سند سکونتگاه‌های غیر رسمی استان مرکزی اجرایی می‌شود
کد خبر: 3679041
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۵
دانشمند:

سند سکونتگاه‌های غیر رسمی استان مرکزی اجرایی می‌شود

گروه اجتماعی: رئیس گروه اجتماعی، فرهنگی و سازمان‌های مردم نهاد استان مرکزی با اشاره به تدوین نهایی «برنامه عملیاتی دستگاه‌های اجرایی استان در سکونتگاه‌های غیر رسمی» گفت: 29 دستگاه اجرایی در این برنامه دخیل هستند و بالغ بر 495 عنوان برنامه برای آنها تعیین شده است.

معصومه دانشمند، رئیس گروه اجتماعی، فرهنگی و سازمان‌های مردم نهاد استان مرکزی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، با بیان اینکه دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری برگزاری در حال تدوین نهایی «برنامه عملیاتی دستگاه‌های اجرایی استان در سکونتگاه‌های غیر رسمی»، گفت: ستاد بازآفرینی شهری بیشتر بر روی مباحث عمرانی سکونتگاه‌های غیر رسمی تأکید دارد و در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی کاری کمتر به آن پرداخته است؛ لذا این برنامه عملیاتی با دیدگاه حوزه اجتماعی و فرهنگی تنظیم شده است.
وی ادامه داد: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری بر اقدام فوق العاده در بحث آسیب‌های اجتماعی و اینکه سکونتگاه‌های غیررسمی جزو پنج آسیب اصلی کشور محسوب می‌شوند، این برنامه، وظایف دستگاه‌ها در سکونتگاه‌های غیر رسمی را مشخص و اقدامات فوق العاده‌ای که باید در کاهش آسیب‌ها انجام شود را، بطور شفاف تعیین کرده است. در این برنامه برای ستاد بازآفرینی شهری و اداره راه و شهرسازی وظایف و برنامه‌های اجتماعی و فرهنگی در حوزه اجتماعی و فرهنگی مشخص شده است.
دانشمند تصریح کرد: 29 دستگاه اجرایی استان در این برنامه عملیاتی دخیل هستند که تااکنون با اکثر دستگاه‌ها تفاهم نامه انعقاد شده است. اقدامات عملیاتی تمام دستگاه‌ها تنظیم شده که بالغ بر 495 عنوان برنامه عملیاتی می‌شود، این برنامه عملیاتی برای تمام مدیران دستگاه‌ها جهت تشریح ارسال شده و اکثر آنها موافقت خود را با انجام این برنامه‌ها به دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری ارسال کرده‌اند.
رئیس گروه اجتماعی، فرهنگی و سازمان‌های مردم نهاد استان با بیان اینکه این برنامه عملیاتی همچون سند آسیب‌های اجتماعی با توافق و اعلام دستگاه‌های اجرایی نهایی شده است، گفت: برای تدوین این برنامه ساعت‌ها کار کارشناسی شده و به محض اینکه به امضای استاندار برسد به تمام 29 دستگاه، ابلاغ و در سال آتی لازم اجرا می‌شود.
وی گفت: ناظر این برنامه عملیاتی، اداره‌کل دادگستری استان است، مهمترین هدف این سند، افزایش سرمایه اجتماعی در شاد زیستن و اعتماد اجتماعی است چراکه متأسفانه در سکونتگاه‌های غیر رسمی آنطور که شایسته است نتوانستیم به خیلی از مباحث اجتماعی و فرهنگی بپردازیم.
رئیس گروه اجتماعی، فرهنگی و سازمان‌های مردم نهاد استان مطرح کرد: سند آسیب‌های اجتماعی روی کاهش آسیب اجتماعی تکیه دارد و پروژه عظیمی است؛ لذا نمی‌توان با تکیه بر این سند در هر آسیبی همچون سکونتگاه‌های غیر رسمی در قالب عنوان برنامه جزئی وارد شد و اگر این اتفاق هم می‌افتاد عملاً به دلیل ازدیاد برنامه‌ها، سند قابلیت اجرا پیدا نمی‌کرد.
دانشمند در پایان بیان کرد: مدت زمان اجرای این سند بصورت آزمایشی یک سال در سکونتگاه‌های غیر رسمی اراک و ساوه است، شهرستان‌های دیگر استان همچون خمین نیز سکونتگاه غیر رسمی دارند اما چون مصوب ستاد بازآفرینی شهری نشده است نمی‌توانیم برنامه عملیاتی در این مناطق داشته باشیم.

captcha