پاسخ استاد حوزه به شبهه رایج درباره علامه نائینی
کد خبر: 3830886
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۰

پاسخ استاد حوزه به شبهه رایج درباره علامه نائینی

گروه حوزه‌های علمیه ــ استاد حوزه علمیه گفت: رایج‌ترین شبهه درباره مرحوم نائینی این است که ایشان از نظرات کتاب «تنبیه‌الامة و تنزیه‌الملة» پشیمان شده، ولی پسر کوچک مرحوم نائینی این موضوع را به کلی نفی کرده‌ است.

پاسخ استاد حوزه به شبهه رائج درباره آخوندخراسانیبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین ملک‌زاده، استاد حوزه علمیه هفتم مرداد در مدرسه تابستانه منهاج با موضوع ساختار حکومتی اسلام که از سوی دبیرخانه مفتاح و با همکاری مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع) برگزار شد، گفت: فردی که می‌خواهد در عرصه نظام‌سازی در مکتب شیعه کار کند، باید بارها کتاب «تنبیه‌الامة و تنزیه‌الملة» مرحوم نائینی را مطالعه کند.

وی افزود: مرحوم میرزای نائینی به قدری از نظر اصول و فقه توانمند بود که به همراه آقاضیاءعراقی و مرحوم محقق اصفهانی جزء اعلام ثلاثه به شمار می‌آمده است.

ملک‌زاده بیان کرد: مباحث حکومتی از سوی فقهای فراوانی مانند محقق کرکی، محقق سبزواری، مرحوم نراقی، صاحب جواهر و... طرح شده، ولی مباحث مرحوم نائینی به سبب روش اجتهادی و نظام‌سازی از سایرین متمایز است.
این استاد حوزه با بیان اینکه رایج‌ترین شبهه درباره مرحوم نائینی این است که ایشان از نظرات کتاب «تنبیه‌الامة و تنزیه‌الملة» پشیمان شده و دستور جمع‌آوری آن را داده‌ است، تصریح کرد: پسر کوچک مرحوم نائینی این موضوع را به کلی نفی کرده‌ است. این شبهه برای نخستین بار در ایران طرح شده در حالی که ایشان در نجف زندگی می‌کرده‌اند.
وی تاکید کرد: شاگردان مرحوم نائینی این شبهه را رد کرده و برخی می‌گویند مباحث کتاب نزد ایشان مباحثه می‌شده و مرحوم نائینی واکنش منفی نشان نمی‌داد و وقتی مشروطه به شکست انجامید و منحرف شد، زمینه‌ای برای اجرا و چاپ دوباره کتاب به وجود نیامد و این به معنای پشیمانی نیست.
ملک‌زاده اظهارکرد: تقریظ آخوند خراسانی و ملاعبدالله مازندرانی همچنین تعریف و تمجیدهای فوق‌العاده این دو بزرگوار که از مراجع بزرگ(زمان مرحوم نائینی) و از رهبران و طرفداران نهضت مشروطه هم بوده‌اند، حکایت از تأیید محتوای کتاب ارزشمند مرحوم نائینی دارد.

وی ادامه داد: مبنای ما برای برپایی حکومت اسلامی عبارت «لا اله الا الله» است. «لا اله» به معنای نفی طاغوت و ایجاد انقلاب و «الا الله» به معنای برپایی حکومت در تمام ساختارها و ارکان بر اساس دین و فقه اسلام ناب است که این دو پایه در همه ساختارها وجود دارد.

این استاد حوزه تصریح کرد: جریان روشنفکری بر اثر غرب‌زدگی شدید باور ندارد فقیه شیعی بدون وام گرفتن از علوم غربی، کتابی به این قدرت در نظام‌سازی اسلام نوشته باشد.

انتهای پیام

captcha