موقوفات متصرفه تعیین تکلیف می‌شوند
کد خبر: 3734219
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۸

موقوفات متصرفه تعیین تکلیف می‌شوند

گروه فرهنگی- مدیرکل اجارات سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه 280 هزار رقبه از موقوفات متصرفه تعیین تکلیف شدند گفت: سایر رقبه‌ها نیز تا پایان مردادماه تعیین تکلیف می‌شوند.

موقوفات متصرفه تعیین تکلیف می‌شوندبه گزارش ایکنا از زنجان، رضا زین‌العابدینی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پیش از انقلاب اسلامی یک نابسامانی در بحث موقوفات وجود داشت که به فروخته شدن موقوفات به غیر مربوط می‌شد در حالی است که طبق احکام شرعی مال وقفی قابل فروش به غیر نیست.
 
وی با اشاره به اینکه فروش اموال وقفی به غیر پیش از انقلاب سبب شد که برخی به این موقوفات تسلط پیدا کنند و مشکلاتی در این حوزه به‌وجود بیاید یادآور شد: این کار تنها در زمانی امکان‌پذیر است که موقوفه تبدیل به احسن شود.
 
مدیرکل اجارات سازمان اوقاف و امور خیریه یادآور شد: پس از پیروزی انقلاب اعلام شد اموال وقفی باید به حالت وقفیت بازگردد و در این زمینه اقدامات گسترده‌ای در کشور برای تعیین تکلیف اموال وقفی انجام گرفته است.
 
این مسئول با اشاره به اینکه تعدادی از موقوفات سند مالکیت نداشتند، عنوان کرد: احیای موقوفات پس از انقلاب در دستور کار قرار گرفته و برای بسیاری از موقوفات سند اخذ شده است و که البته توسعه و گسترش آن نیازمند همکاری ادارات مختلف و دستگاه‌های اجرایی است.
 
زین‌العابدینی بدهی ادارات به اوقاف و امور خیریه را 5 هزار میلیارد تومان برآورد برشمرد و گفت: اکنون 180 هزار موقوفه در کشور وجود دارد که کار بازخوانی و بازنویسی اسناد آنها انجام شده و در سامانه مربوط به ثبت رسیده است.
 
وی با اشاره به اینکه 950 هزار رقبه در سطح کشور وجود دارد تصریح کرد: از بین املاک موقوفات متصرفه تا کنون 280 هزار رقبه تایید نهایی گرفتند و مابقی تا پایان مرداد تایید تعیین تکلیف خواهد شد.
 
وی با اشاره به اینکه 6 دانگ شهر قیدار موقوفه است تصریح کرد: با توجه به موقوفه بودن این شهر ادارات و دستگا‌ه‌های دولتی طلب بسیاری به اوقاف و امور خیریه دارند که باید نسبت به پرداخت آن اقدام کنند.
 
وی به وجود 14 هزار رقبه در شهرستان خدابنده اشاره کرد و افزود: تاکنون مالکان و مستاجران 9 هزار رقبه مراجعه نکردند در حالی که با مراجعه آن‌ها می‌توانستیم سرمایه‌گذاری‌های بیشتری انجام دهیم و پروژه‌های بیشتری را بسازیم.
 
انتهای پیام
captcha