مزایای مدارک تخصصی حافظان قرآن چه میزان محقق می‌شود/ چه نهادهایی بی‌توجهند
کد خبر: 3725579
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۳
ایکنا گزارش می‌دهد؛

مزایای مدارک تخصصی حافظان قرآن چه میزان محقق می‌شود/ چه نهادهایی بی‌توجهند

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ بنا بر مصوبات نهادهای بالادستی مانند شورای توسعه فرهنگ قرآنی و ... در زمینه ارائه تسهیلات به دارندگان مدرک تخصصی آزمون ارزیابی و اعطای مدرک به حفاظ، امتیازاتی برای این افراد مشخص شده است.

مزایای مدارک تخصصی حافظان قرآن چه میزان محقق می‌شود/ چه نهادهایی بی‌توجهند

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ آزمون‌ ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حفاظ قرآن کریم هر سال طی چهار مرحله از سوی سازمان دارالقرآن الکریم برگزار می‌شود و طی هر سال نیز هزاران نفر از حفاظ قرآن کریم در اجزاء مختلف در این آزمون شرکت می‌کنند که بعضاً نیز حائز رتبه‌های مختلف در این آزمون می‌شوند.
به افرادی که در آزمون‌های ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان پذیرفته شوند، درجات مختلفی اعطا می‌شود؛ به طوریکه حافظ ممتاز قرآن، آشنا به تفسیر و علوم قرآنی و دارای 10 سال سابقه تدریس و تربیت حافظان قرآن کریم به عنوان «استاد حفظ قرآن»، حافظ مسلط بر تلاوت ترتیل کل قرآن از حفظ و ترجمه آیات و مفردات قرآن به عنوان «حافظ ممتاز قرآن»، حافظ مسلط بر خواندن کل قرآن از حفظ همراه با درک معنای آیات به عنوان «حافظ کل قرآن»، حافظ مسلط بر خواندن 20 جزء پیوسته قرآن از حفظ، همراه با درک معنای آیات به عنوان «حافظ 20 جزء قرآن» و حافظ مسلط بر خواندن 10 جزء پیوسته قرآن از حفظ، همراه با درک معنای آیات به عنوان «حافظ 5 جزء قرآن» شناخته می‌شود.
بنابر مصوباتی که از گذشته از سوی نهادهای بالادستی مانند شورای توسعه فرهنگ قرآنی و ... در زمینه ارائه تسهیلات به دارندگان مدرک تخصصی آزمون ارزیابی و اعطای مدرک به حفاظ وجود دارد، امتیازاتی برای این افراد مشخص شده که سازمان دارالقرآن الکریم پیگیر ارائه این تسهیلات به دارندگان مدرک است. حال بررسی این موضوع که تسهیلات درنظر گرفته شده برای حفاظ تا چه میزان در کشور محقق شده و سازمان‌ها و نهادهای مختلف به مصوبات موجود در این زمینه پایبند بوده و آن‌ها را عملیاتی می‌کنند، نیازمند تحقیقی جامع و دقیق است.
در همین راستا و جهت اطلاع از میزان عملیاتی شدن این تسهیلات برای دارندگان مدرک تخصصی حفاظ در سطح کشور به گفت‌و‌گو با چند نفر از دارندگان این مدرک تخصصی پرداختیم که در ادامه بدان اشاره می‌شود.
هاشم سلطان‌نژاد، نفر اول رشته حفظ قرآن در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران در رابطه با میزان عملیاتی شدن تسهیلات اعطایی به دارندگان مدرک تخصصی حفاظ قرآن کریم گفت: احتساب این مدرک به عنوان مدرک استخدامی در برخی نهادها عملیاتی می‌شود، ولی در برخی سازمان‌های دیگر این اتفاق رخ نمی‌دهد. همچنین، طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر احتساب این مدارک در بنیاد ملی نخبگان، دارندگان این مدرک به عنوان نخبه محسوب نمی‌شوند و تنها دارا بودن این مدرک امتیازی در این زمینه برای ایشان دارد و شرط کافی برای نخبه شدن نیست.
