیامبران است، گاهی تهمت به زنان و مردان مؤمن است که در این‌صورت باید حد شرعی را جاری کرد البته تهمت و افترا به جهت تضعیف دین نیز از مصادیق تهمت است که باعث ایجاد بدعت در دین می‌شود.
وی با بیان این‌که ظالم‌ترین افراد کسی است که به خدا نسبت دروغ ببندد و به زنان و مردان مؤمن تهمت بزند، اظهارکرد: در سوره نور آمده است کسانی‌که به زنان و مردان مؤمن تهمت زده و نتوانند چهار شاهد بیاورند باید حد شرعی ۸۰ تازیانه را بر آنها اجرا کرد.
آیت‌الله میرعمادی با بیان این‌که در تفسیر آیه 18 سوره هود مجازات انسان تهمت‌زننده بیان شده است، عنوان کرد: اجرای حد شرعی، عدم قبول گواهی و شهادت، مجازات‌های فرد تهمت‌زننده است این در حالی‌است که فرد تهمت‌زننده فاسق شمرده می‌شود و لعنت خدا بر فاسقان است.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان در تشریح نمونه‌هایی از مصادیق تهمت که در قرآن بیان شده است به داستان حضرت یوسف اشاره و با بیان این‌که همسر عزیز مصر به‌دلیل جاه‌طلبی به حضرت یوسف تهمت رابطه نامشروع زد، اضافه کرد: همسر عزیز مصر وقتی به هدفش نرسید به پیامبر خدا تهمت رابطه نامشروع بست این در حالی‌است که تهمت و افترا به‌ویژه در رابطه با مسائل ناموسی ویران‌کننده و خانمان‌سوز است.
امام‌جمعه خرم‌آباد با بیان این‌که انسان مؤمن باید خود را از مواضع تهمت دور کند، عنوان کرد: یک مرد نامحرم نباید در یک مکان خلوت با زن نامحرم باشد و زمینه تهمت را فراهم کنند این در حالی‌است که تهمت و افترا ناشی از سوء‌ظن است.
این مفسر قرآن‌کریم تهمت به حضرت مریم را از دیگر مصادیق تهمت در قرآن دانست و با بیان این‌که حضرت مریم بدون این‌که همسری داشته باشد، فرزندش حضرت عیسی را به دنیا آورد، خاطرنشان کرد: عده‌ای به حضرت مریم تهمت زدند و آن حضرت برای این‌که پاکدامنی خود را ثابت کنند گفت از این نوزاد پبرسید که به امر خدا حضرت عیسی در گهواره شروع به صحبت کردن، کرد.
وی آدم تهمت‌زننده را رسواترین خلایق در آخرت دانست و با بیان این‌که ظالم‌ترین افراد کسی است که به خدا نسبت دروغ ببندد، عنوان کرد: انسان تهمت‌زننده در دادگاه عدل الهی حاضر می‌شود در حالی‌که منادی ندا می‌دهد این کسی بود که به خدا و مؤمنین تهمت و افترا بسته و لعنت خدا بر تهمت‌زنندگان باد.
آیت‌الله میرعمادی با بیان این‌که روایات فراوانی در خصوص مذمت تهمت زدن بیان شده است، عنوان کرد: در حدیثی از امام صادق(ع) آمده است که هنگامی شخصی به شخص دیگری تهمت می‌زند ایمانش از بین می‌رود همانند حل شدن نمک در آب، و در جای دیگری فرمودند که حرمت کعبه بسیار بالاست اما حرمت مؤمن از حرمت کعبه بالاتر است.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان آن‌گاه که به برادر دینی به برادر دیگری تهمت می‌زند، دیگر پیوند و حرمتی بین آنها وجود ندارد، اظهارکرد: در روایتی از پیامبر اکرم(ص) آمده است: هر کس به مرد یا زن مؤمن تهمت بزند به خداوند در قیامت او را بر تلی از آتش قرار می‌دهد.
captcha