احتمال افزایش کرسی‌های حزب‌الله در پارلمان لبنان
کد خبر: 3711738
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۰
تحلیلگر لبنانی در گفتگو با ایکنا اعلام کرد:

احتمال افزایش کرسی‌های حزب‌الله در پارلمان لبنان

گروه بین‌الملل - در حالی که مردم لبنان از ساعات ابتدایی صبح امروز برای انتخابات پارلمانی این کشور به پای صندوق‌های رای می‌روند، یک تحلیلگر لبنانی پیش‌بینی تعدادی از کارشناسان سیاسی را افزایش چشمگیر تعداد کرسی‌های نمایندگان مقاومت در پارلمان عنوان کرد.

پیش‌بینی افزایش چشمگیر کرسی‌های نمایندگان حزب‌الله در پارلمان لبنان/ آماده

مروه عثمان، استاد دانشگاه بین‌المللی لبنان و دانشگاه معارف و تحلیلگر مسائل سیاسی، در گفتگو با ایکنا گفت: با توجه به این که امسال ساز و کار رای‌گیری در انتخابات پارلمانی نسبت به گذشته تغییرات زیادی داشته، پیش‌بینی دقیق نتایج انتخابات دشوار است.

وی با بیان این که براساس قانون جدید که در آن انتخابات ترکیبی است، رای‌دهندگان هم باید به فهرست‌‌ها رای بدهند و هم یک نفر را از فهرستی که به آن رای می‌دهند به عنوان نامزد برگزیده خود انتخاب کنند، گفت: نمی‌توان به طور قطع پیش‌بینی کرد که این تغییرات چه تاثیری بر اولویت‌های رای‌دهندگان و نتیجه کلی انتخابات خواهد گذاشت.

عثمان افزود: البته بسیاری از کارشناسان  تحلیلگرانی که متن قانون جدید را مطالعه کرده‌اند، می‌گویند به احتمال زیاد سهم بسیاری از احزاب عمده سیاسی در پارلمان کاهش می‌یابد. با این حال تعدادی از کارشناسان هم پیش‌بینی کرده‌اند که سهم حزب‌الله و احزاب و نامزد‌های وابسته به آن از کرسی‌های پارلمان شاهد افزایش چشمگیری نسبت به گذشته خواهد بود.

وی تاکید کرد: حزب‌الله پرقدرت‌ترین نیروی سیاسی در لبنان و تنها حزب فعال مقاومت علیه رژیم صهیونیستی و دنباله‌های تکفیری تروریستی آن است و این مسائل در نحوه  رای دادن لبنانی‌ها بسیار اثرگذار هستند.

این تحلیلگر سیاسی ادامه داد: بسیاری از لبنانی‌ها معتقدند با توجه به فداکاری‌های حزب‌الله برای امن نگه داشتن لبنان در زمانی که منطقه به شدت درگیر تروریسم است، رای دادن به حزب‌الله یک وظیفه ملی و اخلاقی است.

پیش‌بینی افزایش چشمگیر کرسی‌های نمایندگان حزب‌الله در پارلمان لبنان

وی افزود: علاوه براین، سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله، وعده داده است که همانند گذشته تمرکز اصلی این گروه مقاومت به مسائل داخلی و خدمت‌رسانی به مردم معطوف باشد که این امر محبوبیت زیادی برای حزب‌الله در سراسر کشور ایجاد کرده است.  

این استاد دانشگاه همچنین با بیان این که برای اولین بار انتخابات در یک روز برگزار می‌شود، گفت:  در گذشته انتخابات در طی چند روز برگزار می‌شد و بسیاری از افراد برگه رای‌هایی را که از سران قبایل یا احزاب گرفته بودند، با خود به حوزه رای‌گیری می‌آوردند، که این مسئله احتمال تاثیرگذاری و دست‌کاری در نتایج در مراحل مختلف را ایجاد می‌کرد.  ‌

وی اظهار کرد: اما در این انتخابات، برگه‌های رای‌گیری چاپ شده هستند و در مراکز رای‌گیری ارائه می‌شوند که این مسئله شفافیت برگزاری انتخابات را افزایش می‌دهد. در مجموع تغییرات قانون انتخابات خبر خوبی برای شهروندان لبنانی است چرا که احتمال فساد و دستکاری درانتخابات کاهش می‌یابد و مردم بهتر می‌توانند بر اساس اولویت‌های خود نمایندگانشان را انتخاب کنند.

عثمان همچنین امکان حضور لبنانی‌های خارج از کشور در رای‌گیری را تغییر مهمی در این دوره از انتخابات دانست و گفت: برخی نگران آن هستند که شرکت میلیون‌ها لبنانی‌ خارج از کشور در انتخابات با توجه به این که آن‌ها درک کاملی از شرایط داخلی و مسائل روزمره مردم ندارند، تاثیر منفی در نتایج انتخابات داشته باشد اما بسیاری مثل من معتقدند که این حق آن‌هاست.

وی در بخش دیگری از گفتگو نتیجه انتخابات لبنان را برای منطقه مهم ارزیابی کرد و گفت: لبنان یک نمونه کوچک از کل منطقه است تنش‌ها و درگیری‌های منطقه مربوط به آن می‌شود. بنابراین نتایج انتخابات امروز می‌تواند تصویری از فضای سیاسی آینده خاورمیانه را هم ارائه کند.

 انتهای پیام

captcha