منشأ احتکار و اختلاس دوری از پیام قرآن است
کد خبر: 3775621
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۵
آیت‌الله جوادی آملی:

منشأ احتکار و اختلاس دوری از پیام قرآن است

گروه حوزه‌های علمیه ــ مفسر قرآن کریم گفت: مفسر قرآن با تاکید بر اینکه حوزه باید پیام قرآن را به گوش مردم برساند، بیان کرد: اگر به این حرف‌ها عمل شود، نه گرانی خواهد بود و نه احتکار و اختلاس.

وادیبه گزارش ایکنا، آیت‌الله جوادی آملی چهارم دی‌ماه در ادامه مباحث تفسیر خود در مسجد اعظم قم با بیان اینکه درباره اقوامی مانند عاد و ثمود و فرعون در قرآن در موارد زیادی بحث شده تا عبرت برای دیگران باشد، گفت: مجموعه قصص این اقوام، تذکره برای اقوام بعد است تا مردم با گوش شنوا آن را بپذیرند.

وی با اشاره به تعبیر «اذن واعیه» در سوره حاقه با بیان اینکه در اینجا سمع، سمع ماورائی و غیرفیزیکی مانند سمیع الدعا بودن خداوند است، تصریح کرد: مراد این است که انسان قلب و ذهنش را انبار اباطیل نکند و دلش را طاهر سازد که بتواند پیام حق را بشنود و به آن عمل کند.

آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به خطبه 230 نهج‌البلاغه در معرفی اهل‌بیت(ع) گفت: امام فرمودند که اهل‌بیت(ع) در هرجایی باشند جهل مرده و علم، زنده است، این‌ها دین را عاقلانه پذیرفته و درک کردند آن طور که ظرف، مظروف را درک می‌کند؛ این‌ها هم در اندیشه، اهل وعایه و هم در انگیزه و عمل، اهل رعایت هستند؛ نه اینکه مانند دیگران احکام دین را بشنوند ولی گاهی رعایت کنند و گاهی نکنند.

این مفسر قرآن تصریح کرد: طلبه و حوزویان باید بکوشند اهل رعایت و نه وعایه تنها باشند و این مسئله شدنی است؛ انسان وقتی ظرف اسرار شد اسرار را به او می‌دهند و باید این سر و علم را به هر کسی ندهد و آلوده هم نکند.

آیت‌الله جوادی آملی تصریح کرد: قرآن در مورد قوم فرعون فرمود ما این قوم را به دریا بردیم و همان‌جا در آتش جهنم انداختیم؛ یعنی بدون فاصله در همان آب اهل آتش شدند، لذا باید حواسمان جمع شود که عمل چه می‌کند.

این مفسر با تاکید بر اینکه باید این سخنان را حوزه به گوش مردم برساند، بیان کرد: اگر به این حرف‌ها عمل شود، نه گرانی خواهد بود و نه احتکار و اختلاس ... و همه مشکلات برای این است که برخی از مردم راه دیگران را می‌بندند.

انتهای پیام

captcha