این حافظ بین‌المللی قرآن کریم ادامه داد: برخی از دوستان بنده با أخذ این مدرک توانستند در نهادهایی مانند آموزش و پرورش استخدام شوند ولی برخی از نهادها این مدرک را قبول نمی‌کنند. یکی از مواردی که در قانون وجود دارد، این است که در قانون اشاره شده که تنها مدرک معتبر، همین مدرک حفاظ است، ولی این امر هنوز در برخی نهادها و سازمان‌ها جا نیفتاده به طوری‌که برخی نهادها این مدرک را اصلا نمی‌پذیرند و برخی دیگر نیز برای خود آزمون ورودی جداگانه قرار می‌دهند و اعتنای چندانی به این مدرک نمی‌کنند.
نفر اول رشته حفظ قرآن در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران افزود: نهادی مانند آموزش و پرورش در گذشته جدای از طرح ارزیابی و اعطای مدرک به حفاظ، خود برای حفاظ قرآن کریم در اجزاء مختلف امتیازاتی قائل بود برای مثال در بحث نقل و انتقال فرهنگیان برای کسانی که حافظ قرآن بودند، تسهیلات و امتیازاتی قائل بود که البته هم‌اکنون برای کسانی که حتی مدرک آزمون ارزیابی را دارا هستند نیز این امتیاز را قائل نیستند و این افراد باید در آزمون جداگانه شرکت کنند و این مدرک برای نقل و انتقال و استخدام تنها امتیازی در کنار امتیازات دیگر محسوب می‌شود.
سلطان‌نژاد تصریح کرد: یکی از نقاط ضعف این مدرک نیز این است که کسانی دارای مدارک تحصیلی سطح بالا مانند کارشناسی ارشد و دکترا هستند که دارا بودن این مدرک برای ایشان تسهیلات چندانی را فراهم نمی‌کند که مسئولان باید در این زمینه نیز فکری داشته باشند.
محمدسعید خواجه احمدی، دارنده مدرک درجه 2 حفظ قرآن کریم از آزمون ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حفاظ قرآن کریم نیز در رابطه با تسهیلات درنظر گرفته شده برای این آزمون اظهار کرد: بنده به تازگی مدرک درجه 2 خود را أخذ کرده‌ام ولی زمانی که مدرک درجه 3 این آزمون را داشتم، از برخی تسهیلات آن برای تحصیل رایگان در دانشگاه استفاده کردم.
وی ادامه داد: اخیراً استفاده از این تسهیلات برای دارندگان آن خیلی مشکل شده است. امثال بنده که قبلا از این تسهیلات استفاده می‌کردیم، با مشکلات کمتری مواجه بودیم، ولی اخیرا برای کسانی که به ویژه در یکی دو سال اخیر این مدرک را کسب کرده‌اند، مصوبه و بخش‌نامه‌ای که مربوط به استفاده از این تسهیلات بوده، خیلی مشکل شده است.
خواجه‌احمدی با بیان اینکه تسهیلات درنظر گرفته شده برای حفاظ در این طرح قرآنی کافی نیست، تصریح کرد: این تسهیلات باید خیلی بیشتر و گسترده‌تر باشد تا بتواند علاقه‌مندان به حفظ قرآن کریم را برای شرکت در این آزمون و دستیابی به مدرک تخصصی تشویق کند.
دارنده مدرک درجه 2 حفظ قرآن کریم با بیان اینکه بسیاری از حفاظ در استفاده از این مدرک و تسهیلات آن دچار مشکل شده‌اند، ادامه داد: از سازمان دارالقرآن الکریم تقاضا داریم که مشکلات موجود برای حفاظ را پیگیری کند تا عزیزان حافظ قرآن کریم که دارنده این مدرک تخصصی هستند، بتوانند از مزایای آن به خوبی استفاده کنند.
وی تصریح کرد: برای مثال اشاره می‌کنم که خود بنده که هم‌اکنون در آموزش و پرورش مشغول فعالیت هستم، هنگامی که قصد داشتم تا مدرک درجه 3 خود را اعمال کنم و از مزایای آن که ارتقای گروه شغلی بود، بهره‌مند شوم، مسئولان آموزش و پرورش به بنده اعلام کردند که این مصوبه با اینکه در هیئت دولت به تصویب رسیده، ولی هنوز به ما اعلام نشده است و عملاً بنده را از این مزایا محروم کردند.
