پرداخت زکات در کشور مغفول مانده/ کمیته امداد درمان‌کننده فقر است
کد خبر: 3838673
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۷
موسی‌نژاد در گفت‌وگو با ایکنا:

پرداخت زکات در کشور مغفول مانده/ کمیته امداد درمان‌کننده فقر است

گروه اجتماعی ــ مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان مرکزی از مغفول ماندن پرداخت زکات در کشور ابراز تأسف کرد و گفت: مقام معظم رهبری در بیانیه ارسالی به اجلاسیه زکات در سال ۹۶ فرمودند: «همه ما مسئولین نظام از کوتاهی که نسبت به زکات کردیم باید به خدا پناه ببریم».

قنبر موسی‌نژاد، مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان مرکزی، در گفت‌و‌گو با ایکنا، از پیگیری و انعکاس اخبار کمیته امداد توسط این خبرگزاری تجلیل کرد و گفت: رسانه‌ها خیرانی هستند که با استفاده از قلم خود می‌توانند درد محرومان را به گوش مسئولان رسانده و مسئولان را در رفع مشکلات آنان ترغیب کنند.

وی بیان کرد: صدقه تنها پول و پرداخت وجهی از مال نیست، خیلی از رفتارهای ما صدقه محسوب می‌شود، انعکاس اخبار موثق بر اعتمادسازی مردم به این سازمان تأثیرگذار است و به‌واسطه هر خبر، افراد به کار خوب و حسنه تشویق می‌شوند.

موسی‌نژاد از دو جشن بزرگ عاطفه‌ها همزمان با بازگشایی مدارس و جشن نیکوکاری، همزمان با عید نوروز به‌عنوان دو جشن بزرگ و مورد توجه عموم مردم یاد کرد و افزود: ترویج فرهنگ احسان و نیکوکاری یکی از اهداف فعالیتی این نهاد انقلابی به‌شمار می‌آید، احیای فرهنگ احسان و نیکوکاری از چشم‌اندازهای تعریف شده برای این سازمان است.

این مقام مسئول با اشاره به اقبال خیران به رفع نیاز محرومان، لزوم توجه هرچه بیشتر عموم مردم به‌ویژه خیران به محرومان را یادآور شد و گفت: خوشبختانه خیران به برطرف کردن نیاز محرومان اهتمام ویژه دارند و ما با کمک این افراد نیک‌اندیش خواهیم توانست باری از دوش افراد نیازمند برداریم.

افزایش پرداخت صدقات مردمی

موسی‌نژاد اضافه کرد: افزایش پرداخت صدقات مردمی سال گذشته با وجود شرایط بد اقتصادی نسبت به مشابه سال قبل نشان‌گر حضور مردمی دین‌دار در سطح جامعه است، مردم علی‌رغم فشارهای اقتصادی و تبلیغات سوء دشمنان از پرداخت صدقه غافل نبودند و همواره ثابت کردند دست از باورهای دینی خود بر نمی‌دارند، این آمار هر سال نسبت به سال قبل سیر صعودی دارد.

وی در خصوص توانمندسازی مددجویان کمیته امداد هم اظهار کرد: تمام اقدامات و خدمات صورت گرفته در کمیته امداد باید در راستای توانمندسازی باشد، مستمری‌ها با هدف توانمند کردن محرومان و حضور آنان در چرخه اقتصادی پرداخت می‌شود.

مدیرکل کمیته امداد استان به فرمایش مقام معظم رهبری که فرمودند «کار کمیته امداد مدد به حیات، مدد به کار و مدد به زندگی است» استناد کرد و افزود: کمیته امداد در مرحله اول به محرومان زندگی آبرومندانه می‌بخشد و پس از این مرحله، آنان را به اشتغال‌زایی و رفع محرومیت توسط خودشان ترغیب کرده و آنان را به کسب مهارت مورد علاقه تشویق می‌کند، امروز کارآفرینان موفق، مدیران و حتی نماینده مجلسی در جامعه فعالیت دارند که همگی سر سفره امام راحل بزرگ شده و تربیت یافته‌اند.

