نمایشگاه بزرگ کتاب اراک آبان‌ماه سال‌جاری برپا می‌شود
کد خبر: 3832780
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۰

نمایشگاه بزرگ کتاب اراک آبان‌ماه سال‌جاری برپا می‌شود

گروه فرهنگی - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی از برگزاری نمایشگاه کتاب خبرداد و افزود: این نمایشگاه چند‌سالی است که برگزار نمی‌شود اما تلاش‌های صورت گرفته نمایشگاه کتاب آبان‌ماه امسال بار دیگر برگزار می‌شود.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین عباس دانشی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی امروز، ۱۴ مرداد در آستانه روز خبرنگار در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تنوع موضوعات مختلف فرهنگی، هنری و اجتماعی گستره بسیار وسیعی در حوزه اقدام و عمل و سیاست‌گذاری دارد، لذا با توجه به مبانی تعریف‌شده مسئولیت سنگینی در حوزه‌های هنری - فرهنگی بر دوش اداره کل ارشاد گذارده شده است.

وی تصریح کرد: در طی سال‌های اخیر و بر اساس اصلاحات کشوری بخش‌هایی همچون کتابخانه‌ها، گردشگری از مجموعه ارشاد اسلامی جدا و به صورت تشکلی جدید به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهد، اما با وجود جدا‌شدن برخی واحدها دایره فعالیت‌های وزارت ارشاد وسیع است و امیدواریم به همه وظایف تعریف‌شده دست یابیم.

حجت‌الاسلام دانشی تقویت ساختار فرهنگی هنری اداره کل ارشاد استان را از اهم فعالیت‌های پیش‌رو دانست و اظهار کرد: در همه سطوح منابع، تشکیلات، ساختارهای فیزیکی و فرهنگی استان برخورداری لازم را ندارد از این‌رو کار دشواری پیش‌روی همه مسئولان است که مبانی لازم به سطح مطلوبی از ساختارها، زیرساخت‌های فرهنگ و هنر برسد.

این مقام مسئول رشد متوازن همه بخش‌ها همچون بخش‌های هنری را مورد تأکید قرار داد و افزود: تقویت برگزاری جشنواره‌ها از اولویت‌های مجموعه ارشاد است ‌بنا‌ بر‌ این است جشنواره‌های فرهنگی هنری همچون جشنواره هنرهای تجسمی، شعر و ادبیات و ... که به دلایل مختلف برگزار نشده است بار دیگر احیا شود.

وی بابیان اینکه برای هر حوزه به صورت تفکیک شده برنامه مجزا تعریف شده است، از برگزاری نمایشگاه کتاب خبرداد و افزود: این نمایشگاه چند سالی است که برگزار نمی‌شود اما تلاش‌های صورت گرفته نمایشگاه کتاب آبان ماه امسال بار دیگر برگزار می‌شود، همچنین در حوزه مطبوعاتی هم در استان تشکل فعال خانه مطبوعات و سایر تشکلات تقویت شده است.

وی با اشاره به اینکه در استان 83 نشریه دارای مجوز وجود دارد و از این تعداد 60 نشریه فعال هستند، اظهار کرد: در استان مجوز 28 پایگاه خبری و 50 جریده کثیرالانتشار صادر شده است، در سال گذشته 319 مجوز فعالیت مشاغل خانگی به منظور ایجاد فرصت شغلی صادر شده است.

حجت‌الاسلام دانشی با بیان اینکه 750 نفر از هنرمندان عضو صندوق بیمه هنرمندان هستند، تصریح کرد: در استان 11 مجتمع فرهنگی هنری فعالیت دارند که باید بر این رقم افزوده شود، همچنین 73 کتابخانه عمومی، 103 آموزشگاه هنری آزاد، 123 مؤسسه فرهنگی در قالب 83 مؤسسه تک‌منظوره و 40 مؤسسه چند‌منظوره، 218 کانون تبلیغاتی، 580 کانون فرهنگی هنری مساجد در قالب 330 کانون در شهرها و 260 کانون در روستاها فعال هستند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همچنین به فعالیت 2 هنرستان هنرهای زیبا در استان خبرداد و افزود: استان مرکزی از نظر تعدد سالن‌های سینما جزو استان‌های کم‌برخوردار است، برخی از شهرهای بزرگ استان فاقد سینما هستند، در اراک تعداد بسیار کمی سینما و صندلی سینما وجود دارد که باید افزایش پیدا کند، در شهرستان ساوه تنها سالنی که به عنوان سینما مورد استفاده قرار می‌گیرد سالن مجتمع فرهنگی هنری ارشاد این شهرستان است، در دیداری با مسئولان این شهرستان قرار بر این شد با کمک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پردیس سینما را در این شهرستان شاهد باشیم، چندی پیش توافق‌نامه احداث پردیس سینمایی این شهرستان با 5 سالن بین اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان سینمایی و شهرداری ساوه امضا شد و ما متعهد شدیم مبلغ 15 میلیارد ریال به احداث کمک کنیم. در شهرستان‌های دیگر نیز که نمی‌توانیم احداثی داشته باشیم اعلام می‌کنیم از احداث این سالن در شهرستان‌ها حمایت می‌کنیم و بخش تجهیزات و صندلی را به طور رایگان در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهیم.

وی در خصوص فعالیت حوزه تئاتر در استان هم گفت: یکی از شاخصه‌های اصلی استان فعالیت در حوزه تئاتر است که برگزاری برخی جشنواره‌های تئاتر همچون جشنواره تئاتر خیابانی در دلیجان ابداع و آغاز شده است، جشنواره‌های دیگری همچون جشنواره تئاتر استان نیز در شهریور‌ماه قبل از فرارسیدن محرم برگزار می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی در بخش پایانی سخنان خود از فعالیت 83 مؤسسه قرآنی در استان خبر داد و افزود: در حدود 100 شعبه مؤسسات کشوری را در استان فعال داریم در حوزه فعالیت قرآنی استان مرکزی جزو استان‌های فعال و ردیف بالای عملکرد فعالیت‌های قرآنی است.

انتهای پیام

captcha