عاطفه رفیع‌منزلت، از دیگر دارندگان مدرک تخصصی حفظ قرآن کریم که مدرک درجه 2 آزمون ارزیابی حفاظ را در اختیار دارد نیز در رابطه با تسهیلات این طرح قرآنی و میزان اثرگذاری آن بیان کرد: بنده هنگامی که مدرک درجه 3 این آزمون تخصصی را داشتم، توانستم از تسهیلات آن در پرداخت هزینه دانشگاه استفاده کنم و اگر تسهیلات این طرح قرآنی هم‌اکنون نیز که بنده مدرک درجه 2 را دریافت کرده‌ام، مانند گذشته باشد، خوب است، اما بنده از تعدادی از دوستانی که این مدرک تخصصی را دریافت کرده‌اند، شنیدم که این تسهیلات دیگر وجود ندارد که اگر اینگونه باشد، واقعاً مطلوب نیست.
رفیع‌منزلت با بیان اینکه تسهیلات ارائه شده برای دارندگان مدرک تخصصی حفظ قرآن کریم واقعا کافی نیست، ادامه داد: بنده به جز مدرک تخصصی حفظ قرآن کریم، مدارک دیگری نیز در این زمینه دریافت کرده‌ام و هنگامی که خواستم برای مثال از مزایای این مدارک در کانون نخبگان استفاده کنم، با مشکل مواجه شدم.
وی با بیان اینکه تسهیلات درنظر گرفته شده برای دارندگان مدرک تخصصی به حفاظ تأثیرگذار نیست، تصریح کرد: علاوه بر این، برای استفاده از همین میزان تسهیلاتی که برای این طرح قرآنی در نظر گرفته شده نیز مشکلاتی وجود دارد و همگان نمی‌توانند به خوبی از مزایای آن بهره‌برداری لازم را داشته باشند.
رفیع‌منزلت با اشاره به اینکه هرچقدر میزان تسهیلات برای دارندگان مدرک تخصصی حفظ قرآن بیشتر باشد، میزان اثرگذاری آن نیز بیشتر خواهد بود، گفت: البته اگر تمامی مصوباتی که تاکنون برای این طرح درنظر گرفته شده،‌ اجرا شود نیز امر مبارکی است تا ان‌شاءالله همه دارندگان این مدرک بتوانند از تمامی مزایای آن بهره‌مند شوند.
همچنین، مریم جان‌نثاری، دارنده مدرک درجه 2 حفظ قرآن کریم نیز در سخنانی در این زمینه اظهار کرد: آنطور که بنده اطلاع دارم، دارندگان مدرک تخصصی حفظ قرآن می‌توانند از برخی مزایای این طرح قرآنی مانند پرداخت هزینه دانشگاه و یا ارتقاء سطح شغلی خود در نهادها و دستگاه‌های مختلف استفاده کنند.
وی با بیان اینکه بنده خود زمانی که مدرک درجه 3 داشتم، درصدی از هزینه‌های دانشگاهی خود را با استفاده از مزایای این طرح پرداخت کردم، ادامه داد: با توجه به اینکه آزمون ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حفاظ آزمون بسیار سخت و مشکلی است، می‌توان تسهیلات بیشتری را برای آن در نظر گرفت.
جان‌نثاری اظهار کرد: یکی از مسائلی و مشکلاتی که در رابطه با تسهیلات طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حفاظ وجود دارد این است که برای مثال برای کسانی که مدرک تحصیلی دانشگاهی کارشناسی ارشد دارند، دارا بودن مدرک تخصصی حفظ از لحاظ مدرک تحصیلی برای آن‌ها مزیتی نخواهد داشت که در این رابطه قانون باید به سمتی برود که این افراد بتوانند از مزایای بیشتری در دیگر زمینه‌ها برخوردار شوند.
در پیگیری‌های خبرنگار ایکنا برای دریافت پاسخ به پرسش‌های این حافظان قرآن کریم، قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در رابطه با پیگیری این سازمان در تحقق حداکثری تسهیلات در نظر گرفته شده برای دارندگان مدرک تخصصی حفظ قرآن کریم اظهار کرد: مسئله تسهیلات در نظر گرفته شده برای دارندگان این مدرک تخصصی ابلاغیه سازمان مدیریت و استخدامی کشور و قانون است و اگر این امر در نهاد یا سازمانی رعایت نمی‌شود، عزیزان دارنده مدرک تخصصی می‌توانند به ما اطلاع‌رسانی کنند تا این مسئله از طریق سازمان پیگیری شود.