کمیته امداد درمان‌کننده فقر است

موسی‌نژاد با بیان این مطلب که کمیته امداد تولید‌کننده فقر نیست و فقر جای دیگر تولید شده و توسط این نهاد انقلابی درمان می‌شود، اظهار کرد: کمیته امداد درمانگر اجتماعی است، شاه‌بیت توانمندسازی‌ها درآمدزایی و ایجاد شغل است که خوشبختانه مجلس و دولت در این زمینه با ما هم نظر هستند و با این نهاد تعامل خوبی دارند.

ایجاد بیش از 3 هزار فرصت شغلی در استان

وی گفت: تقریباً 20 درصد اشتغال کشور توسط کمیته امداد انجام می‌شود، منابع خوبی در اختیار ما است، سال گذشته در استان از محل تبصره دال بودجه 37 میلیارد تومان منابع قرض‌الحسنه جهت هزینه‌کرد اشتغال محرومان و مددجویان پرداخت شد که 100 درصد منابع جذب شد و بیش از 3 هزار فرصت شغلی در استان ایجاد شد.

موسی‌نژاد با اشاره به اینکه مشاغل ایجاد شده توسط کمیته امداد با وجود خُرد و خانگی بودن از پایداری بیشتری نسبت به دیگر مشاغل ایجاد شده برخوردار هستند، درصد پایداری مشاغل ایجاد شده توسط این نهاد را بیش از 90 درصد اعلام کرد و افزود: در کنار ایجاد شغل مشکل ایجاد درآمد برای مددجویان بسیار حائز اهمیت است و فروش محصولات و بازاریابی یکی از دغدغه‌های اصلی آنان به‌شمار می‌آید.

مدیرکل کمیته امداد استان از ایجاد راهبر شغلی جهت رفع دغدغه مددجویان کارآفرین خبر داد و افزود: راهبر شغلی، کارآفرینی است که با نیاز بازار آشنا بوده و می‌تواند مددجویان را به تولید محصولات مورد‌نیاز جامعه هدایت کند و از طرف دیگر خود کارآفرین تعهد می‌کند محصول تولیدی مددجو را خریداری و به جامعه تزریق کند. با هدایت مددجویان به سمت تولید محصولات مورد‌نیاز جامعه هم به رونق تولید کمک می‌شود و هم اشتغال پایدار برای مددجویان شکل می‌گیرد.

وی با تأکید براینکه از طرح‌ها و مشاغل ایجاد شده به‌صورت ماهیانه بازدید شده و نظارت دقیق صورت می‌گیرد، بیان کرد: کمیته امداد علاوه بر ارائه تسهیلات جهت اشتغال‌زایی و رصد کارگاه‌ها به مددجویان کارآفرین مشاوره فکری نیز می‌دهد. کمیته امداد با راه‌اندازی کارگاه‌های قالی‌بافی برای بیش از یک‌هزار بافنده قالی شغل ایجاد کرده است. حتی اگر مددجویان اقدام به راه‌اندازی کارگاه قالی‌بافی کنند کمیته امداد محصولات آنان را به قیمت کارشناسی شده خریداری می‌کند.

نبود مکان مناسب جهت ارائه محصولات مددجویان

این مقام مسئول افزود: از دولت و مسئولان محلی درخواست داریم تا زمینه‌ای برای فروش محصولات مددجویان به‌ویژه زنان سرپرست خانوار فراهم شود، در شهرها فضاهای خالی‌ای وجود دارد که می‌توانند مکانی برای ارائه محصولات مددجویان کمیته امداد و زنان سرپرست خانوار باشد تا آنان بتوانند هفته‌ای دو یا سه بار از آن فضا استفاده کنند، طبق قانون شهرداری‌ها مکلف هستند این فضا را در اختیار مشاغل خانگی قرار دهند.

