ایجاد تفرقه بین فرهنگ ملی و دینی یک تهدید جدی است
کد خبر: 3761559
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۹

ایجاد تفرقه بین فرهنگ ملی و دینی یک تهدید جدی است

گروه فرهنگی ـ مدیرکل ارشاد لرستان با بیان این‌که فرهنگ ملی و دینی ما در تعامل و تکامل با هم هستند و ایجاد تفرقه بین این دو یک تهدید جدی و مهم است، گفت: از آن‌جاکه برای تقابل با تهاجم فرهنگی دشمن نیازمند تکیه بر فرهنگ ملی و دینی خود هستیم، باید از در مقابل هم قرار دادن آن‌ها پرهیز کنیم.

حنان

به گزارش ایکنا از لرستان، حجت‌الاسلام حمیدرضا حنان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان امروز دوشنبه، 14 آبان در مراسم بزرگداشت روز فرهنگ عمومی که در دبیرستان امام خمینی(ره) خرم‌آباد برگزار شد، گفت: فرهنگ از مصادیق بسیار مهم در زندگی بشر است و یکی‌از خصوصیات کشورهای پیشرفته جهان این است که هم در تولید علم و هم در تولید فرهنگ موفق هستند .
وی افزود: متاسفانه در کشور ما موضوع فرهنگ با تهدیدات، چالش‌ها و کمبودهایی مواجه است که موجب گردیده موضوع تولید فرهنگ به‌خوبی صورت نپذیرفته و در این زمینه باید برنامه‌ریزی دقیقی صورت پذیرد.
دبیر شورای فرهنگ عمومی لرستان در ادامه به تشریح برخی از آسیب‌های فرهنگی موجود در کشور پرداخت و اظهارکرد: کوبیدن بر طبل تقابل میان فرهنگ ملی و فرهنگ دینی یکی‌از مهم‌ترین آسیب‌های فرهنگی ماست و متاسفانه برخی موجب ایجاد این تقابل از هر دو سو می‌شوند که هر دو غلط است.

فرهنگ ملی و دینی ما در تعامل و تکامل با هم هستند
حنان اضافه کرد: فرهنگ ملی و دینی ما در تعامل و تکامل با هم هستند و ایجاد تفرقه بین این دو یک تهدید جدی و مهم است و از آن‌جاکه برای تقابل با تهاجم فرهنگی دشمن نیازمند تکیه بر فرهنگ ملی و دینی خود هستیم، باید از در مقابل هم قرار دادن آن‌ها پرهیز کنیم .
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ادامه داد: یکی دیگر از آسیب‌های این حوزه امنیتی کردن فرهنگ است که در مقابل امنیت فرهنگی قرار دارد. فرهنگ امنیتی به‌معنای دستوری کردن فرهنگ و گجناندن آن در یک قالب خشک و بی‌روح است که از تفکر جمود و تهجر برمی‌خیزد و بسیار خطرناک است، اما امنیت فرهنگی به‌معنای ایجاد یک فضای باز برای تعامل و تولید فرهنگ است که موجب رشد و توسعه می‌شود .
حجت‌الاسلام حنان عدم توجه به دیپلماسی فرهنگی را یکی دیگر از آسیب‌های حوزه فرهنگ خواند و تصریح کرد: نقش دیپلماسی فرهنگی در توسعه، موضوع مهمی است که بارها توسط بسیاری از بزرگان و اندیشمندان مورد تاکید قرار گرفته و دیپلماسی فرهنگی باید در کنار دیپلماسی سیاسی مورد توجه قرار گیرد.
وی اظهارکرد: عدم توجه به اقتصاد فرهنگ نیز از آسیب‌های مهم فرهنگ است و بنا بر تحقیقی که در سال 93 صورت پذیرفته، اقتصاد فرهنگ و هنر درآمدزاتر از صنعت خودروسازی در جهان بوده و بی‌توجهی به آن موجب می‌شود محصولات فرهنگی ما در سطح جهان به‌درستی عرضه نشوند.

مصادیق فرهنگ عمومی
دبیر شورای فرهنگ عمومی لرستان تاکید کرد: امروز هیچ دستگاه، نهاد و سازمانی حاضر به پذیرش مرجعیت فرهنگی در کشور نیست و این از دیگر آسیب‌هایی است که فرهنگ را تهدید می‌کند، در حالی‌که باید در کشور یک مرجعیت فرهنگی مستقل و جداگانه وجود داشته باشد که با بودجه و اختیارات کافی بتواند در این زمینه پاسخگو باشد و با توجه به رسالت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و گستردگی این رسالت در موضوعات فرهنگی، هنری و قرآنی، این وزارت می‌تواند به‌عنوان مرجع حوزه فرهنگ در کشور مطرح و سایر نهادهای فرهنگی خود را با سیاست‌های این وزارت هماهنگ کنند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان ضمن برشمردن برخی از مصادیق فرهنگ عمومی، اظهارکرد: فرهنگ عمومی غیر از برنامه‌های فرهنگی است و مصادیقی را شامل می‌شود که مردم متولی آن هستند، البته فرهنگ عمومی را نباید با فرهنگ عامه، توده و مردم‌پسند اشتباه گرفت و آن‌چه مهم است توجه به مصادیقی همچون قانون‌مداری، صداقت، کتاب و کتابخوانی، امانت‌داری، توجه به اصول شهری ازجمله حفظ نظافت عمومی و ... است که در حوزه فرهنگ عمومی قرار می‌گیرد.

captcha