تطیبق نادرست مفاهیم قرآن، علت ظهور خوارج است
کد خبر: 3675596
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۶
مفتی سابق مصر:

تطیبق نادرست مفاهیم قرآن، علت ظهور خوارج است

گروه بین‌الملل: علی جمعه تصریح کرد: عدم فهم صحیح آیات قرآن و سنت نبوی و تطبیق نادرست مفاهیم قرآن علت ظهور خوارج است.

 عدم فهم قرآن و سنت عامل به‌وجود آمدن خوارجبه گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه خبری الفجر؛ علی جمعه، مفتی سابق مصر در برنامه «والله العالم» که از شبکه ماهواره‌ای «سی بی سی» پخش می‌شود، در سخنانی گفت: تطبیق نادرست مفاهیم قرآن و عدم فهم صحیح آیات قرآنی و سنت نبوی سبب می‌شود که برخی خود گمراه شوند و دیگران را نیز گمراه کنند که اینان همین خوارج هستند.

وی افزود: خوارج گروهی منحرف از مسیر صحیح دین هستند که شروط فهم و قواعد تطبیق متون دینی قرآنی و روایی را رعایت نمی‌کنند.

مفتی سابق مصر همچنین گفت: عمان، الگوی خوب و ارزنده‌ای برای مقابله و مبارزه با تفکر خوارج بوده و توانستند بر آراء و افکار آنان پیروز شوند.

گفتنی است که در تاریخ اسلامی، خوارج، گروهی از مسلمانان که در میانه و پس از جنگ صفین و قضیه حکمیت، بر امام علی(ع) خروج کردند و سپس با ایجاد ناامنی، جنگ نهروان را به راه انداختند.

پس از شکست نهروان بازماندگان این گروه، بر پایه آراء خود جریان اجتماعی، سیاسی، نظامی و اعتقادی خاصی را پدید آوردند و در طول زمان به شاخه‌های متعدد تقسیم شدند و بخش‌هایی از قلمرو اسلامی را تصرف کردند.

برخی علمای الازهر و اندیشمندان و مفتیان جهان اسلام، گروه‌های تکفیری و تروریستی از جمله داعش را خوارج زمان معرفی می‌کنند/.

captcha