وی با اشاره به اینکه مصلاها و مساجد می‌توانند به‌عنوان مکانی برای ارائه محصولات زنان سرپرست خانوار معرفی شوند، اظهار کرد: در سال‌های قبل از انقلاب و دوران دفاع مقدس مساجد پایگاه‌های پشتیبانی بودند و علاوه بر انجام فرایض دینی در امور اجتماعی هم وارد می‌شدند. اختصاص غرفه‌هایی مربوط به زنان خانوار در مساجد می‌تواند به آشتی هرچه بیشتر مردم با اماکن مذهبی کمک کند.

موسی‌نژاد با بیان اینکه وام‌های اشتغال‌زایی به محرومان تعلق می‌گیرد، اظهار کرد: 10 درصد وام‌های اختصاص یافته به محرومانی تعلق می‌گیرد که تحت پوشش کمیته امداد نیستند و برای اشتغال‌زایی نیاز به وام دارند، اگر ادعای افراد توسط کارشناسان امداد به تأیید رسد وام به آنان تخصیص پیدا می‌کند.

صندوق قرض‌الحسنه ولایت؛ زمینه‌ای مناسب جهت سپرده‌گذاری خیران

وی در بخش دیگراز سخنان خود به «صندوق قرض‌الحسنه ولایت» نیز اشاره کرد و با بیان اینکه از عمر صندوق دو سال گذشته و امسال وارد سومین سال فعالیتی خود شده است، گفت: سال‌های قبل در اداره‌کل اداره‌ای تحت عنوان اداره وام وظیفه خدمت‌رسانی به نیازمندان را برعهده داشت، صندوق ولایت پس از گذر از دوره آزمایشی اجازه فعالیت 5 ساله از بانک مرکزی دریافت کرد و بانک ملی جمهوری اسلامی پشتیبان صندوق ولایت است. در صندوق ولایت منابع بانکی هم از محل قرض‌الحسنه تأمین می‌شود.

موسی‌نژاد با اشاره به اینکه وام‌های پرداختی قرض‌الحسنه است و هیچ وامی جز قرض‌الحسنه پرداخت نمی‌شود، گفت: این وام تنها به محرومان و همان 10 درصد مورد تأیید کارشناسان امداد تعلق می‌گیرد. سقف وام‌های پرداختی متغییر است، برای وام‌ها تا سقف 5 میلیون تومان کارمزدی دریافت نمی‌شود و مابقی کارمزدها نیز 3 درصد است. باید در نظر داشت این 3 درصد کارمزد صرف امورات آب، برق و اجاره مکان می‌شود و از این مبلغ حتی حقوق کارکنان آن قسمت هم پرداخت نمی‌شود.

این مقام مسئول ادامه داد: صندوق ولایت آمادگی دارد تا خیران و عموم مردم در آن سپرده‌گذاری داشته باشند تا این منابع در اختیار محرومان قرار گیرد، به‌دنبال این هستیم که در آینده برخی منابع با نظر و نیت خیران هزینه شود، باید از همه توان کمیته امداد و اصحاب رسانه برای معرفی این صندوق به خیران استفاده شود؛ چراکه متأسفانه خیلی از خیران از وجود چنین صندوقی اطلاع ندارند، سپرده‌گذاران بدانند هر‌گاه به سپرده خود نیاز داشتند می‌توانند مراجعه کرده و از حساب خود برداشت کنند.

شاهد روند صعودی جمعیت آماری تحت پوشش کمیته امداد هستیم

مدیرکل کمیته امداد استان در بخش دیگری از سخنان خود از افزایش جمعیت آمار مددجویان تحت پوشش امسال نسبت به مشابه سال قبل خبر داد و افزود: در ابتدای سال 97 آمار مددجویان کمیته امداد استان 35 هزار نفر بود که این رقم در سال جاری به 44 هزار مددجو رسیده است. در راستای عمل به تصویب قانون کاهش فقر مطلق با وجود فشارهای اقتصادی امسال شاهد روند صعودی جمعیت آماری تحت پوشش کمیته امداد هستیم.

