استقلال دارویی کشور محقق شده است/ ممنوعیت فروش دارو در مراکز ترک اعتیاد
کد خبر: 3837691
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۵
شانه‌ساز اعلام کرد:

استقلال دارویی کشور محقق شده است/ ممنوعیت فروش دارو در مراکز ترک اعتیاد

گروه سلامت _ رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به تلاش داروسازان ایرانی، گفت: استقلال دارویی ایران محقق شده است.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ محمدرضا شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا و دارو، امروز، چهارم شهریورماه، در هجدهمین همایش سالانه انجمن علمی داروسازی ایران با اشاره به تلاش‌های داروسازان ایران، اظهار کرد: یکی از موتورهای پیشرفت علمی در کشور داروسازها هستند، همه اطلاعات و آماری که وجود دارد نشان دهنده تقش بی‌بدیل آنها در جامعه است.

وی تعداد مقالات منتشر شده برای این همایش را قابل توجه دانست و گفت:‌ در زمان برگزاری این همایش اطلاعات خوبی ارائه شده و استقبال از پنل‌ها چشمگیر بود.

شانه‌ساز با بیان اینکه وزیر بهداشت داروسازی است که داروساز بودن خود را انکار نمی‌کند، گفت: خوشبختانه این موضوع فرصتی تکرارنشدنی را رقم زده است.

وی با بیان اینکه یکی از موضوعات مورد گلایه داروسازان ایران، عرضه داروها در مراکز غیر داروخانه است، گفت: داروخانه‌ها از سبد قیمت‌گذاری مناسب که برخی بنگاه‌های اقتصادی از آن برخوردارند، محروم هستند.

وی فروش دارو در مراکز ترک اعتیاد را ممنوع دانست و ادامه داد: وزیر بهداشت نسبت به عرضه دارو در کلینیک ترک اعتیاد ورود پیدا کرده است و در جلسات متعدد و جلسه شورای عالی بیمه به این مسئله رسیدگی و مصوبه‌ای صادر کرده است.

معاون وزیر بهداشت یادآور شد: حق تعرفه ارائه خدمات داروسازی نیز توسط وزیر بهداشت ابلاغ شد و موضوع سند جامع خدمات سلامت در داروخانه‌ها نیز مطرح شده است. داروخانه را باید از وابستگی به فروش دارو نجات دهیم تا داروخانه در مشکلات اقتصادی گرفتار نشود.

وی بیان کرد: رقم تولید دارو در کشور ما بی‌نظیر و حاصل مجاهدت‌های داروسازان است. اگر وضعیت تولید دارو در کشور مشابه قبل از انقلاب بود باید رقمی بالغ بر ۲۵ میلیارد دلار هزینهصرف  تأمین دارو از کشورهای شرقی مانند هند و کره می‌شد.

وی ادامه داد: اگر قصد داشتیم به روش قبل از انقلاب دارو را از کشورهای اروپایی تأمین کنیم باید ۴۵ میلیارد دلار هزینه پرداخت می‌کردیم که این رقم حتی از پول فروش نفت بیشتر است. با تلاش داروسازان ایرانی، استقلال دارویی در کشور شکل گرفته است.

وی تأکید کرد: داروسازان باید با مسئولان و خبرنگاران ارتباط برقرار کنند تا مشکلات آن‌ها انعکاس پیدا کند.

انتهای پیام

captcha