برطبق گفته‌های این تعداد از حافظان قرآن و دیگر حفاظی که با این خبرگزاری تماس داشتند و گلایه از بی توجهی به تحقق مزایای این طرح داشتند، مواردی نیز بر اینکه مجدد باید این مزایا مورد چکش‌کاری قرار گیرد، تأکید داشتند و بازبینی مجدد آن را خواستار بودند.

از سازمان دارالقرآن الکریم خواستاریم تا در صورت دارا بودن گزارشی از میزان تحقق این مزایا برای شفاف‌سازی بیشتر آن را در اختیار رسانه‌ها قرار دهد.

گزارش از مجتبی افشار

انتهای پیام

انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۳
غیر قابل انتشار: ۳
مسعود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۴/۰۶ - ۱۰:۳۲
0
3
من خودم مدرک درجه ۳ رو دارم و در آموزش و پرورش استخدام هستم ولی وقتی مدرک رو بردم تا طبق قانون با افزایش رتبه و طبقه مواجه بشم بهم گفتند آموزش و پرورش این مدرک ها رو قبول نداره !!
جواد تجلیان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۴/۰۶ - ۱۰:۵۷
2
2
ضمن تشکر از تهیه این گزارش خبرنگار ایکنا
با عنایت به پیگیری برخی از مزایای قبلی که توسط اینجانب در زمان حضور در دبیرخانه اعطای مدرک انجام می شد باستحضار می رسد بخشنامه آذر ماه 93 که توسط رییس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی به بنیاد ملی نخبگان . وزارت علوم . دانشگاد آزاد و... جهت حافظان دارنده مدارم تخصصی درجه یک و دو ابلاغ شد تا کنون اجرایی و عملیاتی نگردیده است .
یکی از بچه ها
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۴/۱۲ - ۱۱:۳۵
1
0
متأسفانه متن قانون در خصوص ارتقاء یا تعجیل در ارتقاء رتبه کارمندان برای بنده ابهام دارد که این قانون فقط مشغول کارمندان مشاغل فرهنگی و قرآنی است یا تمامی مشاغل دولتی را شامل می شود؟
محمد دهقان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۰۵/۱۶ - ۰۷:۵۵
0
1
آخه باید فکری برای حفاظ بشه تا بتوانند از این مدارک بهره ببرند
فردین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۰۷/۱۰ - ۰۲:۱۵
0
2
من دارای مدرک درجه ۳ هستم نمیدونم تا کی باید بیکار باشم !!!
پاسخ ها
شبیر رئیسی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴۰۲/۰۲/۰۳ - ۱۲:۰۱
تا زمانی که برای استخدام آمادگی نداشته باشید
محمددیان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۲/۰۲/۲۸ - ۱۲:۴۶
0
0
کاش برای دریافت خدمات بانکی نیز دارای ارزش بود.
captcha