موسی‌نژاد با بیان این مطلب که کمیته امداد استان در ماه نزدیک به 10 میلیارد تومان کمک معیشت پرداخت می‌کند، گفت: پرداختی‌های امسال نسبت به سال‌های گذشته تقریباً 3 برابر شده است اما شرایط اقصادی و گرانی بازار باعث شده مددجویان حلاوت افزایش مستمری را درک نکنند؛ چراکه ارزش پول آن‌قدر کاهش داشته است که قدرت خرید آنان با وجود بیشتر شدن مستمری کاهش یافته است.

وی کم‌اثرترین خدمت کمیته امداد را پرداخت مستمری بیان کرد و گفت: سال گذشته 4 هزار مددجو به دلایل مختلفی همچون کارآفرین شدن، ازدواج، اتمام دوره تحصیل در دانشگاه، فوت و مهاجرت از چرخه حمایتی کمیته امداد خارج شدند. ورود و خروج کمیته امداد ماهیانه رصد می‌شود و ثابت نیست، افراد نیازمند وارد شده و توانمندها خارج می‌شوند. قریب به یک‌صد هزار نفر از جمعیت استان مخاطب کمیته امداد هستند، 3 هزار خانوار نیز خدمات چند خدمتی و تک خدمتی از ما می‌گیرند. تعداد 1800 کودک کمتر از 5 سال سوءتغذیه داشتند که با کمک کارشناسان علوم پزشکی شناسایی و نسبت به رفع سوء تغذیه آنان تنها با اهدای سبدکالا اقدام شده است، طبق گزارش‌ها سال گذشته سوءتغذیه 600 کودک برطرف شده است.

موسی‌نژاد با اشاره به این نکته که سرعت توانمندسازی ما قدری کند شده است، اضافه کرد: طبق قانون باید سالی 10 درصد از افراد تحت پوشش کمیته امداد توانمند شده و خارج شوند. ارائه تسهیلات بانکی امسال از سقف 20 میلیون تومان گذشته و به 50 میلیون تومان رسیده است.

نقش کمیته امداد در گام دوم انقلاب

این مقام مسئول در خصوص نقش کمیته امداد در تحقق گام دوم انقلاب هم گفت: گام دوم انقلاب دارای نکات ظریفی است که دو محور به کمیته امداد باز می‌گردد، عدالت یکی از محورهای اصلی بیانیه گام دوم است که همه ما موظف به انجام این مهم هستیم، اعتقاد بنده بر این است اگر بخواهیم عدالت را در نظام تشریح کنیم باید بگوییم کمیته امداد می‌تواند ترازوی عدالت در جمهوری اسلامی باشد.

وی ادامه داد: رهبر انقلاب در این بیانیه چند توصیه مهم دارند که باید به آن توجه کرد، که یکی از توصیه‌ها این است که توجه به محرمان و محرومیت‌زدایی در اولویت قرار گرفته و دغدغه همه مسئولان باشد، یکی از مطالبات ما از مسئولان این است که توجهات به سمت محرومان بیشتر باشد و برای این افراد بیشتر وقت بگذارند.

موسی‌نژاد تلاش برای تحقق گام دوم انقلاب را از تکالیف کمیته امداد امام برشمرد و اظهار کرد: حرکت به سمت عدالت اجتماعی یکی از وظایف محوله و تکالیف این نهاد انقلابی است، با کمک خیران و مطالبه از مسئولان ذی‌ربط امید است در تحقق گام دوم انقلاب سهیم باشیم.

پرداخت زکات در کشور مغفول مانده/ کمیته امداد درمان‌کننده فقر است

وی در خصوص پرداخت و شاخص‌های پرداخت زکات در استان بیان کرد: زکات یکی از شاخصه‌های دینی مردم است، هر منطقه‌ای زکات بیشتری پرداخت می‌کند توجه مردم آن منطقه به مباحث دینی بیشتر است، خداوند در آیات متعدد فرمودند، انفاق را به دو صورت پنهانی و آشکارا انجام دهید.

پرداخت زکات در کشور مغفول مانده است

موسی‌نژاد از مغفول ماندن پرداخت زکات در کشور ابراز تأسف کرد و افزود: مقام معظم رهبری در بیانیه ارسالی به اجلاسیه زکات در سال 96 فرمودند: «همه ما مسئولین نظام از کوتاهی که نسبت به زکات کردیم باید به خدا پناه ببریم». در استان مرکزی علی‌رغم اینکه اقدامات خوبی در حوزه زکات انجام شده هنوز حقی که زکات دارد را نتوانستیم به درستی عملیاتی کنیم.

دبیر شورای زکات استان ابراز کرد: سال گذشته 11 میلیارد تومان زکات در استان ساماندهی شده است و نسبت به مشابه سال قبلش یعنی سال 96 رشد دو برابری را شاهد بودیم.

وی با بیان اینکه ساوه در حوزه پرداخت زکات بسیار خوب عمل کرده است، گفت: سال گذشته مردم این شهرستان 4 هزار اصله درخت انار را وقف زکات کردند و محصولات به دست آمده از این درختان به محرومان تعلق دارد. همچنین سال گذشته 30 تن انار بین محرومان این منطقه توزیع شد.

موسی‌نژاد با اشاره به اینکه در استان مرکزی اقلامی که زکات به آنان تعلق می‌گیرد کم است، تصریح کرد: در استان مرکزی غلات اعم از گندم و جو و کشمش تنها اقلامی است که زکات به آنان تعلق می‌گیرد. در استان به دلیل محدودیت برای پرداخت زکات واجب در حوزه زکات مستحبی نیز سرمایه‌گذاری شده است. محصولات باغی از جمله ظرفیت‌هایی است که روی آنان سرمایه‌گذاری شده است.

هیچ‌گونه ابهامی در هزینه‌کرد زکات وجود ندارد

وی اضافه کرد: سال گذشته ساوه و اراک در سطح خوب پرداخت زکات قرار داشتند و بقیه شهرستان‌ها مثل هم بودند. امسال اقدامات جدیدتری صورت گرفته است، در پرداخت زکات هیچ‌گونه ابهامی در هزینه‌کرد آن وجود ندارد، چون زکات جزو اختیارات حاکم اسلامی بوده و اختیار هزینه‌کرد زکات در اختیار حاکم اسلامی است رهبر و حاکم اسلامی اجازه داده که در هر منطقه و روستایی که زکات جمع‌آوری می‌شود در همان منطقه هزینه شود و این اختیار را داده که خودشان هزینه کرده و به رهبری تحویل ندهند.

این مقام مسئول از تشکیل شورای زکات در مناطق شهری و روستایی خبر داد و با بیان اینکه برای اداره این شورا از معتمدان همان محل استفاده شده است، افزود: اگر شاهد رشد خوبی در حوزه پرداخت زکات هستیم به دلیل شفاف بودن هزینه‌کردهای زکات است و مردم از صرف زکات در منطقه اطلاع کافی دارند.

وی اضافه کرد: زکات در درجه اول به محرومان تعلق می‌گیرد و اگر در آن منطقه محروم و نیازمندی نبود به ساخت مسجد و ... پرداخته می‌شود. در شرایط فعلی نیاز داریم زکات در بخش رفع نیاز محرومان، تحصیل، درمان، جهیزیه صرف شود. زکات تنها مختص به مددجویان کمیته امداد نیست و در روستا زکات به تمام فقرا که نیازمندی آنان توسط شورای زکات و معتمدان تأیید می‌شود نیز تعلق می‌گیرد.

هدف‌گذاری 16 میلیاردی زکات در سال‌جاری در استان

مدیرکل کمیته امداد استان در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه در سال 98 نزدیک به 16 میلیارد تومان زکات هدف‌گذاری شده است، اظهار کرد: امید است تا پایان سال گزارش خوبی از زکات به مردم ارائه دهیم. در استان بیش از یک‌هزار عامل و مبلغ زکات فعالیت دارند، در استان مددجوی مشترک بین کمیته امداد و بهزیستی وجود ندارد؛ چراکه بانک اطلاعاتی فعال است و فردی که مددجوی بهزیستی باشد نمی‌تواند مددجوی کمیته امداد هم باشد.

انتهای پیام

captcha